Tesla on ryhtynyt toimiin vastatakseen Kiinan viranomaisten asettamiin uusiin standardeihin ajoneuvojen ovien kahvojen suunnittelulle. Muutokset tähtäävät turvallisuuden parantamiseen ja varmistavat ovien avaamisen myös sähkökatkosten tai onnettomuuksien sattuessa. Yhtiö suunnittelee yhdistävänsä mekaaniset ja sähköiset vapautusmekanismit yksinkertaisella, mutta tehokkaalla ratkaisulla.
Keskeiset kohdat
- Kiinan viranomaiset ovat laatineet uudet tekniset vaatimukset autojen ovien kahvojen turvallisuudelle.
- Tesla suunnittelee yhdistävänsä ovien kahvojen mekaaniset ja sähköiset vapautusmekanismit.
- Tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja varmistaa ovien avaaminen kaikissa olosuhteissa.
Uudet turvallisuusstandardit Kiinassa
Kiinan teollisuus- ja tietotekniikkaministeriö (MIIT) on julkaissut luonnoksen uusista standardeista, jotka koskevat ajoneuvojen ovien kahvojen suunnittelua. Nämä vaatimukset syntyivät vastauksena Teslan ovien kahvoihin kohdistuneeseen kritiikkiin sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa. Uudet standardit pyrkivät varmistamaan, että matkustajia ei voi jäädä auton sisälle jumiin ja että ovet voidaan avata luotettavasti myös sähkövian sattuessa.
Keskeisiä vaatimuksia ovat muun muassa:
- Jokaisessa ovessa (paitsi takaluukussa) on oltava ulkoinen kahva mekaanisella vapautustoiminnolla.
- Sivulokero-ovia on voitava avata ulkoisista kahvoista ilman työkaluja, erityisesti onnettomuustilanteissa, joissa akku voi vikaantua.
- Ulkoisille ovien kahvoille on oltava riittävästi tilaa käsien käytölle, vähintään 60mm x 20mm x 25mm, kahvan sijainnista riippumatta.
- Jokaisessa ovessa on oltava sisäinen kahva mekaanisella vapautustoiminnolla, jolla ovi voidaan avata ilman ulkoisia työkaluja.
- Jos käytössä on sähköiset sisäkahvat, niille on oltava myös mekaaninen varakahva.
- Sisäkahvojen on oltava helposti tunnistettavissa, selkeästi näkyvillä ja sijoitettu tietylle etäisyydelle oven reunoista ja istumapaikoista.
Nämä standardit on kehitetty Kiinan autoteollisuuden standardointitutkimusinstituutissa, ja ne perustuvat laajaan tutkimukseen, johon osallistui 63 eri automallia 20 eri valmistajalta. Tavoitteena on vastata uusiin teknologioihin ja turvallisuusvaatimuksiin, jotka liittyvät erityisesti sähköautojen yleistyviin piilo-ovien kahvoihin.
Teslan suunnittelemat muutokset
Teslan pääsuunnittelija Franz von Holzhausen on vahvistanut, että yhtiö aikoo tehdä muutoksia ovien kahvoihin. Suunnitelmissa on yhdistää mekaaninen ja sähköinen vapautusmekanismi yhdeksi painikkeeksi. Tämä yksinkertaistaa käyttöä ja vähentää stressiä hätätilanteissa. Von Holzhausen totesi, että yhtiöllä on ”todella hyvä ratkaisu” tähän ongelmaan ja että mekaaninen vapautus on jo integroituna autoihin. Uusi yhdistetty painike tekee hänen mukaansa ”paljon järkeä”.
Lähde
- Teslarati.