Diesel suuttimien puhdistusaine kokemuksia

Diesel suuttimien puhdistusaine kokemuksia

Dieselmoottorien suuttimien puhdistusaineet ovat lisäaineita, joita lisätään polttoaineen joukkoon moottorin puhdistamiseksi. Moni dieselautoilija on törmännyt käsitteeseen diesel puhdistusaine tai dieselmoottorin puhdistusaine, jolla viitataan juuri näihin suuttimien ja polttoainejärjestelmän puhdistaviin litkuihin. Keskusteluja aiheesta ”diesel suuttimien puhdistusaine kokemuksia” löytyy runsaasti autofoorumeilta – toiset vannovat puhdistusaineiden tehoon, kun taas osa on skeptisiä ja pitää niitä turhina. Tässä artikkelissa teemme syväluotaavan katsauksen näihin lisäaineisiin: mitä ne ovat, miten ne toimivat, millaisia kokemuksia käyttäjillä on eri merkeistä ja mikä voisi olla paras diesel suuttimien puhdistusaine omiin tarpeisiin.

Dieselmoottorin suuttimet eli injektorit ovat kriittinen osa polttoainejärjestelmää. Ajan mittaan suuttimiin kertyy karstaa, sakkaa ja epäpuhtauksia, erityisesti jos autoa on ajettu paljon lyhyitä matkoja tai heikkolaatuisella polttoaineella. Suuttimien likaantuminen voi aiheuttaa moottorin nykimistä, tehohäviöitä, kohonnutta kulutusta ja lisääntyneitä pakokaasupäästöjä. Suuttimien puhdistusaine on kehitetty poistamaan näitä kertymiä ilman tarvetta purkaa moottoria. Se kuulostaa houkuttelevalta ratkaisulta: kaadat vain pullollisen ainetta tankkiin ja annat sen puhdistaa moottorin sisuskaluja ajon aikana. Mutta toimiiko se oikeasti?

Seuraavissa luvuissa käsittelemme, miten diesel-suuttimien puhdistusaineet vaikuttavat ja mitä hyötyjä niistä raportoidaan. Käymme läpi suosittuja merkkejä – mm. STP, Forté, Liqui Moly ja monet muut – ja kokoamme suuttimien puhdistusaine kokemuksia mahdollisimman monipuolisesti. Samalla pohdimme skeptikkojen näkökulmia ja annamme vinkkejä lisäaineiden käyttöön. Lopuksi pohdimme, mikä voisi olla paras polttoainejärjestelmän puhdistusaine ja annetaan yhteenveto aiheesta.

Mikä on diesel-suuttimien puhdistusaine?

Dieselmoottorin suuttimien puhdistusaine on erityinen polttoainelisäaine, jonka tarkoitus on puhdistaa dieselauton polttoainejärjestelmä – erityisesti polttoainesuuttimet – kerääntyneestä liasta, karstasta ja sakasta. Käytännössä kyseessä on kemiallinen seos, joka sekoitetaan polttoaineeseen. Aine kulkeutuu polttoaineen mukana tankista suodattimen, polttoainepumpun ja polttoainesuutinten läpi moottoriin. Matkan varrella puhdistusaine liuottaa ja irrottaa epäpuhtauksia, jotka ovat tarttuneet suuttimien hienoihin kanaviin ja neuloihin.

Puhdistusaineet sisältävät tyypillisesti liuottimia (esimerkiksi petrokemian tuotteita kuten kerosiiniä) sekä pesuaineita (detergenttejä), jotka on suunniteltu juuri polttoainejärjestelmän lakka- ja karstakertymien poistoon. Monet tuotteet sisältävät myös voiteluaineita parantamaan nykyaikaisten vähärikkisten diesellaatujen voiteluominaisuuksia sekä setaanilukua nostavia komponentteja. Setaaniluku kuvaa dieselpolttoaineen syttymisherkkyyttä: korkeampi setaaniluku voi parantaa palamista ja vähentää moottorin nakutusta tai karheaa käyntiä.

Suuttimien puhdistusaineita myydään yleensä pienissä pulloissa (esim. 200–500 ml), ja yksi pullo kaadetaan polttoainesäiliöön tietylle polttoainemäärälle ohjeen mukaan. Joillakin ammattimaisemmilla menetelmillä puhdistusainetta voidaan syöttää suoraan polttoainejärjestelmään erillislaitteella tai täyttämällä uusi polttoainesuodatin puhdistusaineella (näin puhdistusaine menee erittäin väkevänä suoraan suuttimille). Yleisesti kuluttajakäytössä riittää kuitenkin kaataa aine tankkiin ennen tankkausta tai lähes tyhjään tankkiin, ja sitten ajaa normaalisti. Aine vaikuttaa ajon aikana: esimerkiksi STP lupaa, että vaikutus on havaittavissa noin 80 kilometrin ajon jälkeen lisäyksestä.

On tärkeää huomata, että diesel suuttimien puhdistusaine on eri asia kuin moottoriöljyn sekaan lisättävä moottorin huuhdeluaine. Eli kun puhumme suuttimien puhdistamisesta, tarkoitetaan nimenomaan polttoainelisäaineita polttoainejärjestelmän puhdistukseen. Jotkut valmistajat kutsuvat tuotteitaan myös nimellä ”dieseljärjestelmän puhdistaja” tai ”polttoainejärjestelmän puhdistusaine”, mikä viittaa siihen että ne puhdistavat muutakin kuin vain suuttimet – kuten polttoainepumppua, ruiskutusjärjestelmän kanavia ja jopa palotilaa jossain määrin. Käytännössä kuitenkin päävaikutus kohdistuu suuttimiin, joiden kautta aine virtaa.

Diesel-puhdistusaineen vaikutus ja hyödyt

Mitä hyötyä diesel-suuttimien puhdistusaineen käytöstä sitten on? Monien käyttäjäkokemusten perusteella oikein käytettynä laadukas puhdistusaine voi tuoda useita konkreettisia etuja:

  • Suuttimien ja polttoainejärjestelmän puhdistaminen: Lisäaine liuottaa hiilikertymiä ja karstaa suuttimien sisältä sekä polttoaineputkista ja pumpusta. Kun suuttimien kanavat puhdistuvat, polttoaine pääsee taas sumuttumaan hienona sumuna kuten suunniteltu.
  • Tasaisempi ja hiljaisempi käynti: Likainen suutin voi aiheuttaa epätasaisen tyhjäkäynnin tai kovaa dieselmoottorin nakuttavaa ääntä. Puhdistusaineen jälkeen moni on havainnut moottorin käyvän pehmeämmin ja tasaisemmin. Esimerkiksi Volkswagenin pumppusuutin-dieseleille ominainen karkea käyntiääni on joidenkin mukaan saattanut hieman pehmentyä puhdistuskäsittelyn jälkeen.
  • Parempi kiihtyvyys ja palautuneet tehot: Tukkeutuneet suuttimet rajoittavat polttoaineen virtausta, mikä voi viedä moottorista tehoa. Käyttäjien kokemusten mukaan auto tuntuu puhdistuksen jälkeen pirteämmältä, kiihtyy herkemmin ja aiemmin kadoksissa ollut voimantunne palaa. Yhdellä jos toisella diesel-kuskilla on ollut vaikutelma, että lisäaine ”herätti auton henkiin” pitkän kaupunkiajojakson jälkeen.
  • Vähentynyt savutus ja päästöt: Kun suihkutuskuvio on taas optimaalinen ja palaminen puhdasta, pakokaasun näkyvä savutus yleensä vähenee. Tämä on erityisen hyödyllistä vanhemmille dieseleille katsastusta ajatellen. Joissain kertomuksissa mainitaan, että korkeat savutusarvot on saatu alenemaan hyväksyttävälle tasolle puhdistusainekäsittelyn avulla. Lisäksi puhtaammin palava moottori tuottaa vähemmän haitallisia päästöjä, kuten hiukkasia.
  • Mahdollinen polttoaineenkulutuksen pieneneminen: Teoriassa, jos suuttimet ovat olleet huonossa kunnossa ja sumutus huonoa, puhdistus voi parantaa moottorin hyötysuhdetta ja hieman laskea kulutusta. Osa käyttäjistä onkin raportoinut pientä kulutuksen laskua käsittelyn jälkeen – esimerkiksi muutaman desilitran sadalla kilometrillä. Tämä hyöty ei ole aina selvästi mitattavissa, mutta se on looginen seuraus paremmasta palamisesta.
  • Polttoainejärjestelmän suojaus ja voitelu: Monet diesel-lisäaineet sisältävät ainesosia, jotka voitelevat polttoainepumppua ja suuttimia. Tämä on tärkeää, koska nykyaikaisesta dieselistä on poistettu lähes kaikki rikki ja muut voitelevat yhdisteet ympäristösyistä. Lisäaine tuo ikään kuin takaisin hieman ”öljyisyyttä” polttoaineeseen. Parempi voitelu vähentää kulumista erityisesti vanhemmissa mekaanisissa jakajapumpuissa ja voi pidentää komponenttien elinikää.
  • Kosteuden poisto: Jotkin diesel puhdistusaineet emulsioivat tai sitovat vettä, mikä auttaa poistamaan kondensaatiosta tai huonosta polttoaineesta johtuvaa vettä tankista. Veden poistuminen ehkäisee korroosiota ja polttoaineen mikrobikasvua (dieseltankeissa voi kasvaa bakteereja vedestä ja dieselistä muodostuvassa rajapinnassa). Puhdistusaine siis voi toimia myös ennaltaehkäisevästi pitämällä järjestelmän puhtaampana jatkossa.

Kaikki yllä mainitut hyödyt eivät tietenkään välttämättä ilmene jokaisessa tapauksessa. Vaikutus riippuu paljon moottorin lähtökunnosta: mikäli auto on uudehko tai injektorit puhtaat, lisäaineen tuoma ero voi olla huomaamaton. Mutta jos suuttimet ovat oikeasti likaiset, monet ovat kokeneet eron ennen ja jälkeen käsittelyn. Parhaimmillaan diesel suuttimien puhdistusaine voi säästää kalliilta suutinhuollolta tai -vaihdolta, jos ongelmat johtuvat lähinnä karstasta eivätkä vielä mekaanisesta kulumasta.

Mahdolliset haitat ja skeptisyys

Vaikka suuttimien puhdistusaineilla on paljon puolestapuhujia, on olemassa myös skeptisempiä näkemyksiä. On syytä käsitellä myös niitä, jotta muodostuu tasapainoinen kuva.

Ei ihmelääke: Ensinnäkin on todettava, että mikään lisäaine ei tee kuluneesta tai viallisesta moottorista uutta. Jos suutin on mekaanisesti vioittunut tai kulunut, pelkkä puhdistusaine ei sitä korjaa. Eräs keskustelija totesikin osuvasti, ettei puhdistusaine ”tee kulunutta/viallista konetta uudeksi”. Toisin sanoen, jos moottorissa on vika, lisäaine saattaa korkeintaan lieventää oireita puhdistamalla likaa, muttei poista varsinaista vikaa.

Huomaamaton vaikutus terveessä koneessa: Jos moottori ja polttoainejärjestelmä ovat hyvässä kunnossa, et todennäköisesti huomaa dramaattista muutosta. Moni käyttäjä on raportoinut, ettei havainnut mitään eroa autoonsa lisäaineen lisäämisen jälkeen. Tämä ei välttämättä tarkoita, ettei aine olisi tehnyt mitään – se saattoi pitää puhtaana sen mikä puhdasta jo oli. Mutta subjektiivisesti kuljettaja ei välttämättä koe muutosta. Niinpä pettymyksiä on koettu, kun odotukset ovat olleet korkealla, mutta auto tuntuukin ”ihan samalta” käsittelyn jälkeen.

Yliannostus ja tukkeutuneiden suodattimien riski: Mielenkiintoinen ilmiö, joka on tullut esille käyttäjäkokemuksissa, on polttoainesuodattimen tukkeutuminen pian puhdistuskäsittelyn jälkeen. Mistä tämä johtuu? Jotkut tehokkaat kertarysäys-puhdistusaineet irrottavat yhtäkkiä runsaasti sakkaa polttoainesäiliöstä ja -järjestelmästä. Nämä irronneet epäpuhtaudet kulkeutuvat kohti moottoria ja jäävät polttoainesuodattimeen kiinni – pahimmillaan tukkiessaan sen. Eräs käyttäjä mainitsi tapauksia, joissa Forté-käsittelyn jälkeen naftasuodatin meni tukkoon jopa kolmesti, kun tankin seinämiltä irronnut bakteerikasvusto (dieselbakteeri) tukki suodattimen. Tämä kertoo, että aine todella puhdisti järjestelmän, mutta seurauksena oli tarve vaihtaa suodatin. Siksi suositellaankin usein vaihtamaan polttoainesuodatin puhdistuskäsittelyn jälkeen, erityisesti jos autolla on paljon ikää tai epäillään epäpuhtauksia tankissa. Ohjeiden noudattaminen on tärkeää – yliannostamalla lisäainetta ”varmuuden vuoksi” voi aiheuttaa liian rajun puhdistusreaktion.

Yhteensopivuus nykyaikaisten järjestelmien kanssa: Joidenkin vanhan liiton mekaanikkojen mielestä mitään ylimääräistä ei pitäisi polttoaineeseen lisätä. Autonvalmistajat eivät yleensä suosittele aftermarket-lisäaineita, vaan lähtökohtaisesti polttoaineen tulisi sisältää kaikki tarpeellinen. Modernit common rail -dieselmoottorit ovat teknisesti hienostuneita ja niiden polttoainejärjestelmässä on erittäin tarkat toleranssit. Siksi varoitellaan, ettei tankkiin tulisi kaataa ”mitä sattuu tököttiä”. Laadukkaat merkkiaineet on toki suunniteltu turvallisiksi, mutta esimerkiksi vanha kansan konsti lisätä kaksi­tahtiöljyä dieselin sekaan jakaa mielipiteitä. 2T-öljyn lisääminen dieseliin on joidenkin harrastajien mukaan hyödyllistä voitelun parantamiseksi, ja vanhoissa yksinkertaisemmissa dieselmoottoreissa pieni määrä tuoreöljyä polttoaineessa tuskin aiheuttaa vahinkoa. Kuitenkin modernit järjestelmät, joissa on mm. hiukkassuodatin ja herkkä elektroninen ohjaus, eivät välttämättä ”pidä” ylimääräisestä öljystä. Jotkut asiantuntijat sanovat suoraan, että nykydieseliin ei missään nimessä tule lisätä mitään öljyä tai kotikutoista seosta, koska riskinä on suodattimen tukkeutuminen tai antureiden likaantuminen. Toisaalta toisen koulukunnan mekaanikot ovat itse suositelleet hieman 2T-öljyä tankkiin voitelun parantamiseksi. Näkemysten ristiriita kertoo siitä, että alalla ei ole täyttä yksimielisyyttä. Yleisesti kuitenkin nykyaikaisissa autoissa on turvallisinta käyttää vain sellaisia lisäaineita, jotka on kehitetty juuri polttoaineen sekaan – eli esimerkiksi STP:n, Liqui Molyn, Fortén tai muiden valmistajien virallisia diesel-lisäaineita, ei omia kokeellisia seoksia.

”Käärmeöljyä” vai todellista hyötyä? Skeptisimmät kommentit puhuvat suoraan ”käärmeöljystä” eli uskomuslääkkeestä. Eräs harrastaja laski huumorilla, että nämä puhdistusaineet tuovat lähinnä mielenrauhaa käyttäjälleja tunteen että ”nyt auto toimii paremmin”, vaikka todellista eroa ei olisikaan. On totta, että ihmismieli voi helposti kuvitella parannusta kun tietää jotain lisänneensä – tätä voidaan kutsua placebo- eli lumelääkevaikutukseksi. On vaikea objektiivisesti mitata kotioloissa, puhdistuivatko suutinkärjet oikeasti vai ei. Kuitenkin moni skeptikkokin myöntää, että jos suuttimet ovat ”kovin rähmässä”, voi puhdistusaineesta teoriassa olla hyötyä. Eli epäilijätkin sanovat, että ehkäniistä on apua joissain tapauksissa, mutta hyvin hoidettu moottori ei heidän mielestään lisäaineita ”tarvitse”.

Polttoaineen laatu vs. lisäaineet: Osa autoilijoista luottaa siihen, että tankkaamalla laadukasta dieselpolttoainetta ongelmia ei synny. Monet polttoaineyhtiöt lisäävätkin perusdieseliin jo tehtaalla pesuaineita. Lisäksi myynnissä on premium-dieseleitä (kuten Neste Pro Diesel, Shell V-Power Diesel ym.), joissa on ylimääräisiä puhdistus- ja suoja-aineita. Valmistajien näkökulmasta nykypolttoaineet sisältävät kaikki tarpeelliset ominaisuudet moottorin pitämiseksi puhtaana, joten ylimääräiset lisäaineet ovat turhia. Itse asiassa esimerkiksi Tuulilasi-lehden asiantuntijat ovat todenneet: ”lähtökohta on, että polttonesteen sekaan ei pidä laittaa yhtään mitään” – tällä viitataan siihen, että auton valmistaja on suunnitellut moottorin toimimaan standardinmukaisella polttoaineella ilman kotikonsteja. Tässä on perää: turhan lisäaineiden lorottelu joka tankilliseen voi olla rahanhaaskausta ja pahimmillaan vaikuttaa takuun voimassaoloon jos jotakin menisi rikki.

Kooste skeptikon vinkistä: Mikäli valmistaja tai maahantuoja erikseen varoittaa jostain lisäaineesta, kannattaa sitä varoitusta noudattaa. On helpompaa jättää käyttämättä kyseenalainen tuote kuin ryhtyä tappelemaan mahdollisten takuuasioiden kanssa. Toisaalta moni kokeneempi autoilija toteaa myös, että normaalissa käytössä hyväkuntoinen diesel ei lisäaineita kaipaa – mutta satunnaisesti käytettynä oikein annosteltu puhdistusaine tuskin myöskään haittaa aiheuttaa. Kriittistä on käyttää järkeä: ongelmatilanteessa lisäaine voi olla kokeilemisen arvoinen ensimmäinen keino ennen kalliimpia korjaustoimia, kunhan tiedostaa sen rajoitukset.

Kokemuksia eri suuttimien puhdistusaineista

Seuraavaksi käymme konkreettisemmin läpi kokemuksia ja tietoja eri valmistajien diesel-lisäaineista. Markkinoilla on useita tunnettuja merkkejä, ja autoilijoiden kertomuksissa nousee toistuvasti esiin tietyt nimet. Tässä osiossa esittelemme yleisimpiä puhdistusaineita ja niiden herättämiä kommentteja:

STP Diesel Injector Cleaner – kokemuksia

STP on yksi tunnetuimmista lisäainemerkeistä, jota löytyy lähes jokaisesta autojen varaosaliikkeestä ja huoltamosta. STP:n valikoimassa on useita diesel-lisäaineita, joista perinteinen STP Diesel Injector Cleaner on suunnattu erityisesti paljon ajetuille autoille (yleensä yli 100 000 km ajetuille). STP lupaa tuotteensa puhdistavan karstoittuneet polttoainesuuttimet ja palauttavan suorituskyvyn yhdellä käsittelyllä.

Käyttäjäkokemukset STP:n suhteen ovat pääosin positiivisia, joskin vaikutukset koetaan usein ”lieviksi mutta olemassaoleviksi”. Moni on huomannut pientä parannusta moottorin käynnissä lisäyksen jälkeen: esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä moottori on käynyt hieman tasaisemmin tai ”nykiminen” on vähentynyt. Eräs paljon ajetun dieselauton omistaja kertoi, että lisättyään STP Diesel Injector Cleaner -pullon lähes tyhjään tankkiin ja ajettuaan, moottorin käynti tasoittui huomattavasti parin seuraavan tankillisen ajaksi. Suuttimien puhdistusaineen vaikutuksen sanotaan tulevan esiin usein juuri ensimmäisten kymmenien ajokilometrien jälkeen.

STP:n tuotteita kiitellään myös helppoudesta ja edullisuudesta: muutamalla eurolla saatava pullo on halpa kokeilu verrattuna moneen muuhun huoltotoimeen. STP Ultra 5-in-1 Diesel -järjestelmän puhdistaja on firman ”tehopuhdistaja”, joka mainostaa tekevänsä viisi asiaa yhdellä kertaa (puhdistaa, suojaa, parantaa suorituskykyä, vähentää kulutusta ja vähentää päästöjä). Siitäkin löytyy kokemuksia: jotkut ovat kokeneet autonsa piristyneen kyseisellä tehoaineella. Toisaalta yksi keskustelija raportoi negatiivisemmasta yllätyksestä: hän ”erehtyi kokeilemaan”STP Ultra 5-in-1 -ainetta ja noin 50 km ajon jälkeen moottorin tehot katosivat niin, ettei auto kiihtynyt kunnolla. Tilanne viittaa siihen, että aine saattoi irrottaa sakkaa, joka tukki joko polttoainesuodattimen tai suuttimet hetkellisesti. Tapaus toimii muistutuksena ohjeiden seuraamisen tärkeydestä – jos ohje sanoo lisäämään aine täyteen tankkiin, ei kannata laittaa koko pulloa aivan lopussa olevaan tankkiin, jottei puhdistusaineen väkevyys nouse liian korkeaksi.

Yleisesti STP:n dieselpuhdistajia pidetään kelpo ”huoltojuomina”: ne eivät ehkä tee ihmeitä yhdessä yössä, mutta säännöllisesti käytettynä esimerkiksi öljynvaihtoväleittäin ne voivat pitää suuttimet puhtaampina. STP:n etuna on laaja saatavuus ja se, että merkki on pitkään ollut markkinoilla. ”STP diesel injector cleaner kokemuksia” -hakujen perusteella monet suomalaisetkin autoilijat ovat kokeilleet tuotetta ja suositelleet sitä esimerkiksi paljon ajetulle dieselille, joka tuntuu hieman laiskistuneen.

Forté Diesel -puhdistusaine – kokemuksia

Forté on lisäainemaailmassa lähes legendaarinen nimi, erityisesti korjaamopiireissä. Forté-tuotteita ei perinteisesti ole myyty suoraan kuluttajille marketeissa, vaan niitä on saanut lähinnä huoltoliikkeiden kautta. Fortén Diesel Fuel Conditioner -puhdistusainetta (kansankielellä usein Forte diesel suuttimien puhdistusaine) käytetään laajasti myös ammattikorjaamoilla. Kokemuksia Fortén käytöstä dieselmoottoreissa löytyy yllin kyllin, ja sävy on usein hyvin positiivinen.

Monet kertomukset kuvaavat selvää parannusta moottorin käytökseen Forté-käsittelyn jälkeen. Esimerkiksi eräs Mercedes-Benzin CDI-moottorilla ajava raportoi, että hänen autonsa käyntiääni pehmeni ja hiljeni huomattavasti, kun tankkiin lisättiin Fortén puhdistusainetta. Myös tyhjäkäynnin epätasaisuus ja lievä nykiminen poistuivat. Toisessa tarinassa mainittiin, että savutus oli katsastuksessa liian korkea, mutta Forté-puhdistuksen jälkeen pakokaasutestissä arvot laskivat reilusti ja auto meni läpi. Nämä tapaukset viittaavat siihen, että aine puhdisti palotiloja ja suutinkärkiä niin, että palaminen muuttui puhtaammaksi.

Yksi Fortén käyttötapa on ”suodatinmenetelmä”: polttoainesuodatin vaihdettaessa täytetään uuden suodattimen kuppi tai patruuna Forté-aineella, ja käynnistetään moottori. Tällöin koko suodattimellinen puhdistusainetta menee suoraan moottoriin erittäin tiivistetyssä muodossa ensimmäisten minuuttien aikana. Monet vannovat tämän kikan nimeen, sillä se kohdistaa puhdistuksen suuttimiin maksimaalisella teholla. Yleensä tämän jälkeen loppu aine kaadetaan tankkiin. Kertomusten mukaan tällä konstilla esim. sitkeä nykimisongelma on saatu kerralla pois.

Fortéa kehutaan myös siksi, että se on useiden standardien mukainen ja turvallinen: Fortén Diesel-puhdistusaine on EN590-standardin mukainen, mikä tarkoittaa että se vastaa ominaisuuksiltaan dieselpolttoainetta eikä siten vahingoita polttoainesuodatinta, DPF-hiukkassuodatinta tai muita järjestelmän osia. Tämä antaa luottamusta sen käyttöön myös uudemmissa autoissa.

Täysin kritiikitön Fortékään ei ole – joissakin nettikeskusteluissa on esitetty, että ensimmäinen Forté-kokeilu tuotti hienon tuloksen, mutta myöhemmät toistot eivät enää tuoneet yhtä suurta muutosta. Tämä voi johtua siitä, että ensikerralla puhdistui paljon likaa, mutta jatkossa kun järjestelmä on jo puhtaampi, ei eroa juuri huomaa (palaa edellä mainittuun tilanteeseen: puhdas moottori vs. likainen moottori). Muutamat raportoivat myös, etteivät havainneet mitään vaikutusta. On syytä muistaa, että tulokset vaihtelevat tilanteen mukaan.

Kaiken kaikkiaan Forté nousee esiin usein kun kysytään ”paras suuttimien puhdistusaine”. Duuniauton korjaamolla saatetaan sanoa, että ”Fortén aineet on jokapäiväisessä käytössä ja havaittu toimiviksi”. Tämä kertoo luottamuksesta tuotemerkkiä kohtaan. Forté on usein hintavampi ja vaikeammin saatava kuin markettimerkit, mutta monet pitävät sitä hintansa arvoisena moottorin ”kuntokuurina”.

Liqui Moly -diesel lisäaineet – kokemuksia

Saksalainen Liqui Moly on tunnettu voiteluaine- ja lisäainevalmistaja, jonka tuotteita on laajasti saatavilla myös Suomessa. Liqui Molyn diesel-lisäaineista kaksi suosituinta lienevät Liqui Moly Diesel Spülung (Diesel Purge) ja Super Diesel Additive. Diesel Purge on tarkoitettu erityisesti järjestelmän voimakkaaseen puhdistamiseen, ja monet harrastajat käyttävätkin sitä niin, että irrottavat polttoaineletkut ja imettävät moottorin käymään suoraan Diesel Purge -nesteellä tankin ohittaen. Tämä on melko edistynyt menetelmä, mutta erittäin tehokas, sillä moottori saa käytännössä pelkkää puhdistusainetta polttoaineen sijaan muutaman minuutin ajan. Tällainen käsittely liuottaa suuttimista pinttyneimmänkin lian.

Kaikkien ei tarvitse mennä noin extremeen – Diesel Purgen voi myös kaataa tankkiin. Eräs linja-auton (matkailuauton) omistaja kertoi kaataneensa pari purkillista Liqui Moly Diesel Purge -ainetta puolikkaaseen tankkiin (noin 150 litraa dieseliä) ja antaneensa sen vaikuttaa yön yli. Aamulla käynnistäessä iso V6-dieselmoottori kävi huomattavasti aiempaa tasaisemmin ja ”pehmeästi ilman ravistelua”, mikä yllätti kokeneenkin kuskin. Pieni tärinä ei toki kokonaan kadonnut (isolta dieseliltä aina jotain tuntuukin), mutta parannus oli selkeästi havaittavissa. Tämä tarina on hyvä esimerkki siitä, että Liqui Molyn aine todellakin teki jotain konkreettista moottorille, joka ei ehkä ollut saanut puhdistusta vuosikausiin.

Myös Super Diesel Additive on Liqui Molyn tuote, jota suositellaan jatkuvampaan käyttöön: esimerkiksi pieni loraus joka tankilliseen tai joka toiseen tankilliseen, pitämään järjestelmä puhtaana ja nostamaan hieman setaanilukua. Useat autoilijat käyttävätkin Liqui Molyn lisäaineita ennaltaehkäisevästi. Kokemukset kertovat mm. helpommista kylmäkäynnistyksistä ja siitä, että moottori pysyy hyvässä kunnossa, kun karsta ei pääse kertymään yhtä paljon.

Liqui Moly -lisäaineiden maine on yleensä luotettava. Koska se on suuri saksalainen kemianalan yritys, moni luottaa että tuotekehitys on kunnossa ja luvatut vaikutukset paikkansa pitäviä. Usein Liqui Moly mainitaan samassa yhteydessä Fortén kanssa, kun puhutaan tehokkaista puhdistajista. Jos Forté on ammattilaisten suosikki, Liqui Moly on harrastajien keskuudessa tunnettu brändi, jota saa myös suoraan kaupasta. Summauksena: Liqui Molyn diesel-puhdistusaineilla on runsaasti käyttäjiä, jotka raportoivat positiivisia kokemuksia – oli se sitten vanhan moottorin henkiinherättely Diesel Purgen avulla tai pienten annosten jatkuva käyttö moottorin kunnossapitoon.

Red Line -diesel lisäaineet – kokemuksia

Red Line on erityisesti Yhdysvalloissa tunnettu suorituskykyisten öljyjen ja lisäaineiden valmistaja. Suomessa Red Line ei ehkä ole aivan jokapojan huulilla, mutta dieselharrastajien piireissä nimi putkahtelee esiin. Red Line valmistaa mm. RL-2 ja RL-3 -nimisiä diesel-lisäaineita (joita kutsutaan myös nimellä Red Line Diesel Fuel Catalyst tai Conditioner). Yksi dieselkorjaamoalan konkari mainitsi suositelleensa juuri Red Linen lisäainetta tapauksissa, joissa asiakkaat kysyivät neuvoa polttoaineen voitelun parantamiseen tai suuttimien puhdistamiseen.

Red Linen lisäaineet on tunnettu siitä, että ne nostavat polttoaineen setaanilukua ja sisältävät vahvoja puhdistavia yhdisteitä sekä voitelukomponentteja. Käyttäjien mukaan Red Linea säännöllisesti tankkiin lisäämällä vanhempikin dieselin jakajapumppu käy pehmeämmin ja jaksaa pidempään. Joidenkin mielestä esimerkiksi kylmäkäynnistyksen savutus on vähentynyt Red Line -käsittelyn ansiosta.

Koska Red Line ei ole ihan yleisin hyllytavara Suomessa, sitä on saattanut joutua tilaamaan erikoisliikkeistä tai netin kautta. Tämän vuoksi kokemusraportteja on suomeksi vähemmän. Silti muutamilta foorumeilta löytyy mainintoja: jotkut TDI-kuskit ovat kokeilleet ja todenneet, että ”en huomannut isoa eroa, mutta eipä siitä haittaakaan ollut”. Toiset sanovat huomanneensa pientä hyötyä. Red Linen kaltaiset tuotteet asettuvatkin usein jonnekin STP:n peruskaman ja Fortén ammattiaineiden välimaastoon – ne ovat korkealaatuisia, muttei välttämättä kaikista aggressiivisimpia ”karstanirrottajia”.

Voidaan todeta, että Red Line -lisäaineet nauttivat hyvää mainetta teknisesti orientoituneiden autoilijoiden keskuudessa. Jos saatavuutta olisi laajemmin, kenties kokemuksiakin kuulisi enemmän. Dieselkorjaamolla Red Line saattaa olla tuttu nimi, ja ainakin yksi tunnettu pitkän linjan diesel-spesialisti suositteli pientä prosenttiosuutta 2T-öljyä ja Red Linen jäänestoa vanhempiin moottoreihin – resepti, joka herätti foorumeilla keskustelua. Tämäkin anekdootti kertoo, että Red Line nähdään ”hyväksyttävänä” lisäaineena jopa puritaanisten ammattilaisten silmissä, kun ylimääräisiä aineita yleensä karsastetaan.

Wynn’s ja muut vastaavat puhdistusaineet

Wynn’s on vanha lisäainevalmistaja, ja heidän Diesel Injector Cleaner -tuotteensa on pitkään ollut markkinoilla. Wynn’sin aineita on saanut ainakin ajoittain varaosaliikkeistä Suomessa, ja ne kilpailevat samassa sarjassa STP:n, CRC:n, Castrolin ja vastaavien tunnettujen firmojen lisäaineiden kanssa. Käyttäjäkokemukset Wynn’sistä eivät poikkea paljoa yleisestä kaavasta: useimmat kokevat pientä parannusta tai ainakin sen, ettei haittaa ilmennyt. Joissain ulkomaisissa testeissä Wynn’s on pärjännyt hyvin – esimerkiksi YouTube-videoissa on demonstroitu ennen-jälkeen vaikutuksia mittaamalla suutinten palautusmääriä, ja puhdistuksen jälkeen injektorien toiminta on normalisoitunut.

Suomalaisista keskusteluista löytyy mainintoja, että Wynn’sin dieseljärjestelmän puhdistaja ”toimii erinomaisesti erityisesti dieselautoissa ja auttaa ratkaisemaan nykimistä ja sisäisten osien likaantumista”. Tällaiset kommentit viittaavat siihen, että käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä. Wynn’sillä on myös erikoistuotteita, kuten dieselmoottorin EGR-venttiilin puhdistusaine ja Diesel Turbo Cleaner aerosolina – nämä eivät tule tankin kautta vaan imupuolelta, mutta maininnan arvoisena kuriositeettina: jotkut ovat saaneet jumittavan muuttuvageometrisen turboahtimen taas toimimaan Wynn’sin turbo cleaner -suihkeella.

Mainittakoon, että Wynn’sin ohella CRC valmistaa myös diesel-lisäaineita. CRC:n tuotteet (esim. CRC Diesel Injector Cleaner) ovat samoin tunnettuja kemikaaleja. Niistä käyttäjillä on samankaltaisia kokemuksia: ne pitävät dieselinjärjestelmän puhtaana, mutta radikaaleja ”wow-efektejä” harvemmin kerrotaan. Usein CRC:n tai Wynn’sin peruspuhdistajaa on käytetty osana normaalia huoltoa, esimerkiksi kaadettu tankkiin ennen pitkää maantieajoa, jotta systeemi puhdistuu kunnolla kuormituksen aikana.

Halpis- ja tee-se-itse -vaihtoehdot: Biltema, Sonax ja 2T-öljy

Kaikkien tunnettujen brändien rinnalla on myös edullisempia vaihtoehtoja, joita autoilijat ovat kokeilleet. Esimerkiksi Biltema myy omaa dieseljärjestelmän puhdistusainettaan, joka maksaa murto-osan merkkituotteista (muutama euro pullo). Yllättävän moni on raportoinut, että Bilteman aine ”ajaa asiansa”. Eräässä raskaankaluston harrastajien keskustelussa todettiin, että kerran vuodessa tankkiin lisätty Bilteman puhdistusaine pitää linjaston puhtaana – ja hintaa operaatiolle tulee vain pari euroa. Bilteman litkua kuvattiin kommenteissa sanoin: ”kerosiini taitaa olla se putsaava ainesosa” ja näin todennäköisesti onkin. Eli Bilteman halpa aine on todennäköisesti koostumukseltaan yksinkertainen (pääosin kerosiiniin tai petrokemikaaliin pohjautuva), mutta se kykenee liuottamaan peruslian pois. Usein kuulee sanottavan, että monet kalliitkin lisäaineet sisältävät yli 90 % tavallista liuotinöljyä (kuten lamppuöljyä) ja vain pieniä määriä erikoiskemikaaleja. Tästä näkökulmasta Bilteman tuote ei välttämättä ole olennaisesti huonompi ainakaan vanhemmassa kalustossa.

Sonax on toinen merkki, jonka dieselpuhdistajaa on nähty huoltoasemien hyllyillä. Noin 6–10 euron hintainen pullo on joillekin autoilijoille tuttu. Kokemuksia Sonaxista on kirjattu vähemmän, mutta yksi keskustelija mainitsi kokeilleensa sellaista purkillisen ilman dramaattisia eroja moottorin toiminnassa – tosin haittaakaan ei ilmennyt. Tällaiset ”en huomannut eroa” -kokemukset ovat yleisiä etenkin halvemman pään aineista. On vaikea sanoa, johtuuko se aineen tehottomuudesta vai siitä, ettei moottorissa vain sattunut olemaan ongelmaa johon olisi voinut tulla parannusta.

Entä kotiin päin vedetyt konstit? 2T-öljystä jo mainitsimmekin skeptisyys-osiossa: jotkut lisäävät esimerkiksi 2 dl täyssynteettistä 2-tahtimoottoriöljyä per ~50 litraa dieseliä. Tämän on kerrottu voitelevan pumppua ja suuttimia sekä jopa puhdistavan kevyesti. Moni vannoo tämän vinkin nimeen etenkin vanhoissa mekaanisissa dieseleissä, joissa ei ole hiukkassuodatinta. Kuten todettu, uudempien kanssa on oltava varovaisempi. 2T-öljyä käyttäneet ovat raportoineet mm. tyhjäkäynnin savutuksen vähentyneen ja moottorin käyneen hiljaisemmin. Kyse on kuitenkin epävirallisesta metodista, jota jokainen kokeilee omalla vastuullaan.

Muita DIY-viritelmiä ovat esimerkiksi pienen määrän asetonia laittaminen dieselin joukkoon (pintajännityksen alentamiseksi ja palamisen tehostamiseksi). Tällainenkin niksi on kiertänyt internetissä – jotkut väittävät asetonin parantaneen polttoainetaloutta aavistuksen, toiset eivät huomanneet mitään eroa. Mitään laajaa tieteellistä näyttöä näiden kotikonstien hyödyistä ei ole, joten ne liikkuvat urbaanien legendojen rajamailla.

Yhteenvetona halpistuotteista ja kotikonsteista voi sanoa: kyllä niilläkin joitain tuloksia on saatu, mutta jos haluaa varman päälle ja minimoida riskit, on yleensä suositeltavaa käyttää tunnettuja dieselmoottorin puhdistusaineita valmistajan ohjeen mukaan. Hintaero loppujen lopuksi yhtä tankillista kohden ei ole valtava, mutta potentiaalinen hyöty moottorille voi olla merkittävä, jos se kärsii likaisuuden aiheuttamista ongelmista.

Paras diesel suuttimien puhdistusaine – mikä valita?

Moni kysyy, ”mikä on paras diesel suuttimien puhdistusaine?” Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, koska parhauden kriteeri riippuu käyttötarkoituksesta, ongelman vakavuudesta ja jopa moottorityypistä. Voimme kuitenkin koota muutamia kandidaatteja, jotka nousevat toistuvasti esiin positiivisissa kokemuksissa:

  • Forté Diesel Fuel Conditioner – Usein mainittu tehokkaimpien joukossa. Forté on monen ammattilaisen valinta silloin, kun halutaan oikeasti huomattava puhdistus. Se vaikuttaa erityisen hyvin tilanteissa, joissa moottorilla on paljon ajettu ja suuttimet oikeasti likaantuneet. Moni pitää Fortéa parhaana suuttimien puhdistusaineena juuri puhdistustehonsa vuoksi. Miinuksena lähinnä hinta ja saatavuus.
  • Liqui Moly Diesel Purge – Tehohoito suuttimille. Jos ongelmana on esimerkiksi epätasainen käynti tai nakuttavat suuttimet, Diesel Purge suorasyötöllä on lähes legendaarinen keino. Tankkiin lisättynäkin tuote on saanut paljon kehuja. Liqui Molyn jatkuvakäyttöisempi Super Diesel Additive pitää huolta moottorista pidemmällä tähtäimellä, joten yhdessä nämä muodostavat hyvän parivaljakon: Purge kuuriluonteisesti ja Super Diesel jokin väliajoin.
  • STP Ultra 5-in-1 Diesel – Mikäli etsit paras polttoainejärjestelmän puhdistusaine -tyyppistä yleispuhdistajaa, STP:n kattava tehopuhdistaja on vahva ehdokas. Se on kehitetty nimenomaan palauttamaan tehoja, puhdistamaan koko järjestelmä ja suojaamaan jatkossa. STP Ultra 5-in-1 edustaa ns. yhden tankillisen hoitoa, jossa laitetaan kerralla vähän kalliimpi pullo, mutta sen luvataan hoitavan monia ongelmia. Käyttäjäkokemukset ovat enimmäkseen hyviä, kunhan ohjeita noudattaa.
  • Amsoil Diesel All-In-One – Maininnan arvoinen on myös Amsoilin lisäaine, jota markkinoidaan ”mahdollisesti markkinoiden parhaana diesel-lisäaineena”. Se yhdistää puhdistuksen, setaaniluvun noston ja kylmäominaisuuksien parantamisen yhteen tuotteeseen. Amsoilin tuotteet ovat erityisesti moottoriharrastajien suosiossa laadukkaiden synteettisten voiteluaineiden ansiosta, ja heidän diesel-lisäaineensa nauttii myös hyvää mainetta. Jos etsit yhtä lisäainetta, joka tekee vähän kaikkea, tämä voi olla harkinnan arvoinen.
  • Muut: Red Line, Wynn’s, Bardahl, Castrol, BG Products… Kaikilla on omat puhdistusaineensa. Joitain näistä ei Suomessa juurikaan myydä suoraan, mutta autotarvikeliikkeet voivat tuoda maahan. Esimerkiksi BG 244 on ulkomaisissa piireissä kehuttu dieseljärjestelmän puhdistaja, joka on suunniteltu poistamaan myös palotilan hiilijäämiä. Se on harvinaisempi täällä, mutta hyvä muistutus että vaihtoehtoja riittää.

Lopulta ”paras” riippuu tilanteestasi: Jos autosi kärsii selvästi likaisista suuttimista (käy epätasaisesti, tehot hukassa, savuttaa), jokin vahvemmista puhdistusainekuureista kuten Forté tai Liqui Moly Diesel Purge todennäköisesti antaa parhaan tuloksen. Jos taas haluat ylläpitää hyväkuntoisen moottorin kuntoa, jokin miedompi yleislisäaine kuten säännöllisesti käytetty STP tai vaikkapa pieni annos Super Diesel Additive voi olla riittävä ja kustannustehokas.

On myös hyvä muistaa, että paras tulos voi tulla yhdistämällä keinoja: käytä laadukasta polttoainetta säännöllisesti, anna moottorille joskus kunnolla kierroksia (dieselille tekee hyvää ”puhdistava” reipas ajo pitkän matkan ajan) ja sitten esimerkiksi kerran vuodessa tee lisäainekäsittely ennen öljynvaihtoa. Näin varmistat, että karsta pysyy kurissa monella rintamalla.

Paras polttoainejärjestelmän puhdistusaine – koko järjestelmän huolto

Polttoainejärjestelmän puhdistusaineella viitataan tuotteisiin, jotka puhdistavat muutakin kuin vain suuttimet. Kuten aiemmin todettiin, useimmat suutinputken puhdistajat kyllä vaikuttavat laajemminkin, mutta jotkut tuotteet on nimetty ja markkinoitu nimenomaan koko järjestelmän hoitoon.

STP Ultra 5-in-1 Diesel System Cleaner on hyvä esimerkki: sen kerrotaan puhdistavan polttoainesäiliöstä, putkista, pumpusta, suuttimista ja jopa moottorin palotiloista likaa ja kerrostumia. Tällainen tuote on omiaan tilanteessa, jossa halutaan kerralla käsitellä koko polttoainejärjestelmä esimerkiksi ostettaessa käytetty auto, jonka huoltohistoriasta ei ole varmuutta.

Toinen maininnan ansaitseva tuote on BG Productsin diesel-puhdistaja (BG 244), jota maailmalla kehutaan ”diesel fuel system cleaner” -luokassa. Se on suunniteltu ammattimaiseksi huoltokorjaamoiden aineeksi, joka lisätään tankkiin ja ajaa sisäänsä talteen ja polttaa pois koko järjestelmän epäpuhtaudet. Joskus merkkiliikkeetkin käyttävät vastaavia huoltolisäaineita (vaikkapa Toyota on tunnettu omista polttoaineenpuhdistuslisäaineistaan, joita huolloissa on tarjottu asiakkaille lisäpalveluna).

Paras polttoainejärjestelmän puhdistusaine voi yksinkertaisesti olla se, joka sopii omaan autoon ja tarpeeseen parhaiten. Jos autosi on herkkä hiukkassuodattimen tukkeutumiselle, varmista että valittu aine on DPF-yhteensopiva. Useimmat nykyiset kyllä ovat, mutta esimerkiksi jotkin vanhan polven lisäaineet eivät välttämättä olleet suunniteltu DPF:ää ajatellen. Nykyään pakkauksissa yleensä lukee ”turvallinen katalysaattorille ja hiukkassuodattimelle”, kun näin on.

Yhteenvetona: koko polttoainejärjestelmän puhdistaminen onnistuu hyvällä lisäaineella siinä missä suuttimienkin putsaus. Erityistä ”erillistä” ainetta ei välttämättä tarvita, mutta monipuoliset lisäaineet (joissa on pesuaineita, voiteluaineita, setaaniboostereita ja korroosiosuojia yhdessä) antavat kattavimman suojan ja puhdistuksen.

Yhteenveto

Dieselmoottorin suuttimien puhdistusaineet muodostavat mielenkiintoisen aiheen, jossa kokemusperäinen tieto ja valmistajien lupaukset risteävät. Olemme nähneet, että on paljon autoilijoita, joilla on hyviä kokemuksia suuttimien puhdistusaineista – moottorin käynti on tasaantunut, tehot palautuneet ja savutus vähentynyt. Toisaalta aina löytyy myös niitä, jotka eivät huomanneet muutosta tai jotka epäilevät lisäaineiden tarpeellisuutta.

Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella? Kannattaako kokeilla vai ei?

Jos dieselautosi oireilee lievästi (esim. pientä epätasaista käyntiä, lievää puutumista kiihdytyksissä, ylimääräistä savua) ja mekaaniset perusasiat (suodattimet, hehkut, jne.) on kunnossa, puhdistusaineen kokeileminen on suhteellisen edullinen ja helppo toimenpide. Paljon on näyttöä anekdoottien muodossa, että juuri tällaisissa tilanteissa lisäaineella on saatu parannusta. Esimerkiksi tukkeutumassa olevat suutinreiät voivat aueta, jolloin polttoaine taas sumuttuu oikein ja moottori käy paremmin.

Jos autosi sen sijaan toimii täysin moitteetta, et välttämättä tarvitse mitään lisäaineita. Voit silti halutessasi ennaltaehkäistä likaantumista antamalla silloin tällöin lisäainekuurin – se tuskin haittaa, kunhan et ylitä suositusannostusta. Moni harrastaja tekee vuosittain tai esimerkiksi 20 000 km välein puhdistuskäsittelyn ikään kuin varotoimena.

Tärkeää on valita laadukas tuote ja noudattaa valmistajan ohjeita. Yleensä tämä tarkoittaa, että kaadat aineen riittävän polttoainemäärän sekaan ja ajat auton suht pian normaaliin tapaan. Jotkut suosittelevat tekemään käsittelyn ennen pitkää ajomatkaa tai moottoritieajoa, jotta moottori käy lämpimänä ja kovemmalla kuormalla – näin puhdistusaineen vaikutus tehostuu ja irtoava karsta palaa kunnolla pois.

Muista myös vaihtaa polttoainesuodatin säännöllisesti ja erityisesti puhdistuskäsittelyn jälkeen, jos autolla on paljon kilometrejä takana. Suodatin on halpa osa, ja se varmistaa että puhdistuksen irrottamat roskat eivät pääse uudelleen kiertoon.

Lopulta diesel-suuttimien puhdistusaine on vain yksi työkalu dieselauton ylläpidossa. Se ei korvaa hyvää huolenpitoa, laadukasta polttoainetta eikä aika-ajoin tehtäviä mekaanisia huoltoja. Mutta oikeissa tilanteissa se voi säästää selvää rahaa ja vaivaa. On tapauksia, joissa ihmiset ovat välttyneet kalliilta suutinvaihdolta, kun ongelma ratkesi puhdistusaineella – ja vastaavasti on tapauksia, joissa lisäaineella ei ollut mitään vaikutusta ja suuttimet piti lopulta vaihtaa tai ultraäänipuhdistaa irrotettuina.

Kannattaa suhtautua lisäaineisiin avoimin mutta tervein mielin: tiedosta niiden hyödyt ja rajoitukset. Kuten sanonta kuuluu, ”if you feel it, it’s real”. Monien dieselautoilijoiden mielestä moottori todella tuntuu paremmalta hyvän puhdistusaineen jäljiltä – ja jos se tuo sinulle varmuuden siitä, että polttoainejärjestelmä on puhdas, se voi jo itsessään olla tavoittelemisen arvoista.

Disclaimer

Tämä artikkeli perustuu yleisiin kokemuksiin ja tietoihin diesel-lisäaineista. Muistathan, että jokainen auto ja tilanne on yksilöllinen. Käytä suuttimien puhdistusaineita aina valmistajan ohjeiden mukaisesti ja omalla vastuulla.Vaikutukset voivat vaihdella, eikä lisäaine välttämättä korjaa mekaanisia vikoja. Mikäli epäilet moottorivauriota tai isompaa ongelmaa, käänny ammattilaisen puoleen. Emme ota vastuuta mahdollisista vahingoista tai kustannuksista, jotka voivat aiheutua lisäaineiden käytöstä. Huolehdi aina autosi asianmukaisesta huollosta ja käytä laadukkaita tuotteita.

Parhaat tarjoukset ja alennuskoodit

BuyBestGear tarjoaa 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä!

Hyödynnä ainutlaatuinen tilaisuus ja säästä ostoksissasi! Käyttämällä alennuskoodia BBGTESLASUOMI saat 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä BuyBestGearin valikoimasta. 

Käytä koodia TESLASUOMI ja säästä 100 € tilauksestasi!

Hyödynnä upea tarjous ja säästä uuden sähköpyörän hankinnassa! Käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI saat huikean 100 € alennuksen Engwen sähköpyöristä.

Kärcher tarjoaa 10 % alennuksen Home & Garden tuotteista

Saat nyt 10 % alennuksen Kärcherin normaalihintaisista Home & Garden -tuotteista käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI10

Varastontyhjennys

Hallitus tiputti veroedun, Kuntokauppa tiputtaa hinnat!

Nyt kannattaa toimia nopeasti, vain rajoitetun ajan voit napata laatutuotteita jopa 50 % alennuksella suoraan kotiin toimitettuna. Valikoima päivittyy jatkuvasti, ja nopeat syövät hitaat!