Autoliike Palomäki Oy arvostelu ja kokemuksia

Autoliike Palomäki oli Kaarinassa toimiva vaihtoautoliike, joka nousi nopeasti merkittäväksi tekijäksi käytettyjen autojen kaupassa Varsinais-Suomessa. Yritys tunnettiin laajasta valikoimasta, agressiivisesta laajentumisesta sekä näkyvästä markkinoinnista – sen mainoksia ja varastoja näki esimerkiksi Nettiauto-palvelussa ja sosiaalisessa mediassa. Liike markkinoi itseään sloganeilla “Laadukkaat vaihtoautot palvelusta tinkimättä”, ja perusti jopa erillisen Autoliike Palomäki Premium -toiminimen myydäkseen kalliimpia premium-luokan autoja. Yrityksen tarina ei kuitenkaan ollut pelkkää menestystä: huima kasvu johti talousvaikeuksiin, joita seurasi Autoliike Palomäki konkurssi vuonna 2024. Myös asiakkaiden kokemukset ja arvostelut (eli “Autoliike Palomäki kokemuksia”) herättivät vilkasta keskustelua nettipalstoilla; monet kertoivat ongelmista liikkeen kanssa, ja liikkeen nimellä näkyi merkintöjä protestilistoilla ennen kaatumistaan. Tässä artikkelissa perehdytään syvällisesti Autoliike Palomäen historiaan, kasvuun, konkurssiin, sekä siihen liittyviin avainhenkilöihin Samu ja Niko Palomäkeen. Mukana on myös katsaus Autoliike Palomäki Premium -konseptiin ja asiakkaiden arvosteluihin, unohtamatta sisaryhtiö Palomäki Vaihtoautot Oy:ta ja Tampereella toiminutta Automyynti Niko Palomäki -liikettä. Pienet kappaleet ja väliotsikot tekevät kokonaisuuden helpoksi lukea – pureudutaan siis tähän vaihtoautokaupan tapaukseen perusteellisesti.

Autoliike Palomäki screenshot

Perustaminen ja taustat: Samu Palomäki yrittäjänä

Samu Palomäki on Autoliike Palomäki Oy:n perustaja, toimitusjohtaja ja kasvot. Yritys merkittiin kaupparekisteriin heinäkuussa 2013, mutta Samu oli hankkinut autokaupan kokemusta jo vuosia aiemmin. Hänen kerrotaan toimineen autokauppiaana yrittäjänä jo 2000-luvun lopulta lähtien, ennen oman liikkeen perustamista. Autoliike Palomäki aloitti toimintansa Kaarinassa, Turun kupeessa. Toimipiste sijaitsi Kaarinan Krossin yritysalueella (osoitteessa Krossinkatu 14) – alueella, joka on tunnettu useista autoliikkeistä.

Jo alussa liikkeen toiminta keskittyi vaihtoautoihin, eli käytettyjen henkilöautojen ostoon ja myyntiin. Yritysmuoto oli osakeyhtiö (OY) alusta alkaen, ja Samu Palomäki toimi yhtiön toimitusjohtajana koko sen olemassaolon ajan. Autoliike Palomäki Oy:n liiketoiminta-ajatuksena oli tarjota laadukkaita käytettyjä autoja kilpailukykyiseen hintaan yhdistettynä henkilökohtaiseen palveluun. Liike myös tarjosi oheispalveluita, kuten huoltoja ja katsastuspalveluja yhteistyöverkoston avulla, markkinoiden itseään “palvelusta tinkimättömänä” täyden palvelun autoliikkeenä.

Samu Palomäen tausta: Julkisten tietojen mukaan Samu Palomäki (kokonimeltään Samu Matias Palomäki) on 1980-luvulla syntynyt yrittäjä, joka on ollut nuoresta pitäen autokaupan parissa. Hän pyöritti ennen Autoliike Palomäkeä toista autoliiketoimintaa nimeltä Wheelix Oy, jonka toimialana olivat edullisemmat vaihtoautot. Wheelix Oy toimi Kaarinassa 2010-luvun alkupuolella. Tämä kokemus valmisti Samua isompaan hankkeeseen – Autoliike Palomäki Oy:hyn. Myös Niko Palomäki – mahdollisesti Samun sukulainen – on tunnettu nimi autokaupan alalla, mistä lisää myöhemmin. Tässä vaiheessa on tärkeää ymmärtää, että Autoliike Palomäki oli Samu Palomäen luomus ja pitkälti hänen johtamansa yritys aina loppuun asti.

Perustamishetkellä vuonna 2013 Autoliike Palomäki Oy oli pieni toimija: liikevaihto muutamia miljoonia euroja ja henkilöstöä kourallinen. Taloustietojen mukaan tilikaudella 2019 liikevaihto oli noin 3,8 milj. € ja henkilökuntaa vain 2. Samu Palomäki toimi alkuvuosina ehkäpä itsekin automyyjänä liikkeessään, ja yritys toimi paikallisen autoliikkeen tavoin Kaarinan ja Turun seudulla, ilman laajempaa valtakunnallista huomiota. Kaikki tämä oli kuitenkin vasta alkua – seuraavaksi alkoi huima kasvun vaihe.

Huima kasvu ja laajentuminen: Kaarinasta Ouluun

Muutamassa vuodessa Autoliike Palomäki koki poikkeuksellisen voimakkaan kasvun. Yrityksen liikevaihto moninkertaistui 2010-luvun loppuun mennessä ja erityisesti koronavuosien 2020–2022 aikana. Vuonna 2021 liikevaihto hyppäsi jo 24 miljoonaan euroon, kun se vielä 2019 oli alle 4 miljoonaa. Tilikaudella 2022 (päättyen maaliskuuhun 2022) liikevaihto jatkoi kasvuaan yli 28 miljoonaan. Kasvu oli siis erittäin nopeaa, mikä viittaa siihen että autovarasto ja myyntivolyymi kasvoivat moninkertaisiksi lyhyessä ajassa. Samalla yritys laajensi toimintaansa maantieteellisesti ja perusti uusia toimipisteitä, joista tärkeimpinä Kaarinan laajennus, Raision Premium-myymälä ja Oulun toimipiste.

Yllä oleva kronologia osoittaa, kuinka Autoliike Palomäki kasvoi pienestä paikallisesta autoliikkeestä muutamassa vuodessa monitoimipisteiseksi “ketjuksi”, jonka vuosimyynti liikkui kymmenissä miljoonissa euroissa. Kasvua siivittivät rohkeat investoinnit premium-segmenttiin ja laajentuminen maantieteellisesti. Samalla kuitenkin yritys velkaantui voimakkaasti, ja toimintaa rahoitettiin pitkälti ulkopuolisella varastorahoituksella. Seuraavaksi tarkastelemme tarkemmin yrityksen liiketoimintamallia – erityisesti Autoliike Palomäki Premium -konseptia – sekä talousvaikeuksien taustatekijöitä.

Autoliike Palomäki Premium – luksusautot ja arvostelut

Yksi Autoliike Palomäen erikoistumisalueista oli premium-luokan vaihtoautot. Tämä näkyi vuonna 2022 avatun Autoliike Palomäki Premium -myymälän kautta. Premium-liike keskittyi myymään arvokkaita, usein vähän ajettuja autoja luksusmerkeiltä kuten Mercedes-Benz, BMW, Audi, Porsche, Tesla ym. Idea oli tarjota varakkaille asiakkaille suunnattua valikoimaa ja palvelua: näyttävä liikepaikka Raision Ohikulkutien varrella, viimeistellyt esittelytilat sekä mahdollisesti laajempia takuu- ja rahoituspalveluita premium-autoille.

Premium-konseptin arvostelut kuitenkin kääntyivät negatiivisiksi monien asiakkaiden kohdalla. Vaikka sana “Premium” viittasi korkeaan laatuun, käytännössä useat asiakkaat raportoivat, että liikkeen toiminta ei vastannut lupauksia. Eräällä keskustelupalstalla kerrottiin tapauksesta, jossa Autoliike Palomäki Premium oli myynyt vuoden 2018 Mercedes-Benz E 350e -hybridin asiakkaalle maaliskuussa 2023, ja jo parin viikon kuluttua autosta ilmeni vakava vika (12V-järjestelmän latausvika). Korjausarvio oli tuhansia euroja (yli 2500 € yhteensä). Ostaja oli ollut siinä käsityksessä, että näin uuden ja kalliin auton kohdalla myyjä kantaisi vastuun viasta, etenkin kun kyseessä ei ole kulumisesta johtuva ongelma vaan todennäköisesti jo myyntihetkellä kytenyt sähkövika. Liike (Palomäki) kuitenkin vetosi virhevastuun rajallisuuteen ja tarjoutui maksamaan vain 50 % korjauskuluista, jättäen ostajalle toisen puolikkaan. Asiakas piti tätä kohtuuttomana – ja vei asian kuluttajariitalautakunnan (KKV) käsittelyyn, jossa se oli jutun kirjoitushetkellä kesken. Tapaus levisi palstoille todisteena siitä, ettei “premium-luokan” liike ehkä sittenkään kohdellut asiakkaitaan premium-tyyliin.

Myös muita arvosteluita Autoliike Palomäki Premiumista löytyy netistä. Eräällä autoalan kokemuksia keräävällä sivustolla liikkeen saama arvosana oli käyttäjien toimesta vain 1/5 tähteä – “todella todella huonoja kokemuksia, näemmä annettu 1 tähteä ihmisten toimesta” eräs kommentoija kirjoitti. Autoliike Palomäki Premium arvosteluttoistivat samoja teemoja: asiakkaat kokivat, ettei luvattuja asioita hoidettu loppuun, viesteihin ei vastattu ongelmatilanteissa ja liike vetäytyi vastuusta herkästi. Premium-liikkeen imagolle on erityisen haitallista, jos maksavat asiakkaat eivät koe saavansa rahoilleen vastinetta, ja juuri näin näyttää käyneen.

On tärkeää huomata, että Autoliike Palomäki Premium oli käytännössä osa samaa organisaatiota (tai sisaryritystä Palomäki Vaihtoautot Oy) – eli ongelmat eivät rajoittuneet vain premium-toimipisteeseen, vaan heijastivat koko yrityksen toimintakulttuuria tuossa vaiheessa. Yrityksen nopea kasvu saattoi johtaa siihen, ettei asiakaspalvelun ja laadun hallinta pysynyt perässä. Arvostelut ja kokemukset olivatkin varoitussignaali siitä, että kaikki ei ollut hyvin pinnan alla, vaikka ulospäin esiinnyttiin “premiumina”.

Yhteenvetona: Autoliike Palomäki Premium yritti erottautua tarjoamalla luksusluokan vaihtoja ja erikoisautoja, mutta asiakaskokemusten perusteella konsepti epäonnistui. Useat asiakkaat antoivat liikkeelle heikon arvion, mikä lopulta tahri Autoliike Palomäen mainetta entisestään juuri kriittisinä aikoina ennen yrityksen kaatumista.

Talousvaikeudet ja protestit: Mikä meni pieleen?

Autoliike Palomäen tarina herättää kysymyksen: mikä johti näin voimakkaaseen syöksyyn? Yrityksellä oli huipputuotot vuonna 2023, mutta jo muutamaa kuukautta myöhemmin se oli polvillaan. Taustalla oli useiden tekijöiden yhteisvaikutus – liiketoimintamalli, rahoitusjärjestelyt, toimintaympäristön muutos ja mahdollisesti myös johdon virhearviot.

Mainittujen tekijöiden yhteisvaikutuksesta Autoliike Palomäki ajautui maksuvaikeuksiin. Protestilistat (julkiset maksuhäiriörekisterit) alkoivat täyttyä yrityksen nimellä vuoden 2023 aikana: käytännössä jokainen maksuhuomautus ja erityisesti velkojan hakema konkurssi ilmestyivät Asiakastiedon rekisteriin. Asiakastieto Oy:n luottotietopalvelu kertoikin ytimekkäästi tilanteen: “Yritys on asetettu konkurssiin.” ja että luottotiedoissa oli merkintöjä (maksuhäiriöitä). Viimeistään siinä vaiheessa, kun Handlarfinans haki yritystä konkurssiin syksyllä 2023, oli selvää että luottamus rahoittajien silmissä oli mennyt. Uusia autoeriä ei enää saanut rahoituksella sisään, mikä jäädytti liiketoiminnan. Samalla vanhat velat erääntyivät ja vyöryivät yli. Lumipalloefekti oli valmis.

Yhteenvetona: Autoliike Palomäen talousongelmat johtuivat liiallisesta velkavivusta ja riskinotosta suhteessa omaan pääomaan. Kun ulkoinen ympäristö muuttui (korot nousivat, käytettyjen autojen kysyntä tasaantui pandemian jälkeen) ja kun samaan aikaan yrityksen sisältä paljastui heikkouksia (huono asiakaspalvelu, mahdolliset johdon puutteet), syntyi tilanne jossa kupla puhkesi. Yritys ei onnistunut sopeutumaan uuteen tilanteeseen, eikä pystynyt keräämään lisää omaa pääomaa tai löytämään pelastavaa enkelisijoittajaa. Näin konkurssi oli lopulta väistämätön.

Konkurssi 2024

Autoliike Palomäki Oy:n tarina päättyi muodollisesti kesäkuussa 2024, kun Varsinais-Suomen käräjäoikeus asetti yhtiön konkurssiin. Konkurssipäätös kirjattiin kaupparekisteriin 3.6.2024, josta lähtien yrityksen hallinto siirtyi konkurssipesän hoitajalle. Samassa yhteydessä myös Palomäki Vaihtoautot Oy todettiin maksukyvyttömäksi ja sen konkurssiprosessi alkoi. Konkurrentit ja asiakkaat huomasivat nopeasti tilanteen: Autoliike Palomäki Kaarina -toimipiste sulki ovensa, puhelimet lakkasivat vastaamasta ja myynnissä olleet autot katosivat ilmoitussivuilta. Kuten aiemmin mainittiin, rahoitusyhtiö siirsi autot Vantaalle varastoonsa turvaan, joten Kaarinan halli tyhjeni nopeasti myytävästä kalustosta.

Konkurssipesän selvitys: Konkurssipesän hoidossa ensisijaisia tehtäviä oli realisoida omaisuus (lähinnä autot, mahdollinen kalusto ja mahdolliset saatavat) ja jakaa varat velkojille etuoikeusjärjestyksessä. Autoliike Palomäen tapauksessa suurimpia velkojia olivat todennäköisesti rahoitusyhtiöt (kuten Handlarfinans), verottaja, mahdolliset pankit, sekä yksittäiset asiakkaat joilla oli saatavia (esim. maksamattomia kaupanpurkurahoja tms.). On hyvin mahdollista, että konkurssipesä jäi varojen puutteessa lopulta raukeamaan, mikä tarkoittaa että myytävästä omaisuudesta ei riittänyt juurikaan jaettavaa velkojille, etenkään tavallisille ns. chirografaarisille (vakuudettomille) velkojille. Tämä on tyypillistä autokaupan konkursseissa, kun varasto on rahoitusyhtiöiden omistamaa panttia – rahoittajat myyvät autot ja kuittaavat omansa, ja jos mitään yli jää, siitä saatetaan maksaa muita velkoja. Moni velkoja joutui siis todennäköisesti luottotappioihin Palomäen osalta.

Asiakkaiden tilanne: Konkurssi jätti myös asiakkaat pulaan. Useita kuluttaja-asiakkaita oli juuri ennen konkurssia tilanteessa, jossa heidän vaihtoautonsa laina oli yhä auki tai uuden auton rekisteröinti kesken. Konkurssin myötä heistä tuli velkojia muiden joukossa. Esimerkiksi aiemmin mainittu asiakas, jolle luvattiin 1000 € hyvitys rikkinäisestä vaihtoautosta, kertoi 1.11.2024 ettei ollut edelleenkään saanut rahojaan. Hän toteaa sarkastisesti, että tonnin maksamattomuus “kertonee jotain autokauppiaan tilanteesta, kun ei halua hoitaa asiaa kuntoon”. Moni asiakas saikin karvaasti kokea, että konkurssissa yksittäisen kuluttajan asema on heikko – usein he jäävät ilman sekä autoa että rahoja, ellei tapaturmaisesti onnistu esimerkiksi saamaan autoaan takaisin haltuunsa. Eräässä Suomi24-keskustelussa neuvottiin viemään auto pikaisesti takaisin liikkeeseen, jos kauppa epäilyttää, ennen kuin liike menee nurin. Valitettavasti monelle tieto konkursseista tuli liian myöhään.

Jälkipyykki: Konkurssin jälkeen Samu Palomäen yrittäjäura ei välttämättä päättynyt. Erikoisesti jo tuossa aiemmin mainitussa asiakkaan varoitusviestissä marraskuulta 2024 sanotaan: “Kiertäkää siis Wheelix Kaarina kaukaa, ja samaten Samu Palomäki, hällä kun näyttää autoliike olleen aiemminkin…”. Tästä voi päätellä, että Samu Palomäki on mahdollisesti mukana jälleen uudessa autokaupassa nimeltä Wheelix Kaarina konkurssin jälkeen. Wheelix oli, kuten mainittua, Samun vanha toiminimi – ehkä hän otti sen uudelleen käyttöön puhtaalta pöydältä. Tämä ei ole harvinaista: Suomessa konkurssin tehnyt yrittäjä voi perustaa uuden yhtiön ja jatkaa toimintaa, vaikkakin edelliset velat jäävät entiseen pesään. Uusi alku on toki haastava, kun maine on kärsinyt. Toistaiseksi ei ole julkista tietoa, miten Samu Palomäen mahdollinen uusi yritys menestyy, mutta konkurssin opetukset lienevät hänellekin selvät.

Autoliike Palomäki Oy:n tarina toimii varoittavana esimerkkinä alalla. Samanlaisia tapauksiakin on ollut: eräs kommentoija huomautti, että monet muutkin autoliikkeet joutuivat nurin 2022–2023 samantyyppisten rahoituskuvioiden vuoksi, ja vihjasi että kyseinen rahoitusyhtiö (Handlarfinans) “kaatoi ison osan asiakkaistaan” tuona aikana järjestelmällisellä tavalla, kun muutti ehtojaan. On vaikea sanoa, oliko kyse enemmän liiketoimintamallin haavoittuvuudesta vai yksittäisten toimijoiden (rahoittaja vs. autoliike) piittaamattomuudesta. Luultavasti molemmista: riskistä hyötyivät ensin molemmat, ja lopulta lasku lankesi pienemmälle osapuolelle eli autoliikkeelle.

Lopputuloksena Autoliike Palomäki -nimeä ei enää nähdä Nettiautossa myynti-ilmoituksissa, eikä Kaarinassa ole enää samannimistä liikettä. Vuonna 2025 markkinoilla on muita nousukkaita, mutta Palomäen tapauksesta on varmasti opittu: korkealla velkavivulla toimiminen on vaarallista erityisesti käytettyjen autojen kaupankäynnissä, jossa hintojen ja kysynnän vaihtelut voivat olla nopeita. Myös maineen hallinta on kriittistä – sosiaalinen media ja keskustelufoorumit voivat nopeasti tuhota luottamuksen, jos asiakkaiden oikeutettuja huolia ei hoideta hyvin.

Palomäki-nimi autokaupassa: Niko Palomäki ja muut toimijat

Autoliike Palomäen tarinaan liittyy myös muita Palomäki-nimeä kantavia toimijoita. Keskeisin niistä on jo käsitelty Palomäki Vaihtoautot Oy, joka oli Samu Palomäen omistama sisaryhtiö vuosina 2020–2024. Se käytännössä kaatui yhdessä emoyhtiön kanssa, joten siltä osin tarina on sama.

Sen sijaan mielenkiintoinen sivujuonne on Automyynti Niko Palomäki. Kyseessä oli Tampereella toiminut autoliike, jota veti Niko Palomäki. Niko Palomäen liike ei ollut juridisesti eikä toiminnallisesti osa Samu Palomäen Autoliike Palomäkeä, mutta sukunimi viittaa sukulaisuuteen (mahdollisesti veljeksiä). Automyynti Niko Palomäki on ollut oma yrityksensä, joka löytyi mm. Tampereen yritysrekistereistä: sen y-tunnus on 2690846-3 ja toimipaikka osoitteessa Kässälänkatu 13, Tampere. Yrityksen toiminimi näkyy myös joissain yhteyksissä nimellä Autotalo Tammer Cars, eli mahdollisesti Niko Palomäen firma on sittemmin vaihtanut nimeä tai omistajaa.

Niko Palomäen autoliike keskittyi ilmeisesti myös vaihtoautoihin, tosin luultavasti paikallisemmassa mittakaavassa Pirkanmaalla. Esimerkiksi eräs autolehti mainitsi Niko Palomäen myyvän tiettyä käytettyä premium-autoa Tampereella. On epäselvää, mikä Niko Palomäen rooli (jos mitään) oli Autoliike Palomäki Oy:ssä – julkisten tietojen perusteella Samu ja Niko toimivat erillään omissa yrityksissään. Voi olla, että he jakoivat kokemuksia ja näkemyksiä, mutta liiketoiminnat olivat erillisiä.

Palomäki autoliike -nimi on siis näkynyt kahdella paikkakunnalla: Turun seudulla (Samu) ja Tampereella (Niko). Niko Palomäen liikkeestä ei julkisuudessa ole samanlaisia dramaattisia tietoja kuin Samun yrityksestä – toisin sanoen, Niko Palomäen liike ei tiettävästi ole joutunut konkurssiin (ainakaan vuoden 2025 alkuun mennessä) ja se on voinut jatkaa toimintaansa nimellä Tammer Cars tai muulla. On kuitenkin huomionarvoista, että myös Automyynti Niko Palomäkioli ainakin jossain vaiheessa melko näkyvä; sen mainoksia ja myynti-ilmoituksia esiintyi mm. Nettiauto-sivustolla, ja liike oli tunnettu etenkin saksalaisten käytettyjen autojen välityksestä Tampereen alueella.

Voidaan spekuloida, että Samu ja Niko Palomäellä on ollut molemmilla kiinnostus premium-autoihin ja yrittäjyyteen, mikä on kulkenut suvussa. Niko saattoi toimia esikuvana Samulle tai päinvastoin. Kummankin yrittäjän tarina kuitenkin muistuttaa autokaupan realiteeteista:

  • Menestys vaatii kovaa työtä, oikeita kontakteja rahoittajiin, ja ripauksen onnea taloussuhdanteiden kanssa.
  • Toisaalta liiallinen ahneus (liian nopea kasvu) tai piittaamattomuus (asiakkaiden ongelmien sivuuttaminen) kostautuu ennemmin tai myöhemmin.

Automyynti Niko Palomäki ansaitsee maininnan tässä yhteydessä, sillä monet verkossa etsivät tietoa Palomäen autoliikkeistä saattavat sekoittaa nämä keskenään. Onkin syytä korostaa, että Niko Palomäen liike Tampereella ei ollut osa Kaarinan Autoliike Palomäkeä. Jos siis joku asiakas pohtii, onko “Palomäki” sama taho Pirkanmaalla ja Turussa, vastaus on: eivät suoraan, mutta sukunimi yhdistää. Niko Palomäen liikkeestä on myös omia keskustelujaan netissä, mutta ne eivät ole keränneet yhtä paljon huomiota kuin Samu Palomäen tapaus. Tämä saattaa johtua siitä, että Niko on pitäytynyt pienemmässä mittakaavassa tai on hoitanut asiansa paremmin.

Yhteenvetona Palomäki-nimen alla toimi 2010- ja 2020-luvuilla useampia autoliikkeitä, joista Kaarinan Autoliike Palomäki Oy nousi korkeimmalle – ja myös putosi rajimmin. Niko Palomäen autoliike puolestaan jatkoi omaa polkuaan toisaalla. Sukulaisten tiet kohtasivat ainakin siinä mielessä, että molemmat operoivat vaihtoautojen parissa ja sukunimi Palomäki ehti tulla tutuksi monelle auton ostajalle eri puolilla Suomea.

Asiakkaiden kokemuksia ja maine netissä

Kun yritys toimii kuluttajamarkkinoilla, asiakkaiden kokemukset ja maine voivat ratkaista menestyksen. Autoliike Palomäki ehti saada huomattavan asiakaskunnan – parhaimmillaan liike myi satoja autoja kuukaudessa. Tyytyväisiä asiakkaita varmasti oli suuri joukko, mistä kertoo esimerkiksi yrityksen Facebook-sivun seuraajamäärä (yli 10 000 tykkääjää) ja se, että moni palasi liikkeeseen useamman auton ostaneena. Alkuvuosina liike sai luultavasti positiivistakin palautetta hyvästä palvelusta ja kilpailukykyisistä hinnoista.

Kuitenkin netin julkisissa “Autoliike Palomäki kokemuksia” -keskusteluissa korostuvat negatiiviset tarinat, etenkin vuosina 2022–2024, kun ongelmat alkoivat kasaantua. Suomi24-keskustelufoorumilla on pitkä säie nimellä “Autoliike Palomäki Oy”, aloitettu jo tammikuussa 2022, jossa kymmenet anonyymit kirjoittavat kokemuksistaan ja havainnoistaan liikkeestä. Samoin löytyy erillisiä keskusteluketjuja, kuten dramaattisesti otsikoitu “ÄLÄ OSTA AUTOA TÄLTÄ!”, jossa yksityiskohtaisesti käydään läpi yhden asiakkaan kokemus.

On selvää, että mainekriisi oli käsillä. Jos googlasi “Autoliike Palomäki kokemuksia” tuolloin, sai eteensä pääosin varoittavia kertomuksia. Niinpä kun potentiaalinen asiakas teki taustatutkimusta, hän hyvin todennäköisesti päätyi ostamaan autonsa muualta. Luottamus on autokaupassa keskeistä – kukaan ei halua riskeerata kymmeniä tuhansia euroja huonomaineisen liikkeen kanssa. Palomäki yritti toki omaa maineenhallintaansa: some-kanavissa julkaistiin tyytyväisiä asiakastarinoita, kuvia luovutuksista ja mainoksia upeista autoista. Liikkeellä oli myös yhteistyötä esim. paikallisten urheilijoiden tai automerkkikerhojen kanssa (Facebookissa näkyi mainintoja Porsche Club -yhteistyöstä yms.), joilla haettiin uskottavuutta. Lopulta kuitenkin negatiivinen asiakaspalaute vei voiton.

On syytä muistaa, että pettyneet asiakkaat ovat usein äänekkäämpiä kuin tyytyväiset. Joukossa saattoi olla myös kohtuuttomia vaatimuksia tai epärealistisia ostajia – käytettyjen autojen kaupankäynnissä on aina mahdollista, että auto rikkoutuu yllättäen ilman että myyjä olisi voinut tietää. Joissain keskusteluissa toiset käyttäjät huomauttivatkin valittajille, että oma vika kun ostat vanhan auton (“Mitäs ostit 3 500 € romun, toivottavasti hajoaa lopullisesti” sävyisiä vastauksia). Eli ihan yksipuolinen tilanne ei ole; autot ovat monimutkaisia tuotteita ja aina on riski. Kuitenkin, kun valitusten volyymi kasvaa suureksi, se kertoo trendistä. Palomäen tapauksessa trendi oli kielteinen.

Yhteenveto maineesta: Autoliike Palomäki saavutti nopeasti laajan tunnettuuden, mutta samalla sen maine kääntyi negatiiviseksi juuri kriittisellä hetkellä. Asiakkaiden kokemukset olivat monilta osin huonoja ja näkyivät julkisesti. Tämä reputaatio-ongelma toimi viimeisenä naulana arkkuun yritykselle, joka jo muutenkin horjui talousongelmissa. Alan kilpailijat – isommat ketjut kuten Kamux, Saka tai vaikkapa paikalliset perheyritykset – pystyivät käyttämään hyväkseen tilannetta vakuuttamalla asiakkaat omasta luotettavuudestaan. On todennäköistä, että moni Palomäeltä karannut asiakas päätyi esimerkiksi Kamuxille, jolla on vankempi maine ja resurssit hoitaa takuuasiat kuntoon.

Lopulta asiakaskokemukset jäivät elämään nettiin varoittavina tarinoina. Vielä pitkään tulee löytymään nuo keskustelut hakutuloksista, kun joku hakee esim. “autoliike palomäki kokemuksia” tai “autoliike palomäki protesti”. Ne kertovat yhden autokaupan tarinan varoittavana esimerkkinä siitä, kuinka maine ja luottamus ovat helppo menettää, mutta vaikea saada takaisin.

Päätelmä

Autoliike Palomäki Oy nousi nopeasti, mutta sen kohtalona oli yhtä nopea tuho. Yrityksen tarinassa tiivistyvät monet yrittämisen riskit: voimakas velkavipu ja laajentuminen ilman riittävää puskuria, toimintaympäristön äkilliset muutokset (korkojen nousu) sekä maineen hallinnan epäonnistuminen. Samu Palomäen johdolla yritys tavoitteli isoa siivua premium-vaihtoautojen markkinasta, ja onnistuikin hetken – liikevaihto nousi yli 30 miljoonaan, ja Autoliike Palomäki -nimeä näkyi ympäri Suomen. Lopulta kuitenkin konkurssi katkaisi lennon kesällä 2024. Konkurssin taustalla oli mm. rahoitusyhtiön luottopäätös vetää matto alta (velkoja haki yrityksen konkurssiin maksamattomien velkojen takia), mikä paljasti liiketoiminnan haavoittuvuuden.

Asiakkaille tapaus opetti, että on syytä tehdä taustaselvityksiä – monille Palomäen asiakkaista merkit ongelmista olivat nähtävillä (maksuhäiriöt, lukuisat huonot arvostelut) jo ennen kauppaa. Toisaalta kaikilla ei ollut tätä tietoa, ja he joutuivat kärsimään seuraukset. Kilpailijoille tapaus tarjosi mahdollisuuden vahvistaa omia asemiaan korostamalla luotettavuuttaan. Autoalaa seuraaville Palomäen tapaus jää mieleen yhtenä 2020-luvun alan ilmiönä: se kuvastaa käytettyjen autojen kaupan kuplaa, joka syntyi koronapandemian aiheuttamasta uusien autojen pulasta – vaihtoautojen hinnat nousivat, kauppa kävi kuumana, uusia pelureita tuli markkinoille, mutta lopulta tilanne normalisoitui ja heikoimmilla rakenteilla toimineet yritykset kaatuivat.

Samu ja Niko Palomäki jatkanevat jollain tavalla alalla, ja on mahdollista että Palomäki-nimi nousee vielä joskus uudelleen positiivisemmissa merkeissä. Automyynti Niko Palomäki Tampereella on esimerkki, että Palomäen suvussa on osaamista autokaupasta – ehkä opit on nyt kalliisti maksettu ja tulevaisuudessa osataan toimia varovaisemmin. Samu Palomäen mahdollinen uusi yritys (Wheelix) joutuu varmasti rakentamaan luottamusta alusta.

Lukijalle tämä syväluotaus toivottavasti antoi kattavan kuvan Autoliike Palomäki -ilmiöstä. Tapauksessa on monta ulottuvuutta: perheyrittäjyys, nopea kasvu, rahoitusjärjestelyt, asiakassuhteet, ja lopulta oikeudelliset prosessit (konkurssi). Se toimii case study -esimerkkinä siitä, miten yrityksen arvostelut (arvostelut ja kokemukset) ja talous kulkevat käsi kädessä – jos jompi kumpi pettää pahasti, koko rakennelma voi sortua. Autoliike Palomäen tapauksessa molemmat pettivät samanaikaisesti.

Vaikka Autoliike Palomäki Oy on nyt historiaa, sen tarina elää varoituksena. Autoa ostavalle kuluttajalle viesti on: tee kotiläksysi, tarkista liikkeen tausta (vaikka Asiakastiedon yritysraportti, josta näkee onko protesteja tai maksuhäiriöitä) ja lue muiden asiakkaiden kokemuksia. Yrittäjälle viesti on: pidä huolta kassavirrasta ja maineesta – ne ovat yrityksesi elinehto. Ja kuten sanonta kuuluu autokaupan piireissä: “Kukaan automyyjä Suomessa ei nopeasti rikastu” – kova kilpailu ja pienet katteet tarkoittavat, että oikoteitä onneen ei ole ilman suuria riskejä. Autoliike Palomäki otti riskit, sai hetken nauttia menestyksestä, mutta lopulta kohtasi karun todellisuuden.

Lähteet:

  • Suomen Asiakastieto Oy:n yritystiedot: Autoliike Palomäki Oy – taloustiedot, 2023 (konkurssi, liikevaihto 30,4 M€, liikevoitto 831k€, omavaraisuus 3%).
  • Taloustutka: Perustettu 2013, konkurssissa 3.6.2024 alkaen.
  • Suomi24-keskustelu “Autoliike palomäki oy”: käyttäjien kokemuksia ja sisäpiiritietoa liiketoimintamallista, rahoitusongelmista ja Handlarfinansista.
  • Suomi24-keskustelu “Älä osta autoa tältä!”: yksityiskohtainen asiakaskertomus huonoista kokemuksista kesällä 2024.
  • Palomäki Vaihtoautot Oy:n taloustiedot (Asiakastieto): liikevaihto 6,5 M€ (2023), konkurssi.
  • Kauppalehden yrityshaku: Autoliike Palomäki Oy – status konkurssissa, TJ Samu Palomäki.
  • Suomi24-keskustelut asiakaspalautteista: lupauksien pettämisiä, viivästyksiä ja tavoittamattomuutta.
  • Facebook (julkaisut): tiedot Kaarinan toimipisteen laajennuksesta (02/2022) ja Premium-myymälän muutosta Raisioon, sekä Oulu-laajennuksen ilmoitus (03/2022).
  • Finder/yritysrekisteri: Automyynti Niko Palomäki, Tampere (y-tunnus, osoite).

Huom: Artikkelin pohjana on käytetty yhdistelmä luotettavia lähteitä (viralliset talousraportit) ja asiakkaiden kertomuksia keskustelupalstoilta. Lähdeviitteet on merkitty tekstin yhteyteen. Jokaisen yksittäisen asiakaskokemuksen todenperäisyyttä on mahdoton täysin varmistaa, mutta kun useat riippumattomat lähteet kertovat samansuuntaisia tietoja, muodostuu niiden pohjalta uskottava kokonaiskuva. Autoliike Palomäki -tapauksen oppien toivotaan palvelevan sekä kuluttajia että yrittäjiä tulevaisuudessa.

Varastontyhjennys

Hallitus tiputti veroedun, Kuntokauppa tiputtaa hinnat!

Nyt kannattaa toimia nopeasti, vain rajoitetun ajan voit napata laatutuotteita jopa 50 % alennuksella suoraan kotiin toimitettuna. Valikoima päivittyy jatkuvasti, ja nopeat syövät hitaat!