Miksi jotkut kuuluisat tiedemiehet tykkäsivät heittää noppaa?

Tiedemiehet

Tieteellä voidaan määritellä mitä tahansa, jopa kasinopelejä! Sattumaa, todennäköisyyttä, tuloksia, enimmäkseen matematiikkaa ja muita vastaavia aloja. Tieteen maailmassa uteliaisuus ei rajoitu laboratorioihin. Joillekin historian vaikutusvaltaisimmista tiedemiehistä onnenpelit – erityisesti todennäköisyyteen, satunnaisuuteen ja kaavoihin liittyvät – tarjosivat hedelmällisen maaperän ideoiden testaamiselle. Nämä harrastukset eivät olleet holtitonta hemmottelua, vaan heijastivat syvempää rakenteen etsintää näennäisesti kaoottisissa järjestelmissä. Heidän käsissään onnenpeleistä tuli löytövälineitä, ei pelkästään viihdettä.

Edward O. Thorp ja Claude Shannon: Matematiikka kohtaa kasinon lattian

Yksi laajimmin dokumentoiduista tapauksista, joissa tieteelliset mielet tarttuvat onnenpeleihin, on Edward Thorpin ja Claude Shannonin tapaus. Matemaatikko Thorp tunnetaan parhaiten teoksesta Voita jakaja, jossa hän esitteli korttien laskemisen yleisölle. Kirjailijana ja tutkijana hän dokumentoi väitteensä, jotka osoittivat, että onnea voidaan mitata. Ennen sitä hän teki yhteistyötä Claude Shannonin – informaatioteorian isän – kanssa kehittääkseen ensimmäisen puettavan tietokoneen. Ja aivan kuten tietokone voi antaa meille välittömiä tuloksia, se voi tarjota meille myös välitöntä viihdettä.

Heidän tavoitteenaan oli ennustaa ruletin tuloksia. Newtonin mekaniikkaa ja testipyöräytysten tietoja hyödyntäen heidän kenkäpohjainen laitteensa pystyi syöttämään pyörän ja pallon sijainnit sekä laskemaan, mihin pallo todennäköisesti pysähtyisi. Joitakin väitteitä voi testata verkossa pikakasinoita suomalaisille pelaajille – sivuston kautta, joka käyttää moderneja maksutapoja, kuten Trustlya, tehden talletuksista ja kotiutuksista helppoa.

Eudaemonit: Kokeellista fysiikkaa todennäköisyyden palveluksessa

Eudaemonit olivat ryhmä fyysikoita ja matemaatikkoja Kalifornian yliopistosta Santa Cruzista. Ja 1970-luvulla he kehittivät puettavan tietokoneen ideaa ja käyttivät tiedettä ruletin voittamiseksi. J. Doyne Farmerin ja Norman Packardin johdolla heitä kiehtoi ajatus tieteellisten periaatteiden käyttämisestä etulyöntiaseman saavuttamiseksi uhkapeleissä.

Heidän projektinsa yhdisti fysiikan, tietojenkäsittelytieteen ja salaa toteutetun tekniikan, ja vaikka he saavuttivat osittaista menestystä, tekniset ja käytännön haasteet estivät pitkäaikaisen käytön kasinoilla. Värähtelysignaalit kertoivat vedonlyöjälle, mihin pelimerkkinsä asettaa. Kaikki tämän edun saavuttamiseksi oli heidän mottonsa, ja vaikka se saattaa olla kyseenalaista, heidän menetelmänsä olivat erittäin tieteellisiä.

Heidän järjestelmänsä vaati rulettipallon kierrosten ajoitusta ottaen huomioon hidastuvuuden ja pyörän esijännityksen. Monet jäsenet jatkoivat työtään tieteen ja rahoituksen aloilla soveltaen taitojaan data-analyysissä, mallintamisessa ja riskinarvioinnissa vähemmän vastakkaisissa ympäristöissä. Tieteen avulla voidaan ratkaista mikä tahansa, jopa spagettiarvoitus, tarvitsemme vain aikaa.

Michael Small ja Chi Kong Tse: Nykyaikaisten fyysikkojen rulettimalli

Vuoteen 2012 asti Michael Small ja Chi Kong Tse tarkastelivat uudelleen rulettitulosten ennustamisen ongelmaa käyttämällä suurnopeuskameroita ja reaaliaikaisia ​​fysiikkasimulaatioita. Teknologia on kehittynyt huomattavasti, mutta onko tiede pysynyt samana? Julkaistuaan löydöksensä vertaisarvioidussa lehdessä he osoittivat, että vaatimaton etu voidaan saavuttaa arvioimalla pallon lentorata sillä hetkellä, kun se ohittaa kiinteän vertailupisteen. Tällainen rohkea yritys saa meidät miettimään radikaali teknologiaa ja sitä, minne tällaiset tutkimukset voisivat johtaa meidät.

Koska olemme äskettäin oppineet, että mehiläiset osaavat ratasta matemaattisia pulmia, mikään ei ole mahdotonta. Heidän työnsä vahvisti, että nykyaikaisten sensoreiden ja fysikaalisten mallien yhdistelmällä rulettia voitaisiin ohjata pois täydellisestä satunnaisuudesta. Tarvitaan siis vain paljon huippuluokan laitteita ja maailmanluokan tiedemiehiä, niin kaikki on mahdollista.

Doyne Farmer: Kaaos ja ennustettavuus

J. Doyne Farmer, yksi aiemmin mainituista eudaemoneista, tuli myöhemmin merkittäväksi tutkijaksi kaaosteorian ja kompleksisuustieteen alalla. Hänen työnsä jatkoi determinismin ja satunnaisuuden välisen jännitteen tutkimista. Soveltamalla näitä periaatteita rulettiin ja muihin järjestelmiin Farmer osoitti, että joitakin tuloksia voitiin ennustaa epälineaaristen mallien avulla, kunhan lähtöolosuhteet mitattiin riittävällä tarkkuudella.

Richard Feynman: Kertoimien pelaaminen fysiikassa ja muualla

Nobel-palkittu fyysikko Richard Feynman kokeili myös uhkapelejä, vaikkakin vain havainnointitarkoituksiin. Ihmisen käyttäytymisestä ja sattumasta kiehtovana Feynman tutki Las Vegasin kasinoiden uhkapelaajia ja havaitsi malleja – ei itse peleissä, vaan siinä, miten ihmiset kokivat onnen ja riskin. Hän päätteli, että monet oletetut ”strategiat” olivat illuusioita ja että todelliset edut saavutettiin vain ymmärtämällä taustalla olevia mekaniikkoja ja todennäköisyyksiä. Hänen tieteellinen mielensä ei jättänyt mitään sattuman varaan, vaan pyrki kvantifioimaan onnea ja lopputulosta.

Feynmanin työ keskittyi vähemmän rahan voittamiseen ja enemmän intuition ja logiikan välisten rajojen kyseenalaistamiseen. Todellisen tiedemiehen tavoin hän ei ollut kiinnostunut onnesta, kuuluisuudesta tai voitosta. Hänen seikkailunsa sattuman maailmaan olivat jatkoa hänen laajemmalle älylliselle tehtävälleen: ymmärtää, mikä saa järjestelmät toimimaan ja miksi ihmiset niin usein ymmärtävät ne väärin.

Kasinon tuolla puolen: Vaikutukset nykyaikaiseen tieteeseen

Näitä tiedemiehiä yhdistää se, ettei heillä ole rakkautta uhkapeleihin, vaan halu selvittää satunnaisiksi uskottujen järjestelmien mysteeriä. Soveltamalla fysiikkaa, informaatioteoriaa ja tilastollista analyysia he paljastivat, että monet sattumanpelit eivät ole niin arvaamattomia kuin miltä ne näyttävät. Tieteellisen tutkimuksen ja pelaamisen välinen risteys jatkuu tänäkin päivänä, erityisesti algoritmisen kaupankäynnin, tekoälyn ja riskimallinnuksen kaltaisilla aloilla.

Monet tekniikat Ensimmäiset rulettipyörillä ja blackjack-pöydissä testatut menetelmät ovat nyt koneoppimisen ja big data -analytiikan perusta. Tässä valossa kasino ei toiminut leikkikenttänä, vaan koekenttänä ideoille, jotka muuttaisivat maailmaa.

Johtopäätös

Tiedemiesten kiinnostus uhkapeleihin ei johdu halusta pelata uhkapelejä, vaan älyllisestä haasteesta löytää järjestys kaaoksesta. Heidän ponnistelunsa muistuttavat meitä siitä, ettei mikään järjestelmä ole analyysin ulottumattomissa ja että jopa satunnaisuus voi paljastaa rakenteensa oikean linssin alla.

Parhaat tarjoukset ja alennuskoodit

BuyBestGear tarjoaa 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä!

Hyödynnä ainutlaatuinen tilaisuus ja säästä ostoksissasi! Käyttämällä alennuskoodia BBGTESLASUOMI saat 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä BuyBestGearin valikoimasta. 

Käytä koodia TESLASUOMI ja säästä 100 € tilauksestasi!

Hyödynnä upea tarjous ja säästä uuden sähköpyörän hankinnassa! Käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI saat huikean 100 € alennuksen Engwen sähköpyöristä.

Kärcher tarjoaa 10 % alennuksen Home & Garden tuotteista

Saat nyt 10 % alennuksen Kärcherin normaalihintaisista Home & Garden -tuotteista käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI10

Varastontyhjennys

Hallitus tiputti veroedun, Kuntokauppa tiputtaa hinnat!

Nyt kannattaa toimia nopeasti, vain rajoitetun ajan voit napata laatutuotteita jopa 50 % alennuksella suoraan kotiin toimitettuna. Valikoima päivittyy jatkuvasti, ja nopeat syövät hitaat!