
Toyota RAV4 Adventure -erikoisversio esittelee RAV4:n voimakkaan ja maastohenkisen muotoilun.
Toyota RAV4 on yksi maailman suosituimmista katumaastureista, ja sitä on valmistettu vuodesta 1994 alkaen. RAV4 (lyhenne sanoista Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) aloitti kompaktien crossover-maasturien trendin ja on vuosien varrella kehittynyt viidennen sukupolven malliksi. Tässä artikkelissa teemme syväluotaavan katsauksen Toyota RAV4:n teknisiin tietoihin, mittoihin, ominaisuuksiin ja eri mallivaihtoehtoihin. Artikkeli on jäsennelty helppolukuisiin osiin, ja mukana on runsaasti lähteitä luotettavuuden varmistamiseksi. Pidämme kappaleet lyhyinä ja ytimekkäinä (noin 4–5 riviä) selkeyden takaamiseksi.
Moottorit ja suorituskyky
Toyota RAV4 on tarjolla useilla voimalinjavaihtoehdoilla, jotka vastaavat erilaisiin tarpeisiin. Viidennen sukupolven RAV4:n moottorivalikoimaan kuuluu sekä perinteinen bensiinimoottori että modernit hybridiversiot.
- 2,0-litrainen bensiinimoottori: Joillain markkinoilla RAV4:ää on myyty 2,0 litran nelisylinterisellä bensiinimoottorilla (Dynamic Force) varustettuna. Se tuottaa tehoa noin 127 kW (173 hv) ja on saatavilla etu- tai nelivetona. Bensiinimallissa käytetään yleensä Direct Shift-CVT -portaatonta vaihteistoa, joka sisältää mekaanisen alkuvaihteen parempaa kiihtyvyyttä varten. Tämä yhdistelmä tarjoaa sujuvan ajon ja hyvän polttoainetalouden 2,0-litraisten bensiinimoottorien luokassa.
- 2,5-litrainen bensiinihybridi: RAV4 Hybrid -mallissa on Toyota Hybrid System II -hybridiratkaisu, jossa 2,5 litran Atkinson-kiertoperiaatteella toimiva bensiinimoottori yhdistyy sähkömoottoriin. Järjestelmän yhteenlaskettu teho on 160 kW (218 hv) etuvetoisena ja 163 kW (222 hv) AWD-i-nelivetona. Tämä hybridivoimalinja tarjoaa ripeän suorituskyvyn: esimerkiksi kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu noin 8,1–8,4 sekunnissa riippuen vetoakselien määrästä. Huippunopeus on hybridiratkaisuissa rajoitettu 180 km/h:iin. Hybridijärjestelmä mahdollistaa myös lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä ja leikkaa kulutusta kaupunkiajossa, mutta pystyy hyödyntämään polttomoottorin voimaa ripeissä ohituksissa moottoritiellä.
- 2,5-litrainen Plug-in Hybrid (RAV4 Plug-in/Prime): RAV4-mallistoon kuuluu myös Plug-in Hybrid -versio, joka tunnetaan nimellä RAV4 Plug-in Hybrid (joillakin markkinoilla RAV4 Prime). Siinä on sama 2,5 L bensiinimoottori, mutta suurempi ajoakku ja tehokkaammat sähkömoottorit. Yhdistetty teho on jopa 225 kW (306 hv), mikä tekee siitä RAV4-malliston tehokkaimman version. RAV4 Plug-in Hybrid kiihtyy 0–100 km/h noin 6,0 sekunnissa, eli urheiluautoluokan lukemiin SUV:ksi. Pelkällä sähköllä voi ajaa parhaimmillaan jopa 75 km WLTP-syklillä mitattuna, mikä kattaa monen käyttäjän päivittäiset ajomatkat. Suuremman akuston vuoksi myös polttoaineenkulutus on erittäin alhainen: yhdistetty kulutus on vain 1,0 l/100 km (WLTP) ja CO₂-päästöt 22 g/km. Plug-in-hybridissä on vakiona sähköinen neliveto (AWD-i) ja portaaton e-CVT-automaattivaihteisto kuten hybridissäkin.
Suorituskyvyn osalta kaikki RAV4-mallit tarjoavat vaivattoman ajettavuuden arkiliikenteessä. Hybridimalleissa kiihdytykset tuntuvat lineaarisilta ja vahvoilta, sillä sähkömoottorin välitön vääntö tukee bensiinimoottoria etenkin liikkeellelähdöissä. Täyskaasukiihdytyksissä e-CVT-vaihteisto pitää moottorin äänet tasaisina, joskin korkeilla kierroksilla kuuluu tyypillistä “ujellusta” voimansiirron ominaisuutena. Myös 2,0-litraisella bensiinimoottorilla varustettu RAV4 liikkuu rivakasti, vaikka siinä ei sähköavustusta olekaan – Toyotan TNGA-pohjaratkaisun ansiosta auto on keveämpi ja aerodynamiikaltaan tehokas, mikä edesauttaa suorituskykyä ja taloudellisuutta.
Toyota RAV4 mitat ja koko
RAV4:n mitat sijoittuvat kompaktin katumaasturiluokan yläpäähän, tarjoten erinomaiset sisätilat kuitenkin kohtuullisilla ulkomitoilla. Nykyisen viidennen sukupolven (2019–2023) RAV4:n ulkomitat ovat seuraavat:
- Pituus: 4600 mm (joissakin versioissa kuten Adventure-malli jopa 4620 mm)
- Leveys: 1855 mm (leveimmillään 1865 mm varustelusta riippuen)
- Korkeus: noin 1685–1690 mm (riippuen esim. kattokaiteista ja jousituksesta)
- Akseliväli: 2690 mm
- Maavara: noin 190 mm (nelivetomalleissa 185–190 mm mallista riippuen)
Mitat kertovat, että RAV4 on noin 4,6 metrin kokonaispituudellaan tilava viiden hengen auto, mutta edelleen näppärä kaupunkiajossa. Leveyttä reilut 1,85 m antaa tukevuutta ajoon ja mahdollistaa väljän matkustamon. Akseliväli 2,69 m on pitkä suhteessa auton pituuteen, mikä parantaa ajovakautta ja luo lisää jalkatilaa takamatkustajille. Noin 19 cm maavara on katumaasturille sopiva: RAV4:llä pystyy huoletta ajamaan huonommillakin teillä ja korkeiden hidasteiden yli. Maavara ja hyvät lähestymis- ja jättökulmat (n. 18° ja 20°) tarkoittavat, että RAV4 suoriutuu myös kevyestä maastoajosta ja lumisista mökkiteistä ilman ongelmia. (Huom: Plug-in -hybridiversion maavara on hitusen matalampi, noin 180 mm, akun painon vuoksi.)
Sisätilojen osalta RAV4 on luokkansa kärkitasoa. Vaikka ulkomitat ovat lähes samat kuin edeltäjämallissa, onnistui Toyota kasvattamaan sisätiloja viidennen sukupolven muutoksessa. Esimerkiksi takamatkustajille on nyt enemmän polvitilaa ja pääntilaa kuin ennen, ja jopa takaistuimen keskipaikka on varsin mukavasti matkustettavissa. Etuistuimilla istutaan korkealla, ja ajoasento on helposti säädettävissä miellyttäväksi. Leveä korirakenne tarkoittaa myös, että olka- ja kyynärtilaa riittää hyvin sekä edessä että takana – RAV4:ään mahtuu tarvittaessa viisi aikuista ilman ahtautta. Lisäksi tasainen lattia takana (ei isoa kardaanitunnelia, etenkin hybridimalleissa) helpottaa kolmen hengen istumista vierekkäin.
RAV4 tavaratilan koko ja muunneltavuus
Toyota RAV4 tavaratila on yksi mallin vahvuuksista. Viidennen sukupolven RAV4 suunniteltiin tarjomaan luokkansa suurimpiin kuuluva tavaratila: takaistuinten ollessa käytössä tavaratilan vetoisuus on noin 580 litraa (VDA) asti takasivuikkunoiden alareunaan saakka. Tämä on saavutettu ilman, että hybridijärjestelmän akku veisi tilaa tavaratilasta – akusto on sijoitettu älykkäästi istuimien alle. Kun tavaratila lastataan kattoon asti, tilavuutta on noin 733 litraakäytettävissä. Takaistuimet ovat 60/40-suhteessa taittuvat ja ne kaatamalla RAV4 muuntautuu pienen pakettiauton veroiseksi: täysin tasaisella lattialla tavaratilaa on jopa 1690 litraa asti. Tämä riittää suurenkin muuttokuorman tai vapaa-ajan varusteiden kuljettamiseen.
Toyota on panostanut RAV4:n tavaratilan käytännöllisyyteen. Tavaratilan pohjalevy on kaksipuolinen ja säädettävissä kahdelle korkeudelle. Ylempään asentoon asetettuna saadaan tasainen lattia, kun takaistuimet kaadetaan. Levy on toiselta puolelta pehmeästi verhoiltu ja toiseltä puolelta muovipintainen: muovipuoli on kätevä esimerkiksi märkiä tai likaisia varusteita kuljetettaessa. Tavaratilan suojapeitteelle on oma säilytyspaikkansa lattian alla, mikä helpottaa peitteen mukana pitämistä. Lisäksi takaluukkuun on saatavilla sähkötoiminen avaustoiminto – osassa malleista jopa handsfree-toiminto, jossa jalkaa pyyhkäisemällä takapuskurin alla luukku aukeaa automaattisesti, kun avain on lähellä.
RAV4:n tavaratilan mitat mahdollistavat monenlaisten kuormien kuljetuksen. Tavaratilan lattian pituus on noin 101 cm ja leveys pyöränkoteloiden kohdalta jopa 100 cm, laajeten syvemmällä 149 cm maksimiin. Tavaratilan korkeus lattian ja katon välillä on noin 93 cm, joten korkeammatkin esineet mahtuvat pystyyn. Suuren lastausaukon ansiosta kookkaiden tavaroiden lastaus on helppoa. Käytännössä RAV4:ään mahtuu esim. lastenrattaat ongelmitta poikittain ja useita matkalaukkuja samanaikaisesti. Arvostetuissa koeajoissa onkin kehuttu, että RAV4:n tavaratilan koko on “mukavat 501 litraa” myös hybridinä, ja laajennettuna tila on lähes täysin tasalattia, mikä helpottaa käyttöä.
Entä RAV4 Plug-in Hybrid tavaratila? Suuremman ajoakun vuoksi plug-in-mallin tavaratila on hieman pienempi: noin 500 litraa suojapeitteen alla. Tämä on yhä varsin hyvä lukema, mutta on 80 litraa vähemmän kuin perushybridissä. Tilakompromissi johtuu lähinnä korkeammasta tavaratilan pohjasta – lattiatasoa on nostettu akun takia. Silti plug-in-mallissakin tavaratila on hyvin käytettävissä, ja takaistuimet kaatamalla saadaan reilusti lisätilaa (yli 1600 litraa). Monelle käyttäjälle 500 litrankin tavaratila on riittävä arjen ajossa. Toyota on onnistunut minimoimaan plugin-tekniikan vaikutukset käytännöllisyyteen, ja esimerkiksi varapyörän tilalle sijoitettu tilapäiskorjaussarja vapauttaa lisää tilaa tavaratilan alle.
Toyota RAV4 maavara ja maasto-ominaisuudet
Toyota RAV4:n maavara on noin 19 cm, mikä on hieman suurempi kuin tavanomaisissa henkilöautoissa. Tämä korotettu alusta on tärkeä osa RAV4:n SUV-identiteettiä: sillä pystyy ajamaan huolettomammin esimerkiksi lumessa, mökkiteillä ja tien reunojen ylitse ilman että auton pohja ottaa kiinni. Nelivetomalleissa maavara on samaa luokkaa; valmistaja ilmoittaa AWD-i-hybridille maavaran olevan 185–190 mm varustetasosta riippuen. Suurimmillaan maavara on esimerkiksi Active- ja Adventure-varustetasoissa (190 mm). Plug-in hybridissä maavara on hiukan alhaisempi (n. 180 mm), mutta edelleen riittävä useimpiin tilanteisiin.
Maavaran lisäksi RAV4:n ajokulmat tukevat kevyttä maastoajoa: etupuskurin muotoilun ansiosta lähestymiskulma on noin 18° ja jättökulma takana noin 20°. Tämä tarkoittaa, että RAV4 selviää esimerkiksi jyrkistäkin rampin päistä tai kuopista raapimatta puskureitaan. RAV4:n pohjasta löytyy myös moottoritilan suojalevy ja polttoainetankin suojaus, jotka antavat lisäturvaa kivikoissa ajettaessa. On kuitenkin hyvä huomata, että RAV4 ei ole varsinaisesti suunniteltu rankkaan off-road-käyttöön – sen alusta on optimoitu enemmän mukavuuteen ja taloudellisuuteen. Ramppikulma (keskialueen ylitettävyys) on noin 15,5°, mikä rajoittaa erittäin jyrkkien harjanteiden ylittämistä.
Talviolosuhteissa RAV4:n korkeahko maavara on hyödyllinen: paksummassakin lumessa eteneminen onnistuu, kun auto ei jää “mahastaan kiinni” helposti. Myös lähivalojen korkeampi sijainti parantaa näkyvyyttä pimeällä lumipenkkateillä. Toyota tarjoaa RAV4:ään lisäksi alamäkihidastinta (joissain nelivetoversioissa), joka auttaa hallitsemaan liukkaita alamäkiä maastossa. Vaikka RAV4:n perusrakenne on kaupunkimaasturimainen, sen ominaisuudet riittävät hyvin mökkireissuille ja satunnaiseen metsäpolulle. Kuten eräässä koeajossa todettiin: ”Mökkitiellä pärjää, mutta maastoon ei RAV4:llä ole asiaa” – eli RAV4 on omimmillaan kevyessä maastossa ja huonoilla teillä, muttei korvaa varsinaista maastoautoa.
Toyota RAV4 neliveto (AWD) ja voimansiirto
Toyota RAV4 neliveto tuo lisäpitoa ja turvaa vaikeisiin olosuhteisiin. RAV4:n nelivetojärjestelmä vaihtelee hieman mallista riippuen:
- Perinteinen mekaaninen neliveto (bensiinimallit): Jos 2,0-litraista bensiiniversiota on saatavilla, siinä neliveto toteutetaan mekaanisesti kardaaniakselilla taka-akselille (Dynamic Torque Vectoring AWD). Järjestelmä osaa tarvittaessa kytkeä takavedon pois taloudellisuuden parantamiseksi, ja siinä on vääntöä aktiivisesti sivulta toiselle jakava tekniikka taka-akselilla. Tämä Dynamic Torque Vectoring AWD pystyy siis jakamaan vetovoimaa paitsi etu- ja takapyörien, myös vasemman ja oikean takapyörän välillä ajotilanteen mukaan. Järjestelmään kuuluu myös takavetokytkimen irrotus, joka vähentää voimanhukkaa suoralla tiellä ajettaessa. Tuloksena on sulava ja vakaa ajo sekä parempi pito liukkaalla.
- AWD-i sähköinen neliveto (hybridit): Hybridimalleissa Toyota on hyödyntänyt sähkömoottoria nelivedon toteutuksessa. RAV4 Hybrid AWD-i -mallissa ei ole perinteistä kardaaniakselia ollenkaan; sen sijaan takapyöriä pyörittää oma sähkömoottori (teholtaan ~40 kW / 54 hv). Etuakselilla on puolestaan bensiinimoottorin ohella toinen sähkömoottori. Ajotietokone ohjaa automaattisesti vedon jakoa: normaalisti auto liikkuu etuvetoisena (jolloin polttoaineenkulutus pysyy pienenä), mutta jos etupyörät sutivat tai tarvitaan lisäpitoa (esim. liikkeellelähdössä, ylämäessä tai liukkaalla alustalla), taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy saumattomasti avuksi. Toyota kutsuu tätä avustavaksi nelivedoksi, koska takaveto tulee peliin vain tarpeen vaatiessa. Voimanjako etu- ja takapyörien välillä voi vaihdella portaattomasti, uusimmissa hybridi-RAV4:issä jopa suhteessa 100:0 – 20:80. Käytännössä tämä parantaa auton käytöstä: mutkissa järjestelmä voi viedä hieman enemmän voimaa taakse vähentäen aliohjautuvuutta, ja liikkeellelähdöissä taka-apu estää eturenkaita sutimasta tyhjää. AWD-i neliveto on myös huoltovapaampi ja kevyempi rakenteeltaan, koska mekaanisia osia on vähemmän.
- AWD (Plug-in Hybrid): RAV4 Plug-in Hybridissä on sama sähköinen AWD-i -järjestelmä kuin tavallisessa hybridissä, mutta tehokkaampana. Sekä etu- että takapään sähkömoottorit ovat järeämmät (kokonaisteho 225 kW), joten myös nelivedon toiminta on entistäkin tunnokkaampaa. Toyota onkin korostanut, että plug-in -versio tarjoaa ”uniikkia RAV4 off-road -kyvykkyyttä” parantuneen sähkövedon ansiosta. Nelivedon reagointi on erittäin nopeaa – käytännössä takapyörät saavat voimaa heti, kun etupyörät menettävät pitoa. Tämä lisää varmuutta esimerkiksi talviajossa lumisilla teillä. Lisäksi Plug-in RAV4:ssä on Trail Mode -ajotila, joka jarruttaa sutivaa pyörää ja ohjaa voimaa pitävämmälle puolelle vaikeassa maastossa.
Automaattivaihteisto: Kaikki Suomessa myydyt RAV4:t on varustettu automaattivaihteistolla. Bensiiniversiossa (jos saatavilla) se on yleensä moderni portaattomasti muuttuvavälitteinen CVT (Toyota kutsuu sitä Direct Shift CVT:ksi, jossa on yhdistettynä mekaaninen ensimmäinen vaihde). Hybridimalleissa puolestaan on e-CVT-vaihteisto, joka on sähköisesti ohjattu portaaton automaatti. e-CVT yhdistää polttomoottorin ja kaksi sähkömoottoria planeettavaihteiston avulla saumattomasti, eikä siinä ole perinteisiä vaihteen vaihtoja – tämä tekee ajosta pehmeää ja yksinkertaista. Vaikka e-CVT pitää moottorin kierrokset optimaalisina, joissain tilanteissa (esim. jyrkkä kiihdytys) moottori käy korkeilla kierroksilla hetken aikaa, mikä kuuluu äänenä matkustamossa. Moni kuljettaja kuitenkin arvostaa e-CVT:nhuolettomuutta: kiihdytys on aina nykäyksetöntä ilman vaihteiston viivettä. Lisäksi vaihteenvalitsin on perinteisen näköinen, mutta se on käytännössä vain sähkökytkin suunnan valintaan – e-CVT:ssä ei ole kiinteitä vaihteita lainkaan. RAV4 Plug-in Hybrid käyttää samaa e-CVT:tä, mutta sen ohjaus on ohjelmoitu hyödyntämään isompaa sähkötehoa parhaalla mahdollisella tavalla.
Yhteenvetona, RAV4:n nelivetotekniikka – oli se sitten mekaaninen tai sähköinen – on suunniteltu lisäämään pitoa tilanteissa, joissa sitä tarvitaan, kuitenkaan rasittamatta polttoainetalousa turhaan. Normaalissa ajossa auto pyrkii optimoimaan voimanjakonsa taloudellisesti (esimerkiksi hybridin takamoottori ei pyöri tarpeettomasti). Tarpeen tullen järjestelmä reagoi silmänräpäyksessä: testien mukaan RAV4 Hybridin sähköinen AWD-i auttaa esimerkiksi liukkaalla ylämäellä huomattavasti, tuoden turvallisuuden tunnetta liikkeellelähtöön. Toyota on yli 20 vuoden ajan kehittänyt hybriditekniikkaansa, ja RAV4:n tapauksessa se näkyy varmana vetona kaikissa oloissa.
Polttoaineen kulutus ja päästöt
Toyota RAV4:n kulutus vaihtelee voimalinjan mukaan, mutta on yleisesti ottaen kilpailukykyinen kokoluokassaan. Alla on eritelty eri versioiden kulutuslukemia:
- RAV4 2.0 bensiinimoottori: 2.0-litrainen bensaversio (173 hv) on tehokas mutta ilman sähköavustusta. Sen yhdistetty kulutus on noin 6,5–7,0 litraa/100 km (WLTP) vetotavasta riippuen. Esimerkiksi nelivetoisena WLTP-kulutus on noin 6,6 l/100 km ja etuvetoisena noin 6,3 l/100 km. Näitä vastaavat CO2-päästöt ovat noin 155–170 g/km luokkaa. Suurehko bensiinimoottori kompensoidaan osin Toyotan uusilla teknologioilla: moottori on moderni Dynamic Force -moottori, jossa on korkea puristussuhde ja se hyödyntää osittain Atkinson-kiertoa, parantaen hyötysuhdetta. Samoin Direct Shift -CVT ja kytkeytyvä neliveto auttavat leikkaamaan kulutusta maantieajossa. Kaupunkiajossa perinteinen bensiiniversio kuluttaa selvästi hybridimallia enemmän, etenkin pysähtelevässä liikenteessä.
- RAV4 2.5 Hybrid (itselataava hybridi): Hybridimalli loistaa taloudellisuudessa etenkin taajamissa. Viralliset yhdistetyt kulutusarvot ovat noin 5,6–5,8 l/100 km (etu- vs. neliveto). WLTP-mittaustavan mukaan RAV4 Hybrid AWD-i:n CO2-päästö on ~128–133 g/km ja FWD-hybridin 126–130 g/km. Käytännössä koeajoissa on raportoitu kulutuslukemia noin 5,5–6,5 litran tuntumassa per 100 km ajotavasta riippuen. Eräässä suomalaisessa koeajossa hybridi RAV4 AWD:n keskikulutus asettui 6,2 l/100 km tasolle talvisissa olosuhteissa – ja tämä ilman erityistä taloudellisen ajon tavoittelua. Lukema on varsin alhainen isohkolle bensiinikäyttöiselle katumaasturille, ja huomionarvoista on, että kulutus pysyi lähes samana sekä taajamassa että maantiellä ajettaessa. Hybridijärjestelmä säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiruuhkassa, missä auto pystyy liikkumaan osan ajasta sähköllä ja jarrutusenergia talteen ottaen. Maantieajossa hyöty on hieman pienempi, mutta edelleen hybridin sähkömoottori keventää bensiinimoottorin kuormaa esimerkiksi ylämäissä. RAV4 Hybridin polttoainetalous (noin 5,5 l/100 km) onkin yksi syy mallin suosioon – se tarjoaa tilavan SUV:n käytännöllisyyden ilman katumaastureille tyypillistä korkeaa kulutusta.
- RAV4 Plug-in Hybrid: Ladattava hybridiversio nostaa taloudellisuuden uudelle tasolle. Virallinen yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 1,0 l/100 km, mikä vastaa 22 g/km CO2-päästöä. Nämä arvot perustuvat siihen, että akku ladataan täyteen ja ajetaan suuri osa matkasta sähköllä. Todellisessa käytössä plug-in-hybridin kulutus riippuu akkuajon osuudesta: parhaimmillaan lyhyillä matkoilla bensaa ei kulu lainkaan, kun taas pitkällä reissulla (akun tyhjennyttyä) RAV4 Plug-in toimii kuin tavallinen hybridi. Sen polttoainesäiliö on 55 litraa, sama kuin muissakin versioissa. Pelkällä bensiinillä ajaen plug-in-hybridin kulutus on noin 5,5–6,0 l/100 km, eli hieman korkeampi auton lisäpainon takia verrattuna kevyempään hybridiin. Kuitenkin monella käyttäjällä suurin osa ajosta on sähköistä – esimerkiksi 50 km työmatkat voidaan taittaa pääosin akkuvirralla – jolloin toteutunut bensakulutus jää hyvin alhaiseksi, usein 0–3 litraan/100 km. Plug-in hybridin etu on, että se tarjoaa mahdollisuuden sähköautoiluun arjessa, mutta pitkällä matkalla ei tarvitse huolehtia latauksesta, vaan auto jatkaa hybridinä käyttöä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Toyota RAV4 Hybrid on polttoainetaloudeltaan erittäin kilpailukykyinen (noin 5–6 l/100 km) ottaen huomioon auton koko ja teho. Se pesee useimmat vastaavat bensiiniautot ja jopa dieselit kaupunkikulutuksessa. Toyota RAV4 2.0 bensiinimalli on puolestaan hyvä valinta käyttäjälle, joka ajaa paljon maantiellä tasaisella vauhdilla – siellä sen kulutus voi käytännössä lähestyä 6 l/100 km lukemia, kiitos CVT-vaihteiston tehokkaan toiminnan. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid on ihanteellinen niille, joilla on mahdollisuus ladata: polttoaineen kulutus voi pudota lähes olemattomiin arkiajossa. On hyvä muistaa, että yksilölliset kulutuslukemat vaihtelevat ajotavan, kuorman, lämpötilan ja muiden tekijöiden mukaan. Toyota ilmoittaa kulutus- ja päästölukemat WLTP-standardin mukaisesti laboratoriossa mitattuina, ja todellisessa ajossa lukemat voivat poiketa hieman suuntaan tai toiseen.
Onko Toyota RAV4 7-paikkainen?
Toyota RAV4 7-paikkainen versio on kysymys, joka nousee ajoittain esiin – etenkin kasvavien perheiden keskuudessa. Nykyinen viidennen sukupolven RAV4 on aina 5-paikkainen, eli siinä on kaksi istuinriviä ja tilaa viidelle henkilölle. Toyota ei tarjoa kolmannen penkkirivin mahdollisuutta RAV4:ään uusimmissa malleissa, vaan ylimääräisten matkustajien kuljettamiseen on suunnattu muita malleja (kuten isompi Toyota Highlander, joka on 7-paikkainen SUV).
Historiasta löytyy kuitenkin poikkeus: RAV4:n kolmas sukupolvi (2005–2012) tarjosi eräillä markkinoilla valinnaisen kolmannen penkkirivin. Tuolloin RAV4:stä tehtiin kahta koriversiota – lyhyempi ja pidempi. Pidempi versio (mm. USA:ssa myyty) mahdollisti pienten kolmannen rivin istuimien asentamisen tavaratilaan. Nämä ekstrapenkit olivat kuitenkin hyvin ahtaat ja sopivat lähinnä lapsille, eikä niissä ollut mukavuuksia pitkiä matkoja ajatellen. Toyota luopui tästä ratkaisusta neljännen sukupolven myötä, koska kysyntä oli rajallista ja kolmas rivi kompromissasi tavaratilan lähes kokonaan. Nykyisin, jos asiakas tarvitsee seitsemän paikkaa, Toyota ohjaa todennäköisesti Highlander-mallin pariin (tai tila-auto Verso, jos sellainen olisi valikoimassa).
Internetissä liikkuu myös huhuja niin sanotusta ”Grand RAV4” -versiosta, jossa voisi olla kolme penkkiriviä. Nämä spekulaatiot liittyvät seuraavan sukupolven (6. sukupolvi) RAV4:ään. Toyota onkin juuri julkistanut kuudennen sukupolven RAV4:n Japanissa keväällä 2025, mutta ainakaan toistaiseksi virallisiin tietoihin ei sisälly mainintaa 7-paikkaisuudesta. Toisin sanoen Toyota RAV4 ei tällä hetkellä ole 7-paikkainen, eikä sellaista mallia ole suoraan tehtaalta tulossa näillä näkymin. Mikäli kolmas penkkirivi on ehdoton tarve, kannattaa suunnata katse Toyota Highlanderiin tai muihin 7-paikkaisiin SUV-malleihin. RAV4:n vahvuudet ovat muualla – tilavassa viisipaikkaisessa matkustamossa ja isossa tavaratilassa – eikä sen ole tarkoitus kilpailla isompien perhemaastureiden kanssa paikkamäärässä.
Varustelut ja lisävarusteet
Toyota RAV4:n varustetasot ja lisävarusteet tarjoavat vaihtoehtoja niin mukavuuden, turvallisuuden kuin tyylin suhteen. Suomessa viidennen sukupolven RAV4 on ollut tarjolla useina varustelutasoina, muun muassa: Life/Active, Style, Premium, Trail/Adventure ja urheilullinen GR Sport (joka tuli uutena lisäyksenä vuonna 2022). Perusvarustelu on Toyotalle tyypillisesti kattava – jo edullisimmista malleista löytyy Toyota Safety Sense -turvavarustepaketti (sisältäen mm. törmäykseneston, kaistavahdin ja mukautuvan vakionopeussäätimen), kaksi vyöhykettä kattava automaatti-ilmastointi, peruutuskamera sekä Apple CarPlay/Android Auto -yhteensopiva mediakeskus.
Korkeammissa varustetasoissa korostuvat ylellisyys ja teknologia: Premium-malleissa on nahka/tekstiiliverhoillut sähköistuimet lämmityksellä (ja jopa tuuletuksella etuistuimissa), isompi kosketusnäyttö navigoinnilla, digitaalinen taustapeili (peiliin kytketty peruutuskameranäkymä), sekä ambient-sisävalaistus. Style-tasoissa on usein kaksivärinen maalipinta (esim. musta katto eri väriseen koriin yhdistettynä) ja urheilullisempia design-yksityiskohtia. Adventure (Trail)-versiossa on korostetun maastohenkinen ulkonäkö: mm. erikoismuotoiltu etumaski, hopeanväriset pohjapanssarin näköiset suojat puskureissa ja muhkeat pyöränkaaren levikkeet tuomassa rotevuutta. GR Sport on puolestaan uusin lisäys, joka tuo hieman jämäkämmän jousitusvirityksen ja sporttisia tehosteita ulko- ja sisätiloihin – esimerkiksi 19″ koneleikatut kevytmetallivanteet ja alcantara-tyyliset istuinpäälliset kontrastitikkauksin. GR Sport -mallit ovat saatavilla sekä hybridi- että plug-in -voimalinjoilla Euroopassa (Q4/2022 alkaen).
Toyota RAV4 lisävarusteet räätälöivät auton omaan käyttöön sopivaksi. Tarjolla on käytännöllisiä varusteita kuten vetokoukku (jarrullinen perävaunumassa on jopa 1650 kg hybridillä AWD, plug-in: 1500 kg), kattotelineet ja suksiboxi talven laskettelureissuja varten, koiraverkko tavaratilaan lemmikkien kuljetusta helpottamaan, sekä kumimatot ja tavaratilan kaukalomatto suojaamaan sisustaa. Off-road-henkisille löytyy sivuaskelmat ja kevyet puskurin suojakaaret. Lisäksi RAV4:ään saa moottorinlämmitin+sisätilapuhallin -paketin kylmiä talviaamuja helpottamaan, tuulilasin lämmityksen (joissakin varusteissa vakiona) sekä tummennetut takalasit. Multimedia-puolella uusi 2023 päivitys toi RAV4:ään entistä suuremman 10,5″ kosketusnäytön sekä 12,3″ digitaalisen mittariston kuljettajalle (varustetasosta riippuen). Näiden myötä myös ohjelmisto päivittyi: RAV4 tukee nyt pilvipohjaista navigointia ja kehittyneempää ääniavustajaa. Musiikin ystäville on tarjolla JBL Premium Audio -äänentoistojärjestelmä subwooferilla lisävarusteena korkeimpiin varusteisiin.
Ulkonäköön haluava asiakas voi valita useista koriväreistä – mukaan lukien näyttävät kaksiväriset yhdistelmät (esim. valkoinen auto mustalla katolla tai punainen auto hopeakatolla). Vanteita on saatavana 17-tuumaisista teräsvanteista aina 19-tuumaisiin kaksivärisiin kevytmetallivanteisiin asti. Toyota RAV4 rengaskoko vaihtelee varustetason mukaan: perusmalleissa käytetään usein 17″ tai 18″ renkaita, esim. 225/65 R17 tai 225/60 R18 kokoa, kun taas huippumalleissa on 19-tuumaiset vanteet renkailla 235/55 R19. Suuremmat renkaat parantavat ulkonäköä ja kaarreetäyttöä, kun taas pienemmillä on hieman pehmeämpi ajotuntuma ja marginaalisesti parempi polttoainetalous. Kaikissa Suomen-malleissa on luonnollisesti vakiona rengaspaineiden valvontajärjestelmä (TPMS) turvallisuuden lisäämiseksi.
Turvallisuuspuolella RAV4 on hyvin varusteltu jo lähtökohtaisesti. Toyota Safety Sense 2.0 sisältää mm. automaattijarrutuksen jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, aktiivisen ohjausavustimen (joka voi väistää esteen, jos törmäys uhkaa), kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja älykkään mukautuvan vakionopeussäätimen joka toimii myös ruuhka-ajossa. Euro NCAP -testissä RAV4 sai täydet 5 tähteä vuonna 2019 erinomaisilla osa-aluepisteillä. Lisävarusteena on ollut saatavilla esimerkiksi laajakulmainen 360° kamerajärjestelmä, joka näyttää lintuperspektiivistä auton ympäristön (helpottaen pysäköintiä ja maastoajoa), sekä pysäköintiavustin automaattisella ohjauksella.
Kaiken kaikkiaan RAV4:n varuste- ja lisävarustetarjonta on erittäin monipuolinen. Ostaja voi kustomoida auton mieleisekseen – halusipa sitten rouheaa seikkailutyyliä, urheilullista eleganssia tai luksusmaista mukavuutta, RAV4:stä löytyy sopiva yhdistelmä. Toyota tarjoaa myös lisäturvaa huollon puolella: hybridimalleissa korkeajänniteakulle myönnetään jopa 10 vuoden takuu / 350 000 km edellyttäen säännöllistä huolto-ohjelmaa, mikä kertoo luottamuksesta hybriditekniikan kestävyyteen.
Toyota RAV4 2024 – nykyinen malli
Toyota RAV4 2024 jatkaa viidennen sukupolven tarinaa pienin päivityksin. Toyota on yleensä tehnyt mallin elinkaaren puolivälissä kasvojenkohotuksen, ja RAV4 kokikin pienen uudistuksen mallivuodelle 2022–2023. Vuoden 2023 RAV4 sai merkittäviä teknisiä päivityksiä sisätiloihin: uuden Toyota Audio Multimedia -järjestelmän kaikkien varustetasojen vakiovarusteeksi sekä digitaalimittariston korkeimpiin varusteisiin. Käytännössä 2023/2024 malleissa on selvästi aiempaa modernimmat näytöt ja käyttöliittymät. Myös ulkonäköön tuotiin uutta väriä GR Sport -mallien muodossa Euroopassa vuoden 2022 lopulla. GR Sport -versiossa on hieman erilainen etusäleikkö, mustat 19” vanteet ja korostetut lokasuojan reunat, sekä urheilullinen alusta (iskunvaimennus hiukan jämäköitetty ajo-ominaisuuksien terävöittämiseksi).
Toyota RAV4 2024 on tarjolla Suomessa pääasiassa kahtena voimalinjana: 2.5 Hybrid (218–222 hv) etu- tai nelivetoisena sekä 2.5 Plug-in Hybrid (306 hv) nelivetoisena. Perinteistä 2.0-bensiiniversiota ei enää tuoda Suomeen (koska hybridien suosio ja veroedut ovat tehneet niistä suositumpia), mutta joillain markkinoilla saattaa yhä olla tarjolla myös tämä perusmoottori. Varustetasot 2024 mallistossa säilyvät samankaltaisina kuin aiemmin – tosin Toyota on tuonut välillä erikoismalleja, kuten 50th Anniversary Edition tietyille markkinoille juhlistaakseen RAV4:nmerkkivuosia.
Teknisesti 2024-malli on saavuttanut kypsyyden: siinä hyödynnetään kaikkia viidennen sukupolven parannuksia. Esimerkiksi ajovalot ovat uusimmissa versioissa LED-projektorityyppiä automaattisilla kaukovaloilla. Ajettavuuteen on tehty hienosäätöjä ohjelmistopäivityksillä – muun muassa AWD-i -järjestelmän logiikkaa on viilattu niin, että takaveto kytkeytyy entistä nopeammin (Toyota päivitti tätä jo 2020 mallivuodelle). Myös törmäyksenestojärjestelmääon laajennettu siten, että se tunnistaa risteävästä liikenteestä jalankulkijat entistä paremmin. Toyota on lisännyt myös mm. hätätilanneohjausavustimen, joka auttaa ohjaamaan auton vakaasti, jos kuljettaja tekee äkillisen väistöliikkeen.
Uusi väriyhdistelmä 2024-mallistossa on ollut suosittu: esimerkiksi Platinum White -helmiäisväri mustalla katolla on saanut paljon huomiota. Sisustuksessa taas uutuutena on ollut vaaleanharmaa nahkaverhoilu joissain erikoismalleissa, tuomaan vaihtoehtoa perinteiselle mustalle. Pienten yksityiskohtien parannukset – kuten aiempaa isommat USB-C -latausportit (yhteensä jopa 4 kpl, kaksi edessä ja kaksi takana) – tekevät 2024 RAV4:stä entistä käytännöllisemmän nykykuluttajan tarpeisiin.
Myös hinnat ovat päivittyneet: hybridi-RAV4:n lähtöhinta Suomessa on ollut noin 45 000 € tienoilla (Active-varustetasolla), kun taas Plug-in Hybridin hinta asettuu noin 57 000 € paikkeille (Premium-varustetasolla). Hintojen vastineeksi RAV4 2024 tarjoaa edelleen erinomaisen yhdistelmän tilaa, taloudellisuutta ja varustelua. Mallivuosi 2024 on todennäköisesti viimeisiä nykyisen sukupolven tuotantovuosia, joten Toyota on optimoinut valmistuslaatua ja korjannut “lastentaudit”. Kuluttajille tämä tarkoittaa kypsää ja hiottua tuotetta. Toyota RAV4 2024 jatkaa luotettavuudestaan tunnetun mallin mainetta ja pitää sen kilpailukykyisenä uutta sukupolvea odoteltaessa.
Toyota RAV4 2025 – katse tulevaan
Toyota RAV4 2025 on siirtymävaiheen malli, sillä Toyota on keväällä 2025 esitellyt täysin uuden, kuudennen sukupolven RAV4:n prototyypin. Nykyinen viidennen sukupolven tuotanto jatkuu vielä osan vuodesta 2025, mutta mallivuoden loppupuolella odotetaan uuden mallin saapumista markkinoille. Toyota Motor Corporation julkaisi 21. toukokuuta 2025 lehdistötiedotteen, jossa uusi RAV4 esiteltiin maailmalle Japanissa. Tavoitteena on aloittaa myynti Japanissa viimeistään maaliskuuhun 2026 mennessä (FY2025 loppuun), ja tämän jälkeen tuoda malli asteittain yli 180 maahan.
Mitä tiedämme ”RAV4 2025” mallista? Toyota viittaa tähän uuteen sukupolveen sisäisesti RAV4:n 6. sukupolvena. Uusi malli on rakennettu säilyttäen RAV4:n perusluonne, mutta keskittyen entistä enemmän älykkääseen teknologiaan ja sähköistymiseen. Toyota kertoo kuudennen sukupolven konseptin olevan “Life is an Adventure”, eli auton halutaan sopivan jokaiseen seikkailuun ja elämäntyyliin entistä paremmin. Voimalinjoina ei enää nähdä perinteistä bensiinimoottoria, vaan tarjolle tulee ainoastaan Hybrid Electric Vehicle (HEV)– sekä Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) -versiot. Tämä kertoo Toyotan suunnasta: RAV4 sähköistyy kokonaan (täyssähköä lukuun ottamatta) uudessa sukupolvessa. Uudessa hybridissä on Toyotan kuudennen sukupolven hybridijärjestelmä, joka parantaa kiihdytystä ja suorituskykyä entisestään. Plug-in -hybridissä käytetään ensimmäistä kertaa uutta plug-in -järjestelmää, jossa on suurempi akku ja tehokkaampi laturi, sekä edistyneemmät puolijohteet vähentämässä häviöitä. Toyotan mukaan uuden PHEV:n sähköinen toimintamatka tulee olemaan noin 150 km (kehitystavoite) eli selvästi edeltäjää enemmän – nykyisen RAV4 Plug-inin ~75 km WLTP-sähkörange lähes kaksinkertaistuu. Samalla akun nopeaa DC-pikalatausta tuetaan; Toyota mainitsee akun latauksen 80%:iin noin 30 minuutissa 50 kW laturilla, mikä on suuri parannus aiempaan kotilatauspainotteiseen strategiaan.
Designin osalta RAV4 2025 (6. gen) tulee erottumaan edeltäjästään, mutta säilyttää tuttuja piirteitä. Toyota puhuu kolmesta avainteemasta ulkomuodossa: “Big Foot” (korostetut suurikokoiset renkaat ja off-road-henkisyys), “Lift-up”(korotettu maavara ilmentämässä maasto-osaamista) ja “Utility” (käytännöllinen, helposti hyödynnettävä tavaratila). Näitä yhdistämällä halutaan korostaa auton “RAV4-maisuutta” – tunnetta siitä, että autolla pääsee minne tahansa, milloin tahansa. Kuvista ja prototyyppiesittelystä voidaan nähdä, että keula on entistä jykevämpi, siinä on niin sanottu “vasarapää”-muoto (hammerhead nose) kuten uudemmissa Toyota-malleissa, ja maski on integroitu puskuriin rohkealla, kolmiulotteisella ilmeellä. Sivuprofiilissa on edelleen RAV4:lle tunnusomainen “kelluva katto” -efekti (katon ja C-pilarin muotoilu antaa vaikutelman erillisestä kattorakenteesta), ja vyötärölinja nousee takaosaa kohti luoden dynaamisuutta.
Sisätiloissa RAV4 2025 uudistuu myös merkittävästi. Toyota vihjaa “saareke-arkkitehtuurista” kojelaudassa – eli toiminnallisuuksien ryhmittelystä saarekemaisiin kokonaisuuksiin. Käytännössä mittaristo, keskikosketusnäyttö ja vaihteenvalitsin on ryhmitelty niin, että niiden käyttö olisi mahdollisimman intuitiivista ja kuljettajan katse pysyisi tiessä. Kojelautaa on madallettu ~40 mm paremman näkyvyyden takaamiseksi, ja ikkunalinjoja on muotoiltu siten, että sekä eteen että taakse näkyvyys paranee (esim. takasivulasit isonnettu, takapilaria kavennettu hieman). Digitaaliset laitteet ovat entistä keskeisemmässä roolissa: uusi RAV4 saa todennäköisesti laajemmat verkko-ominaisuudet, paremmat älypuhelinyhteydet ja mahdollisesti jopa OTA-päivitykset ohjelmistolleen. Toyota mainitsee myös uuden ohjelmistopohjan nimeltä Arene, joka mahdollistaa auton ominaisuuksien päivittämisen ja parantaa turvallisuutta sekä käyttökokemusta ohjelmistoa kehittämällä. Tämä viittaa siihen, että RAV4 2025 on ikään kuin “älypuhelin pyörillä” enemmän kuin koskaan ennen – ominaisuuksia voidaan kehittää auton elinkaaren aikana.
Malliversioissa Toyota USA on jo paljastanut, että RAV4:n kuudes sukupolvi tulee tarjolle kolmena eri tyylipakettina: Core, Sport ja Rugged. Core kattaa perusmallit (LE, XLE, Limited), Sport vastaa urheilullisempia malleja (SE, XSE, sekä Euroopassa todennäköisesti GR Sport) ja Rugged on uusi metsäretkeilijän versio (USA:ssa nimellä Woodland) korostaen maasto-ominaisuuksia. Ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös tehdasvalmisteinen GR Sport -huippumalli plug-in hybridinä suorituskykyisimmille asiakkaille. Kaikki hybridimallit voi valita AWD:nä, mutta mielenkiintoisesti jatkossa myös osa hybridimalleista on saatavilla etuvetoisena (ilmeisesti kustannusten ja kulutuksen minimoimiseksi tietyissä versioissa).
Voidaan odottaa, että Toyota RAV4 2025 loppuvuodesta on siirtymävaiheen tuote: todennäköisesti uuden sukupolven ennakkomyynti alkaa tietyillä markkinoilla (ehkä Japanissa ja Pohjois-Amerikassa) vuoden 2025 lopulla, mutta Suomessa ja laajemmin Euroopassa uuden RAV4:n toimitukset alkanevat vasta vuoden 2026 puolella. Näin ollen vuoden 2025 aikana meillä ajetaan vielä pitkälti nykyisellä korimallilla, mutta katse on jo vahvasti tulevassa.
Toyota RAV4 2026 – kuudes sukupolvi saapuu
Toyota RAV4 2026 merkitsee virallisesti kuudennen sukupolven alkua ja suurempaa uudistusta RAV4-perheessä. Yhdysvalloissa Toyota on ilmoittanut mallivuoden 2026 RAV4:n käynnistävän uuden sukupolven, ja Euroopassa sama malli tullee myyntiin käytännössä vuoden 2025 lopulla tai 2026 alussa. Toyota USA:n tiedotteessa sanotaan: ”The 2026 Toyota RAV4 kicks off the sixth generation of America’s best-selling compact SUV…” eli 2026-malli aloittaa uuden aikakauden tässä suosikkiautossa.
Kuudennen sukupolven RAV4:n tärkeimpiä tunnusmerkkejä ovat:
- Vain hybridit ja plug-in -hybridit: Kuten edellä mainittiin, uusi RAV4 luopuu täysin perinteisestä polttomoottorista ilman sähköapua. Tarjolle tulee sekä HEV (hybrid sähköajolla) että PHEV (ladattava hybrid) -vaihtoehdot. Molempia saa etu- tai nelivetoisena (AWD). Tämä on merkittävä askel kohti sähköisempää mallistoa ja kertoo Toyotan sitoutumisesta hiilijalanjäljen pienentämiseen.
- Uusi alusta ja ajettavuus: RAV4 2026 hyödyntänee edelleen TNGA-K -pohjarakennetta, mahdollisesti päivitettynä versiona. Toyota lupaa “updated driving dynamics, with ample power for an enjoyable drive” – eli entistäkin parempia ajo-ominaisuuksia kuitenkaan tehosta tinkimättä. Todennäköisesti jousitusta ja ohjausta on kehitetty antamaan sekä parempaa mukavuutta että tarkempaa tuntumaa. Maininta “ample power” viittaa siihen, että ehkä hybridien tehoja on nostettu (nykyinen 222 hv AWD-hybridi saattaa saada pienen lisätehon uudessa mallissa). Plug-in Hybridin osalta voidaan odottaa saman 306 hv tason tai jopa enemmän, sillä Toyota mainitsi 12 % korkeamman sähkömoottoritehon uuden PHEV:n yhteydessä.
- Entistä älykkäämmät turvavarusteet: Toyota RAV4 2026 saa uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmän. On viitteitä, että kyseessä on TSS 3.0 tai jopa 3.5, jossa auton sensorit (kamerat, tutkat, ehkä lidar) toimivat yhteen entistä sulavammin. Toyota on puhunut “cutting-edge intelligent technology focused on ease-of use for the driver” – eli huipputason älyteknologiaa kuljettajan avuksi. Tämä viittaa mm. parannettuun kaista-avustimeen (mahdollisesti kaistakeskitys toimii luonnollisemmin), uusiin avustintoimintoihin kuten ehkä osittaiseen hands-free ajoon moottoritiellä (Toyotan teillä jo “Advanced Drive” -nimellä Japanissa Lexus-malleissa). Lisäksi auto lienee yhteydessä pilveen jatkuvasti: esimerkiksi ohjelmistopäivitykset, liikennetiedot ja jopa auton toimintojen osalta. Toyotan Arene-alustan avulla ominaisuuksia voidaan päivittää ja uusia toimintoja lisätä autoon sen elinkaaren aikana. Kuljettajalle tämä näkyy esimerkiksi niin, että vuoden 2026 RAV4:ssä osa toiminnoista voi parantua ajan myötä – vaikkapa energiatehokkuus optimointien kautta tai infotainment-järjestelmän uudet sovellukset.
- Muotoilu ja mallit: Uusi RAV4 tulee saataville edellä mainituissa Core, Sport ja Rugged -tyyleissä. Core on perinteinen RAV4 tyyli – luotettava, hillitty mutta tyylikäs. Rugged (esim. Woodland Edition) korostaa maasturin ulkonäköä: korotettu jousitus, mahdollisesti maastorenkaat tai -vanteet, katolla kattotelineet ja jopa snorkkeli(?). Sport ja erityisesti GR Sport suuntautuvat vastakkaiseen suuntaan: madalletumpi olemus, jäykempi alusta, urheilulliset detaljit. Toyota onkin vahvistanut, että “a new GR-Sport grade is also available (PHEV only)”, mikä tarkoittaa ensimmäistä kertaa RAV4 Plug-in Hybridistä tehdasta viritettyä sporttiversiota. GR Sport -mallissa voi olla esim. järeämmät jarrut, erilainen tec-kuvioitu verhoilu ja GR-logot eri puolilla autoa.
- Tekniset parannukset: Yksi iso uudistus on jo kerrottu: sähköajon kantama lähes tuplaantuu plug-in -mallissa (95 km → 150 km). Myös hybridimallien sähkömoottorin vääntöä ja tehoa on kasvatettu, mikä tarkoittaa ripeämpää sähköajoa ja parempaa vetoavun tuntua. Toyota mainitsi myös ajovoima-akun kehittyneen (voisi olla uusi kenno- tai kemiatyyppi) ja silikonikarbidipuolijohteiden käytön etuakselin invertterissä PHEV:ssä pienentämään häviöitä. Tällaiset insinööridetaljit kielivät siitä, että Toyota puristaa teknologian osaamisestaan kaiken irti parantaakseen hyötysuhdetta muutamilla prosenteilla – mikä autoalan mittakaavassa on iso asia. Lisäksi V2H (vehicle-to-home) -toiminto mainitaan: uusi RAV4 pystyy toimimaan tarvittaessa sähkökatkon sattuessa kodin varavirtalähteenä syöttäen akustaan sähköä taloon. Tämä ominaisuus on ollut kysytty joissain markkinoissa, ja nyt Toyota tuo sen RAV4:ään, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.
Yhteenvetona Toyota RAV4 2026 edustaa merkittävää harppausta eteenpäin. Se on entistä vihreämpi (ei enää pelkkää bensamoottoria), älykkäämpi, turvallisempi ja monipuolisempi. Design pitää RAV4:n DNA:n tunnistettavana, mutta modernisoi sen nykypäivään. Koska RAV4 on Toyotan myydyin malli globaalisti, on odotettavissa että uusi sukupolvi saa paljon huomiota ja todennäköisesti jatkaa edeltäjiensä menestystä. Ensitietojen perusteella vaikuttaa siltä, että Toyota on kuunnellut asiakkaita: tavaratilaa arvostetaan (siksi Utility-teema designissa), sähköajon kestoa on toivottu (150 km sähköllä on luokkansa huippua), ja teknologiaa halutaan (Toyota ottaa ison askeleen ohjelmistopuolella).
Kuluttajalle tämä näkyy tietenkin lopulta ajokokemuksena: on mielenkiintoista nähdä, miltä 2026 RAV4 tuntuu tien päällä. Toyota lupaa, että se ”tuntuu autolta, jolla pääsee minne vain ja voi tehdä mitä vain” – lupaus, jonka täyttäminen tekisi uudesta RAV4:stä todellisen seikkailijan luottoauton.
Pysy kuulolla vuoden 2025 aikana, sillä lisää yksityiskohtia RAV4:n uudistuksesta tulee julki lähestyessä lanseerausta. Toyota tulee todennäköisesti julkaisemaan tarkat tekniset tiedot (mitat, tehot, suoritusarvot) lähempänä myynnin aloitusta. Tässä artikkelissa esitetyt ennakkotiedot pohjautuvat valmistajan globaaleihin julkaisuihin ja niiden pohjalta tehtyihin analyyseihin.
Disclaimer: Tämä artikkeli pyrkii tarjoamaan kattavat ja ajantasaiset tiedot Toyota RAV4:n teknisistä tiedoista ja ominaisuuksista. Tiedot on koottu luotettavista lähteistä, kuten valmistajan julkaisuista ja asiantuntijakoeajoista. Huomaathan kuitenkin, että automallien tarkat spesifikaatiot (mitat, kulutusarvot, varusteet jne.) voivat vaihdella markkina-alueen, mallivuoden ja varustetason mukaan. Valmistaja saattaa myös päivittää tietoja ilman erillistä ilmoitusta. Kaikki tässä mainitut kulutus- ja suoritusarvot ovat ilmoitettu standardeissa olosuhteissa; todellinen polttoaineen kulutus ja toimintasäde riippuvat useista tekijöistä (ajotapa, kuormaus, sääolosuhteet ym.). Suosittelemme tarkistamaan lopulliset tekniset tiedot ja varustelun paikalliselta Toyota-jälleenmyyjältä tai valmistajan virallisista materiaaleista ennen ostopäätöstä. Kirjoittaja ja julkaisija eivät vastaa mahdollisista virheistä tai muutoksista tiedoissa. RAV4 on rekisteröity tavaramerkki, ja tämän artikkelin sisältö on toimitettu informatiivisessa tarkoituksessa ilman sidettä valmistajaan. Emme vastaa mahdollisista päätöksistä, jotka tehdään artikkelin tietojen perusteella, mutta olemme pyrkineet esittämään kaiken tiedon totuudenmukaisesti ja selkeästi lukijan luotettavuuden takaamiseksi.