
Suomessa on tällä hetkellä saatavilla Teslan autoihin autopilotti-toimintojen lisäksi ”täysin itsestään ajava” -ominaisuus. Johtuen Euroopan Yhdysvaltoja tiukemmasta lainsäädännöstä, edellyttää FSD (fully self driving) kuitenkin edelleen kuljettajan aktiivista valvontaa eikä se tee ajoneuvosta autonomista. Moni onkin kritisoinut sen nimeä ja sanonut, että paremmin kuvaava olisi esimerkiksi travel assistant eli matkustusassistentti.
Mitä FSD tarkoittaa käytännössä?
”Täysin itsestään ajavaan” ominaisuuteen kuuluu liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminnon lisäksi kaikki autopilotin sekä parannetun autopilotin ominaisuudet:
- Liikennettä havainnoiva vakionopeudensäädin mukauttaa ajonopeuden ympäröivän liikenteen mukaan
- Automaattiohjaus auttaa ohjauksessa selkeällä kaistalla ajaessa liikennettä tarkkailevaa vakionopeudensäädintä käyttäen
- Automaattinen kaistanvaihto avustaa tarvittavalle kaistalle siirtymisessä kuljettajan laittaessa suuntavilkun päälle
- Navigointi Autopilot-järjestelmä täydentää automaattista kaistanvaihtoa opastamalla kuljettajaa siirtymään ja poistumaan rampeilta ehdottaen kaistanvaihtoa sekä navigoiden risteyksien läpi
- Autopark auttaa taskuparkkeerauksen sekä kohtisuoran pysäköinnin kanssa vain yhdellä kosketuksella
- Dump Summon siirtää ajoneuvon ahtaaseen tilaan ja pois siitä mobiilisovellusta käyttämällä
- Actually Smart Summon -toiminnon avulla ajoneuvo pystyy liikkumaan tavallista mutkikkaammissa ympäristöissä ja kiertämään tarvittaessa esteet tullessaan luoksesi kunhan olet tarpeeksi lähellä
Äkkijarrutukset ja virheelliset nopeusrajoitukset
FSD ominaisuus on saanut kritiikkiä tarpeettomista nopeuden pudotuksista sekä äkillisistä kovista jarrutuksista. Nämä perustuvat toiminnossa olevaan virheelliseen ja ei ajan tasalle päivittyneeseen tietoon. Moni on kertonut nopeuden myös putoavan ilman tarvetta toisen auton liittyessä kiihdytyskaistalta moottoritielle. Ilmeisesti tekoälyllä toimiva autopilot tulkitsee nuo tilanteet mahdollisiksi törmäyksiksi. Yllättävät pysähdykset ovat tietenkin vaarallisia muun liikenteen kannalta ja varsinkin liukkaalla kelillä.
Huonoja kokemuksia on kertynyt myös siitä, ettei FSD:llä ole oikeat nopeusrajoitukset tiedossa. Se saattaa kiihdyttää moottoritiellä 120 km/h osaamatta ottaa huomioon rajoituksen tippuneen talvisään vuoksi 100 km/h. Vastaavasti se saattaa ajaa 60 km/h alueella, jossa rajoitus on todellisuudessa 80 km/h. FSD:ssä on tietty sallittu määrä ylinopeudelle eikä sitä pysty säätämään oikeaan autopilot-toiminnon ollessa päällä.
Porttikielto ja tukkeena valoissa
Automaattiohjaus kytkeytyy helposti pois päältä jos se ei havaitse tarpeeksi kosketusta rattiin. Se sammuu myös jos kamerat huomaavat että katse on liian kauan pois tiestä. Jos auto joutuu antamaan katseen pitämisestä tiessä viisi varoitusta, saa automaattiohjaukseen porttikiellon. Toki on hyvä, että auto pitää huolen siitä, ettei vaikkapa selaa puhelinta ajaessa. Välillä huomautuksen voi kuitenkin saada turhan nopeasti vaikkapa sillä aikaa kun syöttää osoitetta navigaattoriin.
Autopilot-tilassa auto alkaa punaisten valojen lähestyessä hidastaa vauhtia siten, että muihin autoihin jää turhan iso väli. Valojen vaihduttua sen liikkeelle lähdössä puolestaan kestää niin kauan, että moni takana oleva auto joutuu odottamaan seuraavia vihreitä valoja. Tämä tietysti hidastaa liikennettä ja aiheuttaa myös muissa liikenteessä olevissa turhautumista.
Erilaiset säädöt
Automaattiohjaus pitää aina auton keskellä kaistaa, mikä aiheuttaa sen, että auto ajaa tien kuluneimmassa kohdassa. Kuluneimmassa kohdassa ajaminen johtaa esimerkiksi sateella siihen, että vesi kerääntyy tien uriin. Tämä puolestaan aiheuttaa riskin luisua tieltä, eikä tietenkään ole mukavaa kun vettä tai loskaa roiskuu niin oman kuin muidenkin autojen päälle.
Muita asioita, jotka käyttäjiä ovat ärsyttäneet ovat vakionopeudensäätimen meneminen automaattisesti pois päältä kaistaa vaihtaessa sekä kuivaa lasia pyyhkivät automaattisesti päälle menevät pyyhkijät. Lisäksi osansa valituksesta on saanut se kuinka helposti kamerat likaantuvat tai altistuvat häikäisevälle valolle, mikä voi kokonaan estää FSD-toimintojen käynnistymisen.
Kritiikkiä on myös saanut etäisyydensäätövaihtoehdot ja erityisesti se kuinka korkein mahdollinen etäisyys edellä olevaan on liian lyhyt kovissa nopeuksissa eikä tunnu turvalliselta.
Helppo, stressittömämpi ja rentouttava
Toisaalta kunnolla toimiessaan ”täysin itsestään ajava” -toiminto tarjoaa mahdollisuuden ajajalle rentoutua. Kaistan vaihdon tai oikeasta rampista poistumisen voi ulkoistaa eikä tarvitse stressata ehtiikö reagoida tarpeeksi nopeasti navigaattorin antamiin ohjeisiin tai kykeneekö väsyneenä huomioimaan kaiken liikenteessä tapahtuvan. Lisäksi joillekin Autopark-mahdollisuus on ollut suuri helpottava tekijä arjessa.
Autoa ladatessa voi kätevästi katsoa Netflixiä tai vaikkapa Youtubea ja halutessaan pelata auton näytöllä erilaisia pelejä. Pelattavana on esimerkiksi lukuisia suosittuja videopelejä tai nettikasinopelejä, joita löytää muun muassa sivustolta www.veikkaajat.com/uudetkasinot/.
”Täysin itsestään ajava” -ominaisuus on saanut selvästi enemmän kritiikkiä kuin ylistystä, kenties eniten sen harhaanjohtavan nimen ja turhan korkeiden odotusten vuoksi. Suomessa ollaan vielä kaukana siitä, kun auto tosissaan ajaa täysin itseään.
Tämänhetkisillä toiminnoilla saadaan kuitenkin jo vähennettyä huomattavasti ajajaan kohdistuvaa kuormitusta ja parannettua liikenteen turvallisuutta sekä ajajan kokemusta.