Sector alarm irtisanominen

Sector Alarm – Sopimuksen irtisanominen ja sopimusehdot

Sector Alarm on yksi Suomen tunnetuimmista kodin hälytysjärjestelmien tarjoajista. Kuten monissa jatkuvissa palvelusopimuksissa, myös hälytysjärjestelmien tilaajien on hyvä perehtyä huolellisesti sopimusehtoihin – erityisesti sopimuksen irtisanomiseen liittyviin käytäntöihin. Tämä artikkeli syventyy Sector Alarmin sopimusehtoihin ja irtisanomiskäytäntöihin, käsitellen mm. määräaikaisuuden vaikutusta, irtisanomisprosessin kulkua, tyypillisiä haasteita, kuluttajansuojan näkökulmia sekä kilpailijan (Verisure) käytäntöjen vertailua.

Sector Alarmin sopimusehdot ja määräaikaisuuden vaikutus

Sector Alarmin kuluttaja-asiakkaille tarjoama sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, eli siinä ei ole ennalta sovittua määräaikaista sitoutumisaikaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakas ei sitoudu esimerkiksi vuoden tai kahden määräaikaiseen kauteen, vaan sopimus jatkuu toistaiseksi, kunnes jompikumpi osapuoli sen irtisanoo. Määräaikaisuuden puuttuminen antaa joustavuutta, mutta vastaavasti sopimukseen sisältyy pitkä irtisanomisaika: Sector Alarmin sopimuksissa irtisanomisaika on tyypillisesti kolme (3) kuukautta.

On tärkeää huomata, että 3 kuukauden irtisanomisaika lasketaan erikoisella tavalla: irtisanomisaika alkaa vasta seuraavan palvelukuukauden ensimmäisestä päivästä sen jälkeen, kun irtisanomisilmoitus on tehty. “Palvelukuukausi” puolestaan määräytyy hälytysjärjestelmän käyttöönottopäivän mukaan. Esimerkiksi jos järjestelmä on otettu käyttöön kuukauden 15. päivä, palvelukuukaudet ovat kuukauden 15. päivästä seuraavan kuukauden 14. päivään. Irtisanomisilmoituksen ajankohdasta riippuen asiakas saattaa siis joutua maksamaan palvelusta lähes kolmen täyden kuukauden lisäksi vielä kuluvan kuukauden loppuun saakka. Sector Alarmin mukaan kuluttaja-asiakkailla ei ole sitovaa vähimmäisjaksoa, joten 3 kuukauden irtisanomisaika on ainoa sopimukseen sisältyvä “pidätysaika”. (Yritysasiakkailla sen sijaan sopimus on alkuun vuoden määräaikainen, minkä jälkeen heilläkin irtisanomisaika on kolme laskutuskuukautta.)

Sector Alarm vuokraa laitteiston asiakkaalle sopimuskauden ajaksi. Tämä tarkoittaa, että hälytysjärjestelmän keskusyksikkö, anturit, hälyttimet ja muut laitteet ovat yrityksen omaisuutta. Asiakas maksaa laitteiden käytöstä kuukausimaksun muodossa, mutta ei tule laitteiden omistajaksi. Sector Alarmin mukaan kuluttaja-asiakas ei voi ostaa järjestelmää omakseen, vaan laitteisto pysyy vuokralla. Tällä on suora vaikutus sopimuksen päättyessä: kun sopimus irtisanotaan ja irtisanomisaika on kulunut loppuun, yritys noutaa tai poistaa laitteet asiakkaan kodista. Mahdollisesti asennetut hälytyskeskustarrat yms. poistetaan myös sopimuksen päättyessä. Asiakkaalle ei siis jää hälytysjärjestelmää omaan käyttöön, toisin kuin tilanteessa, jossa laitteisto olisi ollut oma ja vain palvelu (valvonta) loppuisi. Sector Alarm mainitsee myös, että jos asiakkaan avaimia on luovutettu heille vartijakäyntejä varten, avaimia ei palautetasopimuksen päättyessä, vaan ne turvatuhoataan asianmukaisesti turvallisuussyistä.

Sector Alarmin sopimusehdoissa on maininta, että joissakin poikkeustapauksissa irtisanomisaikaan vaikuttavia ehtoja voi olla. Esimerkkinä tällaisista poikkeuksista ovat erilaiset tarjoukset tai alennusjaksot: jos asiakas on saanut sopimukselleen kampanja-alennuksia (esim. alennettu kuukausimaksu aluksi), näihin alennuksiin voi liittyä ehtoja. Erään asiakkaan mukaan heille luvattiin myyntitilanteessa etuja ja alennuksia, mutta kun he päättivät irtisanoa sopimuksen, alennetun hinnan etu poistettiin irtisanomisajaksi, ja he joutuivat maksamaan kolme viimeistä kuukautta täyteen normaalihintaan. Tällaiset ehdot tarkoittavat käytännössä sitä, että jos asiakas lopettaa palvelun ennen tietyn vähimmäisajan täyttymistä, hän menettää saadut edut lopun irtisanomisajan ajalta. Täten alennus on ehdollinen: sen saa vain, jos on asiakkaana riittävän pitkään. On tärkeää lukea sopimuspaperit huolella, jotta tällaiset ehdot eivät tule yllätyksenä.

Irtisanomisprosessi ja käytännön toimenpiteet

Miten Sector Alarmin sopimus käytännössä irtisanotaan? Ensimmäinen askel on tehdä irtisanomisilmoitusyritykselle. Kuluttajaviranomainen (KKV) suosittelee tekemään irtisanomisen kirjallisesti – esimerkiksi sähköpostilla tai kirjeellä – jotta siitä jää todiste. Vaikka Sector Alarmin asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös puhelimitse, on hyvä pyytää kirjallinen vahvistus irtisanomisesta, mikäli ilmoitus tehdään suullisesti. Sector Alarmin omilla sivuilla neuvotaan ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun sopimusasioissa, ja tarvittaessa he ohjaavat oikeaan menettelyyn. Joillakin palveluntarjoajilla on jopa omia irtisanomislomakkeita tai verkkopalvelun kautta tehtävä irtisanomisilmoitus, joten tätäkin kannattaa tiedustella. Esimerkiksi eräässä keskustelussa mainittiin Sector Alarmin ”irtisanomislomake” ja sopimukset@-sähköpostiosoite, mikä viittaa siihen, että yhtiöllä saattaa olla valmiita kanavia irtisanomisilmoituksen toimittamiseen.

Kun irtisanomisilmoitus on vastaanotettu, Sector Alarm laskee sopimuksen päättymisajankohdan edellä kuvatulla tavalla. Irtisanomisajan laskenta: Kuten edellä todettiin, kolmen kuukauden irtisanomisaika alkaa seuraavan laskutus-/palvelukuukauden alusta. Asiakkaalle on yleensä selkeämpi ajatella, että irtisanomisilmoituksesta eteenpäin tulee vielä noin kolme täyttä kalenterikuukautta palvelua (ja laskua) ennen sopimuksen päättymistä. Yritys laskuttaa tämän jakson normaalisti kuukausittain. Kuluttajansuojalain mukaan yritys ei saa periä erillistä maksua pelkästä irtisanomisesta, eli esimerkiksi “irtisanomismaksuja” ei tule laskulla olla – ainoastaan normaaleja palvelumaksuja irtisanomisajalta.

Laitteiden palautus: Koska laitteisto on vuokrattu, Sector Alarmin teknikko tai edustaja sopii yleensä ajan, jolloin hälytysjärjestelmä puretaan pois asiakkaan kodista sopimuskauden päättyessä. Asiakkaan ei itse tarvitse (eikä kannatakaan) irrottaa laitteita, vaan yritys hoitaa sen. Mikäli hälytysyhtiöllä on hallussaan asiakkaan kotisi avain (esim. vartijakäyntejä varten), he noutavat laitteet todennäköisesti sovittuna aikana tai lopputarkastuskäynnillä. Kuten mainittu, avaimet hävitetään turvallisesti palvelun päättyessä. Laitteiden palauttamisesta tai noutamisesta ei yleensä veloiteta erikseen, sillä ne kuuluvat sopimuksen päättymiseen liittyviin toimiin.

Palvelun päättyminen kesken laskutuskauden: Usein herää kysymys, saako asiakas rahaa takaisin, jos palvelu katkeaa kesken kuukauden. Sector Alarmilla tämä tilanne vältetään laskemalla irtisanomisaika kokonaisina palvelukuukausina – asiakas maksaa aina täysistä kuukausista irtisanomisajan loppuun. Ylimääräisiä maksuja ei pitäisi jäädä, mutta toisaalta palvelua ei katkaista kesken kuukauden vaan se jatkuu maksetun jakson loppuun. Eräässä MTV Uutisten esiin tuomassa tapauksessa kuluttaja kertoi myyneensä talonsa ja irtisanoneensa palvelun muuton takia, mutta palvelun veloitus jatkui vielä kolme kuukautta muuton jälkeen, vaikkei hälytyspalvelua uudessa osoitteessa enää tarvittu. Tilanne johtui juuri sopimusehdosta: irtisanomisaika oli kirjattu sopimukseen, mutta myyntitilanteessa tai irtisanomishetkellä siitä ei oltu erikseen huomautettu, jolloin laskujen jatkuminen tuli asiakkaalle ikävänä yllätyksenä. Opetus: Muista, että sopimus on voimassa ja laskutus jatkuu irtisanomisajan loppuun asti, ellei yrityksen kanssa toisin sovita.

Yleiset haasteet irtisanomisen yhteydessä

Monet Sector Alarmin (ja muiden vastaavien palveluiden) asiakkaat ovat kohdanneet samankaltaisia haasteita irtisanoessaan sopimusta. Seuraavassa on koottu muutamia yleisiä ongelmakohtia ja huomioita, joita on raportoitu asiakaskokemuksissa (ilman yksilöityjä tapauksia):

  • Pitkä irtisanomisaika: Kolmen kuukauden irtisanomisaika on koettu pitkäksi ja rajoittavaksi. Asiakas saattaa tuntea olevansa ”loukussa” sopimuksessa, koska palvelusta on maksettava vielä kuukausia päätöksen jälkeen. Kuluttaja-asiamies on todennut, että alalla yleisesti noudatettu 3 kk irtisanomisaika on selvästi pidempi kuin muilla toimialoilla tavanomainen irtisanomisaika. Markkinaoikeus luonnehtiikin tällaista ehtoa tyypillisesti kohtuuttomaksi ehdoksi kuluttajasopimuksissa. Pitkä irtisanomisaika on omiaan viivästyttämään asiakkaan irti pääsemistä sopimuksesta – kuten kuluttaja-asiamies Katri Väänänen osuvasti kuvasi: ”Asiakkaaksi on helppo liittyä, mutta sopimuksesta eroon pääsemistä yritetään jarruttaa.”.
  • Irtisanominen muuton yhteydessä: Muuttotilanteet korostuvat monissa valituksissa. Asiakkaat ovat kokeneet hankalaksi sen, että sopimuksesta ei tahdo päästä eroon edes silloin, kun muuttaa pois hälytysjärjestelmällä varustetusta asunnosta tai myy koko asunnon uudelle omistajalle. Sector Alarm ohjeistaa, että muutosta tulisi ilmoittaa erikseen asiakaspalveluun irtisanomisen lisäksi. Asiakkaalla on mahdollisuus siirtää hälytyssopimus uuden asukkaan nimiin (jos tämä suostuu jatkamaan palvelua). Sector Alarm jopa kannustaa asiakasta jättämään järjestelmän vanhaan asuntoon ja tarjoaa alennuksia uuden järjestelmän hankkimiseksi uuteen kotiin nykyisille asiakkaille. Käytännössä kuitenkin, jos uusi asukas ei halua jatkaa palvelua, alkuperäinen asiakas vastaa irtisanomisajasta. KKV:lle raportoitiin tapauksia, joissa esimerkiksi vuokralainen oli hankkinut hälytyspalvelun ja muuttanut pois, mutta asunnon omistaja ei saanut Verisuren (kilpailijayrityksen) kanssa selvitettyä sopimuksen päättämistä vaikka asunto oli myynnissä. Tällaiset tilanteet voivat aiheuttaa sekaannusta siitä, kenen vastuulla sopimus on. Huom: Sopimus on aina sen tehneen henkilön nimissä – asunnon omistajan kannattaa varmistaa, ettei hänen kiinteistöönsä jää kolmannen osapuolen tekemää palvelusopimusta roikkumaan.
  • Hinnankorotukset sopimuskaudella: Toistuvasti on tuotu esiin myös palvelun hinnankorotuksia ja niiden vaikutusta irtisanomiseen. Monissa jatkuvissa sopimuksissa (kuten hälytyspalveluissa) ehtona on, että yritys voi tarkistaa hintaa vuosittain. Kuluttajien mielestä korotukset ovat joskus olleet kohtuuttomia, etenkin jos palvelun laatu tai sisältö ei ole parantunut. Kuluttajansuojalain mukaan, jos sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, yrityksen on ilmoitettava hinnanmuutoksista etukäteen, ja kuluttajalla on oikeus irtisanoa sopimus ennen muutoksen voimaantuloa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos Sector Alarm (tai vastaava yhtiö) ilmoittaa vaikkapa 10% hinnankorotuksesta, asiakas saa halutessaan päättää sopimuksen niin, ettei joudu maksamaan korotettua hintaa irtisanomisaikana. KKV onkin ohjeistanut, että muutetut ehdot tai hinnat eivät saa koskea kuluttajaa irtisanomisaikana, jos asiakas irtisanoo sopimuksen muutoksen vuoksi. Tästä huolimatta jotkut asiakkaat ovat kokeneet, että hintojen noustessa he joutuivat maksamaan korotettua hintaa vielä irtisanomisajan – tämä viittaa joko siihen, ettei irtisanomista tehty viipymättä korotusilmoituksen jälkeen tai ettei asiakas tiennyt oikeudestaan. Ole siis tarkkana: hintojen muuttuessa sinulla on yleensä mahdollisuus myös vaihtaa palveluntarjoajaa ilman ylimääräisiä kustannuksia.
  • Asiakaspalvelun tavoitettavuus ja sopimuksen vahvistaminen: Eräät asiakkaat ovat raportoineet vaikeuksia saada vahvistus irtisanomisesta. Esimerkiksi on kerrottu tapauksista, joissa irtisanomisilmoitus on täytynyt tehdä useita kertoja ennen kuin se on rekisteröity. Tällaisia tilanteita voi välttää toimimalla kirjallisesti ja pyytämällä kuittauksen. Sector Alarmilla (kuten Verisurellakin) on paljon asiakkaita, joten varmistu siitä, että pyyntösi menee oikealle osastolle. Kuluttaja-asiamiehen mukaan vielä sen jälkeenkin, kun Verisuren 3 kk -ehdosta alettiin julkisesti keskustella, KKV:n asiakaspalveluun tuli yhteydenottoja aiheesta – yhdessä tapauksessa asiakas kertoi, ettei yritys suostunut sopimaan lyhyempää irtisanomisaikaa edes talon myynnin vuoksi, vaan yritys vaati laskuttaa palvelusta koko 3 kk ajalta, vaikka palvelua ei enää tosiasiassa toimitettu myydyssä talossa. Tämä korostaa sitä, että yritykset voivat pitää tiukasti kiinni ehdoistaan, ellei toisin velvoiteta.

Yhteenvetona haasteista voi todeta, että 3 kuukauden irtisanomisaika on ollut keskeinen ongelmien lähde – se on pitkä aika kuluttajan näkökulmasta monissa elämäntilanteissa. Lisäksi sopimus kannattaa aina irtisanoa hyvissä ajoin ennen muuttoa tai muita suuria muutoksia, jotta vältytään päällekkäisiltä kuluilta. Kannattaa myös dokumentoida kaikki yhteydenotot ja tarvittaessa vedota kuluttajansuojan pelisääntöihin yrityksen suuntaan.

Kuluttajasuojalain ja sopimusoikeuden näkökulmat

Kuluttajan asemaa tällaisissa sopimuksissa turvaa Suomessa kuluttajansuojalaki sekä siihen liittyvä viranomaisvalvonta. Tärkeimpiä periaatteita sopimuksen keston ja irtisanomisen osalta ovat seuraavat:

  • Toistaiseksi voimassa oleva sopimus: Kuluttajalla on oikeus irtisanoa sopimus milloin tahansa, ja irtisanomisajan on oltava kohtuullinen. KKV on linjannut yleisesti, että irtisanomisaika voi tyypillisesti olla esimerkiksi kaksi viikkoa, ja pisimmillään noin yksi kuukausi. Tätä pidemmän irtisanomisajan voidaan katsoa olevan kohtuuton ehto, ellei sille löydy erityistä perustetta kuluttajan näkökulmasta. Sector Alarmin ja vastaavien yritysten 3 kk ehto on siis selvästi pidempi kuin mitä kuluttajaviranomainen pitää hyväksyttävänä. On syytä huomata, että kuluttajalla on aina oikeus haastaa kohtuuton sopimusehto – vaikka hän olisi sen allekirjoittanut. Kuluttajansuojalain 4 luvussa käsitellään kohtuuttomia sopimusehtoja, ja jos ehto on sellainen, josta kuluttaja ei ole voinut neuvotella (kuten vakiosopimuksissa on laita), sitä voidaan pitää sitomattomana, mikäli se todetaan kohtuuttomaksi.
  • Määräaikainen sopimus: Jos sopimus olisi määräaikainen (esimerkiksi 12 kk kiinteä kausi), kuluttaja ei yleensä voi irtisanoa sitä kesken kauden ilman erityistä syytä. Sector Alarm ei kuluttajilleen tällaisia sopimuksia tarjoa, mutta on hyvä tiedostaa yleinen sääntö: määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia sovitun ajan. Mikäli kuluttaja kuitenkin haluaa purkaa määräaikaisen sopimuksen etuajassa, yritys saa vaatia vain kohtuullisen korvauksen ennenaikaisesta päättämisestä. Kohtuullinen korvaus tarkoittaa kustannuksia, joita sopimuksen ennenaikainen loppuminen aiheuttaa yritykselle – ei enempää. Esimerkiksi, jos hälytysyhtiö olisi antanut laitteiston ilmaiseksi oletuksella, että asiakas on 12 kk, kohtuullinen korvaus voisi liittyä laitteiston asennus- tai purkukuluihin ja laitteiden arvon alenemiseen, ei koko loppukauden kaikkia kuukausimaksuja katteineen. Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen onkin todennut, että 3 kk irtisanomisaika toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa rinnastuu kuluttajalle asetettuun sopimussakkoon, jolla käytännössä peritään yhtiön menetettyä voittoa. Tällainen sakkoehto ei ole hyväksyttävä ilman määräaikaista sopimusta – voittoa menettää jokainen yritys silloin, kun asiakas päättää lopettaa palvelun, eikä sitä normaalisti korvauteta kuluttajalla.
  • Erityiset elämäntilanteet: Kuluttajansuojassa on huomioitu myös tilanteet, jossa kuluttaja kohtaa yllättävän ja merkittävän elämäntilanteen muutoksen (esimerkiksi vakava sairaus, työttömyys, työkyvyttömyys tms.). Tällöin voidaan puhua sosiaalisesta suoritusesteestä. Laki sallii, että jos kuluttaja ajautuu maksuvaikeuksiin hänestä riippumattomasta syystä, hän voi vedota tähän ja vapautua sopimuksesta ennenaikaisesti. Yritys saa tällöin periä vain maksut siltä ajalta, johon asti sopimus on pidetty voimassa – mutta ei mitään ylimääräistä sakkoa. Käytännössä sosiaalisen suoritusesteen soveltaminen on tapauskohtaista ja voi vaatia neuvottelua tai selvitystä, mutta se on hyvä tuntea kuluttajan oikeutena. Hälytysjärjestelmän kohdalla esimerkiksi työttömäksi jääminen tai tulojen romahtaminen voisi olla peruste neuvotella sopimuksen päättämisestä ilman pitkää irtisanomisaikaa.
  • Sopimusehtojen muuttaminen: Kuten edellä todettiin, yrityksen tehdessä muutoksia sopimukseen (hinta, palvelun sisältö tms.), kuluttajalla on oikeus tulla informoiduksi ajoissa ja tarvittaessa irtisanoa sopimus muutoksen johdosta. Yritys ei voi yksipuolisesti huonontaa kuluttajan asemaa ilman, että kuluttajalle annetaan mahdollisuus reagoida. Tämä on myös syy, miksi 3 kuukauden irtisanomisaika nousi tikun nokkaan: jos yritys nostaa hintaa, 3 kk on pitkä aika maksaa korotettua hintaa, jos kuluttaja haluaisi päästä eroon palvelusta. Onneksi lain tulkinta on, että tuo korotus ei saa koskea kuluttajaa irtisanomisaikana, jos irtisanominen tehdään viipymättä ennen korotuksen voimaantuloa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kannanotot ja ohjeistukset

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) sekä kuluttaja-asiamies (joka toimii KKV:n yhteydessä) ovat seuranneet hälytysturvapalveluiden sopimusehtoja tarkasti viime vuosina. KKV on saanut huomattavan määrän yhteydenottoja kuluttajilta erityisesti Verisuresta, mutta samankaltaiset ehdot koskettavat myös Sector Alarmin asiakkaita. Vuoden 2024 alussa kuluttaja-asiamies ilmoitti vievänsä Verisuren 3 kuukauden irtisanomisehdon markkinaoikeuden käsittelyyn, koska sitä pidettiin kuluttajan kannalta kohtuuttomana.

Marraskuussa 2024 Markkinaoikeus antoi asiassa päätöksen: Verisurea kiellettiin käyttämästä 3 kuukauden irtisanomisaikaa kuluttajasopimuksissa, uhkasakon voimalla. Markkinaoikeus totesi päätöksessään selkeästi, että ehto, jonka mukaan toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa 3 kuukauden irtisanomisajalla, on kohtuuton kuluttajasopimuksissa. Päätöksessä viitattiin siihen, ettei turvapalvelualalla ole erityisiä olosuhteita, jotka oikeuttaisivat näin pitkän irtisanomisajan – päinvastoin, ehto aiheutti merkittävän epätasapainon osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välille. Kuluttaja-asiamiehen mukaan 3 kk irtisanomiskäytäntö on ollut laajasti käytössä alalla, mutta sillä vain “yritetään vaikeuttaa kuluttajien irtautumista sopimuksista”. Markkinaoikeuden päätöksen sanoma on siis selvä: tällainen ehto ei ole lainmukainen, ja sen käyttö on kielletty.

Mitä tämä tarkoittaa Sector Alarmin asiakkaille? Vaikka päätös kohdistui Verisureen, kuluttaja-asiamies odottaa alan muiden toimijoiden muuttavan ehtojaan vastaavasti oma-aloitteisesti. Sector Alarm ei ollut oikeudenkäynnin kohteena, mutta koska sen sopimusehdot kuluttajille ovat olleet samankaltaiset, on erittäin todennäköistä, että yhtiö joutuu lyhentämään irtisanomisaikaansa. Markkinaoikeuden päätös astui voimaan väliaikaisesti 9.12.2024 alkaen, ja mikäli päätöksestä ei valitettu, se on nyt lainvoimainen alkuvuodesta 2025. Kuluttajille tämä on hyvä uutinen:jatkossa uusissa sopimuksissa irtisanomisaika tullee lyhenemään merkittävästi (esimerkiksi 1 kuukauteen). Jos olet vanha asiakas, jonka sopimuksessa on yhä 3 kk ehto, ja haluat irtisanoa, voit vedota Markkinaoikeuden päätökseen ja vaatia lyhyempää irtisanomisaikaa kohtuuttoman ehdon perusteella. Ainakin Verisurelle yhteyttä ottaneet asiakkaat ovat jo loppuvuodesta 2024 alkaen saaneet kokea, että yritys ei vapaaehtoisesti suostunut lyhentämään irtisanomisaikaa ennen oikeuden päätöstä – mutta päätöksen jälkeen tilanne muuttuu velvoittavaksi.

KKV on myös antanut yleisiä ohjeita kuluttajille: mikäli havaitset sopimusehdoissasi kohtuuttomuuksia (kuten liian pitkän irtisanomisajan), tee ensin valitus yritykselle ja pyydä ehdon kohtuullistamista. Jos tämä ei tuota tulosta, kuluttajalla on mahdollisuus kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen ja viime kädessä saattaa asia kuluttajariitalautakunnan arvioitavaksi. Viime vuosien kehitys osoittaa, että kuluttaja-asiamieskin puuttuu tarvittaessa asiaan laajemmin (kuten Verisuren tapauksessa). Lainsäätäjä ei ole erikseen rajoittanut irtisanomisaikaa turvapalvelualalla, joten arviointi tehdään yleisten kohtuullisuuskriteerien pohjalta. Tällä hetkellä suuntaus on selvä: kolmen kuukauden ehdot poistuvat ja kuluttajien irtisanomisoikeus paranee.

Vertailu: Sector Alarm vs. Verisure (irtisanomiskäytännöt)

Lopuksi vertaillaan Sector Alarmin ja sen suurimman kilpailijan Verisuren sopimusehtoja ja irtisanomiskäytäntöjä. Molemmat tarjoavat samankaltaista palvelua (kodin hälytysjärjestelmät valvontapalveluineen) ja ovat aiemmin soveltaneet pitkää irtisanomisaikaa. Taulukossa on pääpiirteittäin heidän käytäntöjään rinnan:

OminaisuusSector AlarmVerisure
Sopimuksen kesto (yksityisasiakas)Toistaiseksi voimassa (ei määräaikaa sitoutumista).Toistaiseksi voimassa (ei määräaikaa mainittu kuluttajasopimuksissa).
Irtisanomisaika3 kuukautta (laskettuna seuraavan palvelukuukauden alusta).  Huom:Käytäntö muuttumassa kohtuullisemmaksi Markkinaoikeuden päätöksen myötä.3 kuukautta (aiempi ehto).  Huom: Markkinaoikeus kielsi 3 kk ehdon 11/2024 – jatkossa irtisanomisaika lyhennettävä (kuluttaja-asiamies vaatii enintään 1 kk).
IrtisanomistapaIrtisanominen suositellaan tehtäväksi kirjallisesti (esim. sähköpostilla asiakaspalveluun). Irtisanominen astuu voimaan 3 kk kuluttua ilmoituksen jälkeen (palvelukuukausijaksotus huomioiden).Sopimusehtojen mukaan irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Ehdon mukaan ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi 7 arkipäivän kuluessa lähettämisestä. Irtisanomisajan laskenta käytännössä samankaltainen (3 kk ehto aiemmin).
Laitteiden omistusLaitteet vuokrattu: yrityksen omistamia (asiakas ei voi ostaa omaksi).  Sopimuksen päättyessälaitteet poistetaan ja palautetaan Sector Alarmille.Laitteet osittain vuokrattuja, osittain asiakkaan ostamia sopimuksesta riippuen. Käytännössä Verisure yleensä asentaa laitteet niin, että keskuslaite ja keskeiset osat ovat yrityksen omistamia. Sopimuksen päättyessä yritys voi noutaa vuokralla olleet laitteet. (Asiakkaalle jäävät mahdollisesti ostetut oheislaitteet, mutta ne eivät toimi ilman palvelua).
Erityistilanteet (muutto, omistajanvaihdos)Tarjoaa mahdollisuutta siirtää sopimus uudelle asukkaalle vanhassa kohteessa. Kannustaa jatkamaan palvelua uudessa kodissa alennuksin. Ei automaattista vapautustairtisanomisajasta muuton takia – 3 kk sääntöä sovelletaan, ellei sopimusta siirretä.Ei vapauta irtisanomisajasta muuton tai myynnin yhteydessä: ehto sitoo myös näissä tilanteissa. Mahdollista neuvotella sopimuksen siirrosta uudelle omistajalle epävirallisesti, mutta ei standardikäytäntöä. Käytännössä asiakkaan vastuu jatkuu 3 kk ellei toisin sovita, mikä on aiheuttanut valituksia.
Kuluttajaviranomaisen toimenpiteetEi suoraa oikeustapausta Sector Alarmia vastaan, mutta odotetaan lyhentävän irtisanomisaikaa vastaamaan Markkinaoikeuden linjausta.Markkinaoikeuden päätös MAO:667/2024: 3 kk ehto kielletty kuluttajasopimuksissa. Verisuren on pakko muuttaa sopimusehtojaan; kuluttaja-asiamies vaatii 1 kk irtisanomisaikaa maksimiksi.

Sector Alarm ja Verisure – sopimusehtojen vertailu erityisesti irtisanomisen näkökulmasta. Molemmat yhtiöt ovat perineet 3 kk irtisanomisaikaa, mutta viranomaispäätöksen myötä käytännöt muuttuvat. Sector Alarmissa ei ole kuluttajilla määräaikaisia kausia, kun taas yritysasiakkaille on 12 kk alkujakso. Verisure on saanut huomautuksen kohtuuttomasta ehdosta, joka heijastuu koko toimialaan.

Yhteenveto

Sector Alarmin hälytysjärjestelmäsopimuksen irtisanominen on prosessi, johon liittyy pitkä irtisanomisaika, mutta kuluttajan näkökulmasta on tärkeää tietää omat oikeutensa. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ilman määräaikaa, joten asiakas voi koska tahansa päättää palvelun – kunhan varautuu noin kolmen kuukauden siirtymäaikaan, jollei ehtoja muuteta. Irtisanomisilmoitus kannattaa tehdä viipymättä, kirjallisesti ja selkeästi, sekä varmistaa sen perillemeno.

Viimeaikaiset viranomaistoimet ovat tuoneet esiin, että 3 kuukauden irtisanomisaikaa pidetään kohtuuttomana ja tämä ehto poistuu käytöstä. Kuluttajien kannalta kehitys on positiivista – jatkossa he voivat odottaa joustavampia sopimusehtoja esimerkiksi yhden kuukauden irtisanomisajalla, mikä on linjassa yleisen kohtuullisuuskäsityksen kanssa. On silti aina suositeltavaa lukea oman sopimuksen ehdot huolella ja tarvittaessa kysyä palveluntarjoajalta tarkennuksia. Jos kohtaat ongelmia irtisanomisen kanssa, muista ettei yritys voi yksipuolisesti sanella kohtuuttomia ehtoja: kuluttajalla on oikeussuojakeinoja, ja tarvittaessa apua on saatavilla KKV:n kuluttajaneuvonnasta.

Lopulta, ennen sopimuksen solmimista on hyvä punnita hälytysjärjestelmäpalvelun hyödyt ja sitoumukset. Sector Alarmin kaltaiset palvelut tuovat turvaa, mutta ne ovat myös pitkäaikainen taloudellinen sitoumus. Selvitä sopimusaika, irtisanomisehdot ja kaikki mahdolliset kustannukset etukäteen – näin vältyt yllätyksiltä ja voit hyödyntää palvelua tietäen, miten siitä pääsee tarvittaessa myös eroon.

Lähteet:

  • Sector Alarm – Asiakaspalvelu: Usein kysyttyä
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV): Sopimuksen irtisanominenKohtuuton irtisanomisehto (Verisure)
  • MTV Uutiset: ”Irtisanomisaikaa pidetään kohtuuttoman pitkänä”
  • Keskustelut ja kokemukset: Vauva.fi keskustelu; KKV:n tilastoja MTV:lle.

Parhaat tarjoukset ja alennuskoodit

BuyBestGear tarjoaa 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä!

Hyödynnä ainutlaatuinen tilaisuus ja säästä ostoksissasi! Käyttämällä alennuskoodia BBGTESLASUOMI saat 5 % alennuksen kaikista sähköpyöristä BuyBestGearin valikoimasta. 

Käytä koodia TESLASUOMI ja säästä 100 € tilauksestasi!

Hyödynnä upea tarjous ja säästä uuden sähköpyörän hankinnassa! Käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI saat huikean 100 € alennuksen Engwen sähköpyöristä.

Kärcher tarjoaa 10 % alennuksen Home & Garden tuotteista

Saat nyt 10 % alennuksen Kärcherin normaalihintaisista Home & Garden -tuotteista käyttämällä alennuskoodia TESLASUOMI10

Haluatko tutustua Sector Alarmin tarjoukseen?

Oletko kiinnostunut lisäämään kotisi turvallisuutta? Sector Alarm tarjoaa kattavat hälytysjärjestelmät murtoja, tulipaloja ja muita vaaratilanteita vastaan. Saat käyttöösi 24/7 hälytyskeskuksen, vartijakäynnit ja luotettavan teknisen tuen – kaikki yhdessä helppokäyttöisessä järjestelmässä.