Vuoden 2023 Model X tarjoaa suorituskykyä ja mainetta, joka liittyy Tesla-tuotemerkkiin, mutta sen erikoisuudet eivät enää nykyään vakuuta. Luksus-sähköautojen crossover-segmentti on laajentunut ja tarjolla on parempia vaihtoehtoja. Model X:ää on saatavana kahtena versiona, alkaen kahden moottorin perusmallista, joka tuottaa 670 hevosvoimaa ja sen toimintamatka on EPA:n mukaan 560km.
Suorituskykyä painottava Plaid-malli maksaa enemmän, mutta tarjoaa huimat 1020 hevosvoimaa ja sen toimintamatka on silti jopa 535km latausten välillä. Olemme vaikuttuneita sen rajuista kiihtyvyysominaisuuksista ja hyvästä toimintamatkasta. Kuitenkin kyseenalaistamme molempien Model X -versioiden arvon, kun otetaan huomioon, että sen sisätilat eivät vastaa sitä luksustasoa, jota kuusinumeroinen hintalappu antaisi odottaa. Uudet sähkökäyttöiset SUV-mallit, kuten BMW iX ja Rivian R1S, ovat edullisempia, ylellisempiä ja lähes yhtä nopeita.
Model X:n perusmalli hurmaa suorituskyvyllään
Perusmallinen Model X on varustettu vakiona kahdella sähkömoottorilla – toinen edessä ja toinen takana – mikä mahdollistaa nelivedon. Tämä kokoonpano on erittäin ripeä: Tesla ilmoittaa 0-60 mailin tuntinopeuden saavutettavan 3,8 sekunnissa, mutta testissämme saavutimme sen jopa 3,3 sekunnissa. Tehokkaammassa 1020 hevosvoiman kolmimoottorisessa Plaid-mallissa väitetään 0-60 mailin tuntinopeuden olevan 2,5 sekuntia, mutta emme ole vielä varmistaneet sen kiihtyvyysaikoja omalla testiradallamme. Model S Plaidin, joka on Model X:n sedan-tyyppinen sisarmalli, 0-60 mailin tuntinopeus saavutettiin sisäelimiä puristavassa 2,1 sekunnissa testeissämme. Model X:n ajettavuus on kunnioitettava, mutta sen valttikorttina on sähkömoottoreiden tuottama voimakas kiihtyvyys.
Toimintamatka, lataaminen ja akkukesto
Model X:ssä on vakiona suuri akku, jonka ilmoitettu toimintamatka on 560 kilometriä. Päivittämällä nopeampaan Plaid-malliin arvioitu toimintamatka pienenee 536 kilometriin. Lataaminen käy nopeasti Teslan Supercharger-latausasemilla, joita löytyy ympäri maata. Kotona tapahtuva lataaminen 240V tai 120V liitännän kautta on hitaampaa, mutta omistajille todennäköisesti kätevämpää, joten Tesla tarjoaa kotilatausvälineitä ostettavaksi.
Sisätilat, mukavuus ja tavaratila
Pelkistetty ja lähes nappivapaa sisustus on tyypillistä Teslaa. Kuljettaja kohtaa digitaalisen mittariston ja erikoisen rattiin sijoitetun ohjauspyörän, joka voi olla turhauttava käyttää ja vaikea, ellei mahdoton, tottua. Onneksi perinteinen ohjauspyörä on saatavilla ilman lisäkustannuksia. Myös Model X:n tuulilasi/lasikatto on erikoinen, joka ulottuu saumattomasti konepellin alaosasta yli etuistuimilla istuvien matkustajien ja tarjoaa lähes katkeamattoman näkymän eteenpäin ja ylöspäin. Näistä näyttävistä ominaisuuksista huolimatta Model X:n ohjaamo jättää toivomisen varaa, varsinkin kun sen hinta voi helposti ylittää kuusinumeroisen rajan. Ilmastointiaukot ovat vaatimattomia, paneelit eivät ole kohdakkain ja tasaselkäiset istuimet eivät tarjoa riittävästi säätöjä.
Turvallisuus ja kuljettajaa avustavat ominaisuudet
Useimmat ostajat etsivät kuitenkin enemmän teknisiä ominaisuuksia kuin luksusta, ja Model X:ään voi valita ominaisuuden, joka saattaa olla kaikkein puhutuin: Autopilotin. Teslan käsivapaa ajotila käyttää useita kameroita, antureita ja tutkia havaitsemaan esineitä, ihmisiä ja muita ajoneuvoja, ja ohjaa Model X:ää niiden avulla. Model X tarjoaa myös Summon-toiminnon, jonka avulla käyttäjä voi pysäköidä tai hakea SUV:n ahtaista paikoista seistessään ulkopuolella – ominaisuus, joka saattaa vaikuttaa erikoiselta, mutta on osoittautunut tarpeelliseksi nimenomaan ylöspäin avautuvien ovien vuoksi. Lisätietoja Model X:n törmäystestituloksista löytyy National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) -sivustolta ja Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) -sivustolta. Keskeisiä turvaominaisuuksia ovat:
- Vakiovarusteena automaattinen hätäjarrutus
- Vakiovarusteena kaistan poistumisvaroitus
- Saatavilla oleva mukautuva vakionopeudensäädin käsivapaalla ajotilalla