Sähköautojen yleistymistä ei voi olla huomaamatta katukuvassa. Liikenteessä näkee vuosi vuodelta yhä enemmän sähköautoja, ja nyt seurataankin suurella mielenkiinnolla, milloin sähköautojen osuus uusien autojen myynnistä ohittaa polttoainekäyttöiset autot. Sähköautojen suosio näkyy myös latausasemien lisääntymisessä bensa-asemien, ruokakauppojen ja ostoskeskusten yhteydessä. Siitäkin huolimatta, että latausasemia asennetaan kiireen vilkkaa eri puolille maata, on latausasemien ylikuormittuminen todellinen haaste etenkin sesonkiaikaan.
Monet sähköautojen käyttäjät kertovat olevansa äärimmäisen tyytyväisiä valintaansa, eikä ihme. Sähköauton ajamiseen liittyy moniakin hyötyjä, kuten puhtaampi ja ympäristöystävällisempi tapa liikkua sekä alhaisemmat käyttökustannukset. Toisaalta sähköautoihin ja etenkin niiden lataamiseen sekä yleisillä latauspisteillä että kotiin asennetulla latausasemalla liittyy myös riskejä, joista on hyvä olla tietoinen. Tässä artikkelissa tarkastellaan yleisimpiä sähköautojen lataukseen liittyviä riskejä ja selvitetään, miten niiltä voi parhaiten välttyä.
Tietoturvaongelmat
Tietotekniikka on olennainen osa sähköautojen toimintaa, sillä dataa keräämällä sähköautot pystyvät tarjoamaan kuljettajalle huomattavasti parempia ajoelämyksiä. Ei ole kuitenkaan mikään ihme, että sähköautojen yleistyessä monet hakkerit ovat kääntäneet katseensa julkisiin sähköautojen latauspisteisiin päästäkseen käsiksi ihmisten arkaluonteisiin tietoihin ja käyttääkseen niitä omiin tarkoitusperiinsä. Harva osaa varoa latausasemaan liittyviä kyberuhkia, sillä sähköautoiluun liittyvistä tietoturvaongelmista puhutaan vielä vähän. Aiheen uskotaan kuitenkin nousevan entistä näkyvämmin esille jo lähivuosina. Esimerkiksi latausasemien kaapatuksi joutuminen ja käyttäjien toiminnan vakoilu ovat todellisia riskejä, jotka on otettava huomioon.
Mikäli haluaa välttyä mahdollisilta tietomurroilta ja henkilötietojen kalastelulta ja silti muodostaa saumattoman yhteyden puhelimen ja sähköauton välille parhaan mahdollisen ajokokemuksen saamiseksi, on VPN silloin yksi varteenotettava vaihtoehto. Se lisää ylimääräisen yhteyteen suojakerroksen ja tuo anonyymiyttä, joka vaikeuttaa hakkereiden toimintaa huomattavasti.
Sähköisku tai palovamma
Sähköautojen lataaminen edellyttää korkeaa jännitettä riippumatta siitä, onko kyseessä yleinen vai yksityinen latausasema. Kotilatausasemilla ja julkisilla AC-latausasemilla jännite ja sen myötä latausteho ovat jonkin verran alhaisempia, mutta etenkin viime aikoina yleistyneillä
DC-pikalatausasemilla on mahdollista hyödyntää jopa 800V jännitettä. Lienee sanomattakin selvää, että tästä muodostuu jonkinasteinen riski sähköautoa ladattaessa etenkin latauspistoketta käsiteltäessä. Väärin asennettu latauspiste, vaurioitunut tai viallinen latauskaapeli, latauspisteen peukalointi tai vaikeat sääolosuhteet voivat kaikki osaltaan johtaa siihen, että sähköauton lataaja saa sähköiskun tai palovamman kytkiessään autonsa latauspisteeseen.
Vaikka Suomessa sähköautojen latauspisteitä tarkistetaan ja huolletaan säännöllisin väliajoin, ei se poissulje mahdollisia kaapeleihin ja latauslaitteihin kohdistuneita yllättäviä vaurioita, josta voi pahimmassa tapauksessa seurata käyttäjälle sähköisku. Onkin aina suositeltavaa tarkistaa pintapuolisesti lataukseen tarvittavien osien kunto ennen lataamaan ryhtymistä ja raportoitava välittömästi, mikäli latauspisteellä huomaa jotain epätavallista.
Litiumioniakun aiheuttama tulipalo
Toisinaan uutisissa kerrotaan tapauksista, joissa sähköauton akku on yllättäen syttynyt palamaan. Tällaiset tilanteet ovat toki äärimmäisen harvinaisia, mutta eivät kuitenkaan mahdottomia.
Sähköautojen käyttämät litiumioniakut edustavat verrattain uutta teknologiaa, jossa on vielä parantamisen varaa. Ylikuumentuminen voi johtua akun vaurioitumisesta tai mistä tahansa muusta tekijästä, mutta mikäli tulipalo pääsee syttymään, voi sen sammuttaminen olla haastavaa ja saada aikaan suurta vahinkoa.
Riskin minimoimiseksi suositellaan välttämään sähköauton ylilataamista ja akkujen säilyttämistä polttavan kuumassa autossa. Myös auton viilennysjärjestelmän säännöllinen huolto ja tarkistaminen ovat olennaisia toimia akun turvallisen toiminnan kannalta.
Onnettomuudet latausasemalla
Eräs sähköautojen ja polttoainemoottorilla varustettujen autojen suurimmista eroista on niiden melutaso. Sähköautot ovat huomattavasti hiljaisempia, joten niiden havainnoiminen voi olla merkittävästi vaikeampaa. Siitäkin huolimatta, että muiden liikenteenkäyttäjien turvallisuutta on pyritty parantamaan lisäämällä uudempiin sähköautoihin pakollisena sähköautojen keinoäänet auton peruuttaessa sekä liikkuessa alle 20 kilometrin tuntivauhtia, tapahtuu onnettomuuksia eri puolilla maailmaa päivittäin. Latausasemilla parkkiruutuun ajaessa pienikin herpaantuminen voi johtaa siihen, että hiljaa hiipivä sähköauto törmää ohikulkijaan tai viereisellä latauspisteellä seisovaan henkilöön. Riski on jonkin verran suurempi kuin perinteisten autojen kohdalla, joista kuuluva ääni saa useimmat automaattisesti väistymään auton tieltä, ellei kuljettaja itse aja riittävän varoen.
Toinen mahdollinen onnettomuusriski latausasemilla liittyy latausjohtoihin. Monet ovat tottumattomia pitkiin ja hankalasti käsiteltäviin latausjohtoihin, ja niiden asetteleminen valmiiksi latausta varten voi tuntua työläältä. Mikäli liikkuminen on hiukankaan hankalaa, on auton ympärillä olevaan latausjohtoon kompastuminen mahdollista. Suositeltavaa onkin käyttää mahdollisimman lyhyttä johtoa, jonka vetäminen auton ja latauspistokkeen välille on huomattavasti helpompaa rullalle käärittyyn kaapeliryppääseen verrattuna.
Riskien minimointi oikeanlaisilla varotoimenpiteillä
Mikäli suunnitteilla on sähköauton hankinta, mutta edellä mainitut riskit saavat pohtimaan sähköautoilun järkevyyttä ja turvallisuutta, ei niiden kuitenkaan pidä vaikuttaa ostopäätökseen. On selvää, että mitä useammalla on allaan sähköauto, sitä enemmän myös niiden turvallisuusasiat herättävät keskustelua. Vastaavasti sähköautojen yleistyessä kehitetään myös uusia ratkaisuja ongelmiin, jonka myötä niiden turvallisuuskin paranee.
On syytä muistaa, että oikeanlaisia varotoimenpiteitä noudattamalla ja vastuullisesti ajamalla sähköautot eivät ole loppujen lopuksi sen riskialttiimpia kuin mikään muukaan ajoneuvo. Moni pitää niitä jopa turvallisempana vaihtoehtona, sillä usein niistä löytyvä edistyksellinen ajotietokone palvelee kuljettajien tarpeita ennennäkemättömällä tavalla.