fbpx

BMW i4 arvostelu

BMW i4 artikkelikuva
bmw.fi

BMW i4 on sähköautojen maailmassa houkutteleva vaihtoehto Tesla Model 3:lle ja Polestar 2:lle. Tämä viisiovinen gran coupe yhdistää perinteisen BMW:n ajodynamiikan sähköautojen moderniin teknologiaan. Se on saatavilla kolmessa eri versiossa: eDrive35, eDrive40 ja tehokkaampi M50. Jokainen näistä tarjoaa eri suorituskyvyn ja toimintasäteen yhdistelmiä, mikä tekee i4:stä monipuolisen valinnan erilaisiin tarpeisiin.

Tekniset tiedot

Ulkonäkö ja muotoilu

BMW i4 on ulkonäöltään perinteinen BMW, mutta se sisältää modernin sähköauton vivahteita. Muotoilu yhdistää urheilullisuuden ja käytännöllisyyden tavalla, joka puhuttelee monia kuljettajia.

Dynaaminen ulkodesign

BMW i4:n ulkomuoto noudattaa klassista gran coupe -tyyliä, jossa yhdistyvät matala ja virtaviivainen siluetti sekä viisiovisen hatchbackin käytännöllisyys. i4:n etuosassa huomion kiinnittää suuri, pystysuuntainen munuaismaski, joka herättää voimakkaita mielipiteitä – toiset rakastavat sitä, toiset eivät. Maskin ei kuitenkaan tarvitse huolehtia moottorin jäähdyttämisestä, joten se toimii lähinnä esteettisenä elementtinä.

Ajovalot ovat LED-tekniikkaa, ja auton aerodynamiikka on optimoitu sähköautoille tyypillisellä tavalla, mikä auttaa vähentämään ilmanvastusta ja lisäämään toimintasädettä. Suuremmat, 19- ja 20-tuumaiset renkaat ovat saatavilla lisävarusteina, mikä korostaa auton urheilullisuutta entisestään.

Sisätilojen muotoilu

Ohjaamo on perinteisen BMW:n tapaan kuljettajakeskeinen, mutta mukana on myös modernia sähköauton henkeä. Kaarevat kaksoisnäytöt yhdistyvät yhdeksi lasipinnaksi, joka nousee kojelaudasta. Näyttöjen resoluutio on erinomainen, ja niiden kautta voi hallita lähes kaikkia auton toimintoja. Materiaalien laatu on yleisesti korkeatasoinen, vaikka jotkut voivat pitää nahkaverhoilua hieman kovana.

Frameless-ovet lisäävät ylellisyyden tuntua ja tuovat auton muotoiluun ainutlaatuisuutta. Ne ovat myös käytännölliset, sillä ne helpottavat auton sisään- ja uloskäyntiä ahtaissa tiloissa.

Hatchback-rakenne

Yksi i4:n suurimmista vahvuuksista muotoilun suhteen on viisiovinen hatchback-rakenne. Tämä ei ole vain visuaalisesti miellyttävä, vaan myös erittäin käytännöllinen. Suuren tavaratilan ansiosta auto soveltuu hyvin perheille, aktiivisille harrastajille tai niille, jotka tarvitsevat tilaa arjen kuljetustarpeisiin.

Varustelu

BMW i4:n varustelutaso on suunniteltu vastaamaan sekä arkikäytön että vaativampien autoilijoiden tarpeita. Auto tarjoaa laajan valikoiman teknisiä ja mukavuusominaisuuksia, jotka tekevät ajokokemuksesta modernin ja miellyttävän.

Turvallisuus ensin

BMW i4 on varustettu kattavalla valikoimalla turvaominaisuuksia, jotka takaavat sekä kuljettajan että matkustajien turvallisuuden. Vakiovarustukseen kuuluvat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja mukautuva vakionopeudensäädin. Kaikki nämä ominaisuudet toimivat saumattomasti yhteen ja lisäävät turvallisuutta niin kaupunkiajossa kuin maantiellä. Myös törmäystestitulokset ovat vakuuttavat, mikä antaa lisävarmuutta auton turvallisuudesta.

Mukavuutta arkeen

i4:n sisätilat on suunniteltu maksimoimaan mukavuus. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi sähköisesti säädettävät istuimet, kolmialueinen automaatti-ilmastointi ja lämmitettävät etuistuimet. Mukavuusominaisuuksista erityisesti maininnan ansaitsee auton erinomainen äänieristys, joka tekee ajokokemuksesta miellyttävän myös suuremmilla nopeuksilla. Lisävarusteena saatavilla oleva panoraamalasikatto tuo matkustamoon avaruutta ja valoisuutta.

Teknologia ja infotainment

BMW i4:n teknologia on modernia ja monipuolista. Uusi iDrive-järjestelmä yhdistää kaarevat näytöt, joiden kautta hallitaan lähes kaikkia auton toimintoja. Järjestelmä tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa, joten kuljettaja voi käyttää helposti omia navigointi- ja viihdesovelluksiaan. Lisäksi auto tarjoaa mahdollisuuden asettaa näytöille henkilökohtaisia pikanäppäimiä, jotka tekevät käytöstä helpompaa.

Auton teknologian yksi heikkous on perinteisten nappien poistaminen, mikä voi vaikeuttaa joidenkin toimintojen käyttöä. Esimerkiksi ajoavustimien hallinta on mahdollista vain näytön kautta, mikä voi olla häiritsevää liikkeellä ollessa.

Tilat ja käytännöllisyys

BMW i4 tarjoaa monipuolisuutta, joka tekee siitä erinomaisen vaihtoehdon sekä arkiajoon että pidemmille matkoille. Vaikka kyseessä on urheilullinen gran coupe, käytännöllisyys ei ole unohtunut, sillä tilat ja tavaratila ovat kilpailukykyisiä jopa perinteisten sähköautojen rinnalla.

Tavaratila ja sen hyödyntäminen

i4:n tavaratila on kokoluokkansa suurimpia, tarjoten 470 litraa tilaa viisiovisen hatchback-rakenteensa ansiosta. Kun takapenkit kaadetaan, tila kasvaa jopa 1 290 litraan. Tämä tekee i4:stä mainion valinnan aktiivisille ihmisille, jotka kuljettavat esimerkiksi harrastusvälineitä tai tekevät pidempiä matkoja. Tavaratilan suuri ja käytännöllinen luukku tekee lastaamisesta helppoa, mikä on suuri etu esimerkiksi polkupyörien tai matkalaukkujen kuljettamisessa.

Sisätilat ja matkustusmukavuus

Ohjaamossa BMW i4 kietoo kuljettajan ja etumatkustajan tuttuun BMW-tyyliseen, kuljettajakeskeiseen tilaan. Istuinmukavuus on erinomainen, ja ajoasento on helppo säätää ergonomiseksi. Vaikka materiaaleissa on korkeaa laatua, joidenkin mielestä nahkaverhoilu saattaa tuntua hieman kovalta.

Takamatkustajien osalta tilanne on hieman kaksijakoinen. Vaikka päätila on riittävä useimmille matkustajille, jalkatila saattaa olla rajoitettu etenkin, jos kuljettaja tai etumatkustaja säätää istuimensa matalalle. Tämä johtuu osittain akun sijoittelusta, joka nostaa lattiaa. Keskipaikan matkustaja kärsii lisäksi keskellä lattiaa kulkevasta kaapelikanavasta, mikä tekee pitkästä matkasta epämukavamman.

Hatchbackin käytännöllisyys

Viisiovisen hatchbackin rakenne tekee i4:stä monikäyttöisen auton. Tavaratilan suuren aukon ansiosta autoon on helppo lastata suurikokoisia esineitä. Tämä asettaa i4:n etulyöntiasemaan kilpailijoihinsa, kuten Tesla Model 3:een ja Polestar 2:een, verrattuna. Näissä malleissa tavaratilan käyttö ei ole yhtä joustavaa.

Suorituskyky ja käyttötarkoitus – Teslasuomen näkökulma

BMW i4 sopii kuljettajille, jotka arvostavat BMW:n ajettavuutta, mutta haluavat siirtyä sähköautojen maailmaan. Erityisesti eDrive40 on houkutteleva vaihtoehto tasapainoisen suorituskykynsä ja pitkän toimintasäteensä ansiosta. Jos haluat huippuluokan suorituskykyä, M50 tarjoaa todella vaikuttavan kiihtyvyyden.

BMW i4 tarjoaa erinomaisen ajokokemuksen riippuen valitusta mallista:

  • eDrive35: 210 kW (282 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 sekuntia, toimintasäde jopa 482 km (WLTP).
  • eDrive40: 250 kW (335 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 sekuntia, toimintasäde jopa 579 km (WLTP). Tämä malli on tasapainoisin vaihtoehto, yhdistäen hyvän toimintasäteen ja ajettavuuden.
  • M50: 400 kW (536 hv), kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 sekuntia, toimintasäde noin 508 km (WLTP). Tämä nelivetoinen malli on erittäin nopea, mutta uhraa hieman ajomukavuutta.

Ajodynamiikka

M50 on suorituskykyisin, mutta eDrive40 tarjoaa nautinnollisemman ja tasapainoisemman ajokokemuksen erityisesti arkiajoon ja mutkaisille teille. Jousitus on mukautuva, mutta M50-mallin suuremmat renkaat heikentävät mukavuutta.

BMW i4 tuo markkinoille laadukkaan ja nautinnollisen ajokokemuksen, joka on räätälöity eurooppalaisille sähköautojen ostajille. Vaikka jotkin ohjausjärjestelmän toiminnot voivat olla monimutkaisia ja M50-mallin jousitus hieman kova, i4 tarjoaa laajan toimintasäteen, nopean latauksen ja BMW:n perinteisen ajonautinnon. Teslasuomi suosittelee erityisesti eDrive40-mallia sen tasapainoisen suorituskyvyn ja käytännöllisyyden vuoksi.

Usein kysytyt kysymykset

Kyllä, BMW i4 on täyssähköinen auto, joka on suunnattu niille, jotka arvostavat ajonautintoa ja urheilullista suorituskykyä. i4 tarjoaa myös ensiluokkaista mukavuutta arkikäyttöön. Valittavana on joko takavetoinen tai nelivetoinen malli, joista molemmat hyödyntävät BMW:n huipputekniikkaa ja tarjoavat vaikuttavan toimintasäteen.
Kyllä, BMW i4:ssä on akun esilämmitystoiminto, joka parantaa talviajoa ja latausnopeutta kylmissä olosuhteissa. Esilämmitys kytkeytyy automaattisesti päälle, kun kuljettaja asettaa pikalaturin määränpääksi auton navigaattorissa. Tämä varmistaa, että akku saavuttaa optimaalisen lämpötilan ennen latausta, mikä mahdollistaa nopeat latausajat myös pakkasella.
Akun esilämmitys tarkoittaa, että sähköauton akku lämmitetään ennen latausta, jotta lataaminen olisi nopeampaa ja tehokkaampaa kylmissä olosuhteissa. Tämä ominaisuus on erityisen hyödyllinen talvella, jolloin akun lämpötila voi muuten hidastaa latausprosessia merkittävästi. BMW i4 hyödyntää esilämmitystä automaattisesti, kun pikalaturi asetetaan määränpääksi.
Kyllä, BMW i4 on varustettu lämpöpumpulla. Lämpöpumppu on energiatehokas ratkaisu, joka hyödyntää jäähdytinnesteen kiertoa lämmön tuottamiseen. Tämä tekee lämmityksestä taloudellisempaa verrattuna perinteisiin sähkövastuksiin, sillä lämpöpumppu käyttää vähemmän energiaa matkustamon lämmittämiseen. Tämä parantaa toimintasädettä erityisesti kylmissä olosuhteissa.
Maksatko liikaa koroja? Autolainaa jopa 70 000 euroon asti

Auton hankinta voi olla suuri taloudellinen päätös, mutta oikein kilpailutettu autolaina auttaa säästämään. Voit hakea lainaa pankeista, autoliikkeistä tai suoraan verkosta. Kilpailuttamalla varmistat, ettet maksa liikaa koroja, ja löydät itsellesi edullisimman vaihtoehdon.

Hakeminen on maksutonta eikä sido sinua mihinkään, joten voit vertailla rauhassa parhaita tarjouksia. Aloita jo tänään ja säästä lainakuluissa!

Maksatko liikaa koroja? Autolainaa jopa 70 000 euroon asti

Auton hankinta voi olla suuri taloudellinen päätös, mutta oikein kilpailutettu autolaina auttaa säästämään. Voit hakea lainaa pankeista, autoliikkeistä tai suoraan verkosta. Kilpailuttamalla varmistat, ettet maksa liikaa koroja, ja löydät itsellesi edullisimman vaihtoehdon.

Hakeminen on maksutonta eikä sido sinua mihinkään, joten voit vertailla rauhassa parhaita tarjouksia. Aloita jo tänään ja säästä lainakuluissa!