fbpx

Sähköauton lyhyt historia

Sähköauton lyhyt historia

Sähköauton voisi äkkiseltään mieltää tuoreeksi keksinnöksi, mutta totuus on toinen. Ensimmäinen sähköauto näki nimittäin päivänvalon jo 1800-luvun loppupuolella. Mutta mitä kaikkea sähköautojen historiassa on tapahtunut aina tähän päivään saakka?

Englantilainen Thomas Parker suunnitteli ensimmäisen sähköauton jo vuonna 1884

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, ilmenee Helen-sähköyhtiön äskettäin julkaisemasta tietopaketista, että sähköautojen historia juontaa juurensa aina vuoteen 1884 saakka. Tuolloin Birminghamin liepeillä Wolverhamptonissa kehitettiin nimittäin tämän tietolähteen mukaan ensimmäinen, vain muutaman kilometrin tuntinopeudella kulkenut sähköauto. Kiesin suunnittelusta vastasi englantilainen sähköinsinööri Thomas Parker.

Belgialainen La Jamais Contente -sähköauto oli puolestaan vuonna 1889 ensimmäinen ajoneuvo, joka ylitti 100 kilometrin tuntinopeuden. Sähköautot olivat suosittuja myös 1900-luvun alkupuolen Yhdysvalloissa, jossa peräti yli kolmasosa autoista toimi sähköenergialla. Sähköautojen etuihin kuului hiljainen käyntiääni ja päästöttömyys – aivan kuten nykyäänkin!

Suomeen ensimmäinen sähköauto rantautui vuonna 1909 Helsingin palokunnan käyttöön. Auto saapui Saksasta ja se palveli aina vuoteen 1921 saakka. Sähköautojen kukoistuskautta ei kestänyt kuitenkaan vielä tällä erää kauan, sillä niiden suosio hiipui edullisemmat autot mahdollistavan sarjatuotannon myötä 1930-luvun puolivälissä. 

1970-luvulla kiinnostus sähköautoja kohtaan nosti hetkellisesti päätään öljykriisin myötä, mutta tämän jälkeen sähköautot kuopattiin aina 2000-luvulle saakka. Hiljaiseloa kesti tarkemmin sanottuna vuoteen 2006 asti, jolloin Tesla Motors julkaisi sähköllä kulkevan urheiluauton tuotantosuunnitelmansa. 

Tämä innosti myös muita autovalmistajia laajentamaan repertuaariaan sähköautotuotannon suuntaan. Toyota oli kunnostautunut hybridiautojen saralla jo vuonna 1997, jolloin se lanseerasi Priuksen, maailman ensimmäisen sarjatuotantoisen hybridiauton. Auto on sittemmin saanut runsaasti näkyvyyttä muun muassa Fox-kanavan huippusuositussa, vuonna 1999 startanneessa Family Guy -komediasarjassa.

Ekologisuus ja kestävä kehitys trendeinä monella sektorilla

Kertakäyttökulttuuri on vihdoinkin kokemassa jonkinnäköistä inflaatiota ja monella osa-alueella arvostetaan yhä enenevässä määrin ekologisuutta ja tuotteen pidempää elinkaarta. Ympäristöhaittojen vähentäminen on maapallon hyvinvoinnin ja ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta välttämätöntä. 

Sähköauto voisi omalta osaltaan näytellä merkittävää roolia ilmansaasteongelmien ratkaisemisessa. Tämä edellyttäisi kuitenkin vielä entistäkin kilpailukykyisempien sähköautomarkkinoiden avautumista etenkin Aasian markkinoilla.

Myös nettikasinot ovat kantaneet kortensa kekoon ekologisuuden saralla. Kun kasinolla pelaaminen ei edellytä paikasta toiseen siirtymistä, voi peliviihteestä nauttia kotoa käsin. Tämän ansiosta kasinoiden tuottama jätemäärä ja ympäristökuormitus jää huomattavasti pienemmäksi. Tuhansien asiakkaiden sijaan nettikasinolla myös työskentelee yleensä huomattavasti vähemmän ihmisiä. 

Etenkin monet cashback kasinot houkuttelevat pelaajia ympäri maailmaa, ja viihdekeskuksessa vierailu onnistuu huomattavasti pienemmällä hiilijalanjäljellä kuin esimerkiksi Vegasiin tai Macaolle lentämällä.

Suomen sähköautoista 38 % pääkaupunkiseudulla

Sähköautojen latauspiste

Energiakriisin myötä suhtautuminen sähköautoihin on muuttunut myös urbaanien autoilijoiden keskuudessa aavistuksen skeptisemmäksi. Sähköautojen lataus ei ole ilmaista puuhaa, ja huoli siitä, kuinka latauskustannukset tulevaisuudessa kehittyvät, on aiheellinen. Tästä huolimatta myös kotilatausasemat yleistyvät jatkuvasti.

Sähköautojen suosio on kasvanut viime vuosina hurjasti etenkin pääkaupunkiseudulla. Nykyisin peräti 38 % Suomen täyssähköisistä autoista on rekisteröity Helsinkiin, Espooseen tai Vantaalle. Sähköautot Suomessa sijoittuvat muutenkin suurimpiin kaupunkeihin, kuten Turkuun ja Tampereelle. Osittain syynä on sähköautojen hinnoittelu ja toisaalta maaseudulla välimatkat ovat usein ainakin kymmeniä, jopa satoja kilometrejä. Tuolloin sähköauto ei ole välttämättä käytännöllisin valinta.

Suomen haastavat sääolosuhteet asettavat sähköautoille omat erikoisvaatimuksensa. Näitä testattiin viime talvena muun muassa Tekniikan Maailman talvitestissä kuuden suositun sähköauton osalta. Testin mukaan sähköautolla pärjää myös talvella yllättävän hyvin ja voimakkaasti laajentuneen latausverkoston ansiosta sähköauto tarjoaa liikkumavapautta rutkasti aiempaa enemmän. 

Myös sähköautojen akut ovat kehittyneet vuosien saatossa merkittävästi. Sähköautojen akut eivät ole kuitenkaan ikuisia vaan niiden takuun alaiseksi käyttöiäksi määritellään noin 5-8 vuotta tai 100 000-200 000 kilometriä.

Myydyimmät sähköautot Suomessa ja Euroopassa 2022

Vaikka Elon Muskin luotsaama Tesla on eniten medianäkyvyyttä saanut sähköautoja valmistava yritys, mahtuu myydyimpien sähköautojen Top 10 -listalle myös huomattavasti perinteisimpiä automerkkejä.

Suomen myydyin sähköauto oli vuoden 2022 ensimmäisellä kolmanneksella Kia EV6. Teslan Model Y nappasi puolestaan kakkossijan. Hittilistalle mahtuvat lisäksi

Polestar 2 Genf 2019
  • Polestar 
  • Nissan Leaf 
  • Hyunday Ionig
  • Skoda Enyag 
  • Ford Mustang 
  • Tesla Model 3 
  • Volvo C40 
  • Audi Q4.

Euroopan myydyimpien sähköautojen lista elokuulta 2022 näyttää sen sijaan varsin toiselta, sillä 10 suosituimman auton lista on seuraava:

  1. Tesla Model Y
  2. Tesla Model 3
  3. Fiat 500
  4. Peugeot 208
  5. Volkswagen ID.4 
  6. Kia Niro
  7. Skoda Enyag
  8. Renault Zoe
  9. Hyundai Kona
  10. Dacia Spring

Silmiinpistävää on, ettei Mercedes Bentz -sähköauto komeile niin Suomen kuin Euroopankaan myydyimpien sähköautojen Top 10 -listalla. Mercedes EQA sijoittuu Euroopan myydyimpien sähköautojen top 30 -listalla sijalle 24.