fbpx

Auto Saksasta

Auto Saksasta

Oletko koskaan pohtinut auton tuontia Saksasta tai yleisesti harkinnut ostaa auto ulkomailta? Saksasta auto hankkiminen on yleistynyt viime vuosina, ja syitä on monia: laadukkaat autot, edulliset hinnat ja laaja valikoima. Mutta kuinka vaikeaa tai helppoa on auton haku Saksasta?

Miksi auton osto Saksasta?

Saksan autokaupat ovat tunnettuja monipuolisesta valikoimastaan. Käytettyjen autojen markkinat ovat laajat, ja uusienkin autojen hinnat voivat olla huomattavasti edullisempia kuin Suomessa. Lisäksi Saksassa autot ovat usein paremmin varusteltuja ja huollettuja. 

Tuontiauto Saksasta - Mitä pitää huomioida?

Rekisteröinti ja verotus

Kun puhutaan auton tuomisesta Saksasta, yksi ensimmäisistä asioista on autojen rekisteröinti ja verotus. Tulli- ja veroseuraamukset voivat olla monimutkaisia, joten on erittäin tärkeää perehtyä niihin jo hyvissä ajoin etukäteen. 

Vakuutus

Vakuutus on myös otettava huomioon. Tuontiauto vaatii vakuutuksen jo ennen kuin sen voi tuoda Suomeen, usein tämän hoituessa kuitenkin kätevästi Saksan puolella

Sähköauto Saksasta?

Viime vuosina sähköautojen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Sähköauto Saksasta voi olla hyvä vaihtoehto, sillä Saksa on sähköautojen kehityksen eturintamassa. Sähköauton tuonti Saksasta saattaa kuitenkin olla hieman monimutkaisempaa, sillä latausinfrastruktuurit ja -standardit voivat erota hieman maasta toiseen. 

Kuinka auton haku Saksasta käytännössä tapahtuu?

Matka Saksaan

Auton haku Saksasta alkaa usein matkalla itse maahan. Tämä antaa mahdollisuuden tutustua autoon perusteellisesti ja tehdä siihen tarvittavat tarkastukset

Ostoprosessi

Kun olet löytänyt haluamasi auton, alkaa ostoprosessi. Tämä vaihe vaatii huolellisuutta: tarkista auton kunto, omistushistoria ja varmista, että kaikki paperityöt on kunnossa. 

Kuljetus Suomeen

Kun kaupat on tehty, seuraa auton kuljetus Suomeen. Tämä voidaan tehdä joko itse, tai käyttämällä maksullista kuljetuspalvelua. 

Autosaksasta - Onko se sen arvoista?

Auto tuonti Saksasta on monimuotoinen prosessi, joka vaatii paitsi aikaa ja vaivaa, myös taloudellisia investointeja. Siitä huolimatta, Saksasta tuodut autot ovat saavuttaneet suuren suosion suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Miksi niin moni on valmis panostamaan tähän vaihtoehtoon? Yksinkertainen vastaus piilee saksalaisten autojen maineessa: ne ovat tunnettuja luotettavuudestaan, korkeasta laadusta ja erinomaisesta hinta-laatusuhteesta. 

Saksalaiset autot eivät ole pelkästään insinööritaidon taidonnäyte; ne ovat myös ikoni monille autoharrastajille ja -kuluttajille. Olipa kyseessä sitten ylellinen sedan tai tehokas urheiluauto, Saksan autoteollisuus tarjoaa laajan kirjon vaihtoehtoja, joita voi olla vaikea löytää kotimaan markkinoilta.

Lisäksi Saksan autokaupat ovat usein laajemmat ja monipuolisemmat kuin kotimaassa, ja siksi mahdollisuudet löytää juuri se oikea auto ovat moninkertaiset. Tämä on merkittävää, jos etsit harvinaista tai erikoista mallia, joka ei ole yleisesti saatavilla Suomesta. 

Käytännön muistilista - Auton tuominen Saksasta

Vaihe 1: Budjetin päätös

Ennen kuin ryhdyt auton osto- ja tuontiprosessiin, on tärkeää asettaa realistinen budjetti. Huomioi auton ostohinta, autovero ja auton noutokulut. Tämä antaa käsityksen siitä, minkä tyyppisen auton voit hankkia. 

Vaihe 2: Automerkin ja mallin valinta

Tutustu eri automerkkeihin ja -malleihin. Pohdi, mitä ominaisuuksia tarvitset ja mikä merkki tai malli sopii parhaiten tarpeisiisi.

Vaihe 3: Auton tuonti Suomeen

Päätä, lähdetkö itse Saksan matkaan, vai ulkoistatko auton tuonnin Suomeen. On monia yrityksiä ja kontakteja, jotka tarjoavat palveluita auton haun suhteen.

Vaihe 4: Tutustu autotarjontaan

Käy läpi erilaisia autokauppa-sivustoja, kuten Autoscout24, Mobile ja Autouncle. Näillä sivuilla on laaja valikoima autoja lukuisissa eri hintaluokissa. 

Vaihe 5: Vaihtoehtojen kartoitus

Valitse paras vaihtoehto ja pari muuta, jotka sijaitsevat suhteellisen lähellä toisiaan. Näin voit vierailla useammassa paikassa samalla reissulla. 

Vaihe 6: Matkajärjestelyt

Päätä hakuajankohta ja varaa noin 3-5 matkapäivää. Varaa lennot tai laivamatkat sekä vuokra-auto. 

Vaihe 7: Ota yhteyttä myyjään

Soita myyjille ja sovi auton koeajosta. Jos et saa myyjää kiinni tai myynti-ilmoitus vaikuttaa muutoin epäilyttävältä, on viisasta unohtaa kyseinen kohde kokonaan.

Vaihe 8: Tarkastukset ja kaupanteko

Tutki auton huoltokirja ja varmista, että sen tiedot täsmäävät auton valmistenumeroon. Laadi kattava kauppakirja yhdessä myyjän kanssa. Viisasta on myös viedä auto kuntotarkastukseen, jotta saat auton kunnosta myös ulkopuolisen mielipiteen. 

Vaihe 9: Vakuutus ja siirtokilvet

Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön ja sovi vakuutusjärjestelyistä. Jos auto ei ole rekisterissä, selvitä millaiset siirtokilvet siihen saa.

Vaihe 10: Rekisteröinti ja verotus

Suomeen saavuttuasi, tee käyttöönottoilmoitus ja maksa autovero. Vie auto myös rekisteröintikatsastukseen. 

Saksan virhevastuulaki ja sen vaikutukset autokauppaan

Saksan virhevastuulaki on keskeinen tekijä autokaupassa, ja se määrittelee selkeästi sekä myyjän että ostajan oikeudet ja velvollisuudet. Lain mukaan myyjäliike on vastuussa auton myyntihetkellä havaittavissa olleista virheistä kahden vuoden ajan. 

Käytettyjen autojen kohdalla, tämä vastuuaika voidaan kuitenkin rajoittaa yhden vuoden mittaiseksi. Laku on osoittautunut monimutkaiseksi ja sen ymmärtäminen on välttämätöntä ennen auton hankintaa Saksasta. 

Jos olet yksityishenkilö ja autossa ilmenee virhe kuuden kuukauden sisällä kaupanteosta, laki olettaa virheen olleen autossa jo kaupantekohetkellä. Tässä tilanteessa myyjäliikkeen vastuulla on todistaa toisin. Sen sijaan kuuden kuukauden jälkeen, velvollisuus todistaa virheen olleen autossa jo myyntihetkellä siirtyy omistajalle. 

OIi virhe sitten ilmennyt ennen tai jälkeen kuuden kuukauden aikarajan, myyjällä on ensisijaisesti oikeus korjata auto ennen kuin kauppa voidaan purkaa. Uuden kauppalain muutoksen mukaisesti korjauskertojen määrä voi vaihdella tapauskohtaisesti. Aiemmin myyjä sai yrittää korjata virhettä kahdesti. 

Myyjä voi myös liittää kauppakirjaan listan auton tunnetuista vioista. Tämä estää ostajaa valittamasta niistä myöhemmin. On tärkeää huomata, että virhevastuulaki pätee vain silloin, kun kaupan osapuolina ovat autoliike ja yksityishenkilö. Kahden yrityksen tai kahden yksityishenkilön välillä tehtyihin kauppoihin laki ei sovellu.

Vaikka kaikki edellä mainittu saattaakin kuulostaa monimutkaiselta, auton ostaminen Saksasta on suhteellisen turvallista ostajan valmistautuessa ostotilanteeseen huolellisesti. Ennen kaupan solmimista on hyvä tutustua huolellisesti kaikkiin asiakirjoihin ja konsultoida tarvittaessa asiantuntijaa, jotta vältetään mahdolliset ongelmat ja yllätykset.

Usein kysytyt kysymykset

www.mobile.de on Saksassa toimiva verkkopalvelu, joka keskittyy käytettyjen autojen ilmoitteluun, myyntiin ja ostopalveluihin, samoin kuin ”Nettiauto” tekee Suomessa. Tämä sivusto on hyvin tunnettu ja laajalti käytetty eri puolilla Eurooppaa niiden, jotka etsivät ostaa tai myydä ajoneuvoja.

Muut mainitsemasi sivustot, kuten www.blocket.se Ruotsissa, www.autoplius.lt Latviassa ja Liettuassa, sekä www.auto24.ee Virossa, toimivat samalla periaatteella: ne ovat alustoja, jotka yhdistävät myyjiä ja ostajia, ja ne keskittyvät erityisesti käytettyjen autojen kauppaan kyseisissä maissa. Näillä sivustoilla voi olla myös muita tuotekategorioita, kuten asuntoja, työpaikkoja ja palveluita.

Kaikki nämä sivustot tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden selata ilmoituksia, ottaa yhteyttä myyjiin, ja joskus myös vertailla hintoja ja ehtoja. Ne ovat siis hyödyllisiä resursseja ihmisille, jotka etsivät ostaa tai myydä käytettyjä tavaroita tai palveluita kyseisissä maissa.

Tämä kysymys koskee usein käytettyjen autojen tuontia Saksasta, ja siinä esitetyssä vastauksessa näkyy järkevä lähestymistapa. Saksasta tuotaessa kannattaakin usein valita auto, joka on suhteellisen uusi ja hyväkuntoinen, mutta samalla hintaerot maan sisäisen myynnin ja tuontiautojen välillä voivat olla suurimmillaan.

Auton valinta riippuu kuitenkin paljon yksilöllisistä tarpeista, mieltymyksistä ja budjetista. Toisinaan vanhempi, hyvin hoidettu ja hyvin huollettu auto voi olla parempi valinta kuin uudempi auto, jolla on paljon ajokilometrejä tai joka on huonosti huollettu.

Valintakriteerejä:

  1. Hinta: Saksa on tunnettu autojen valmistusmaa, ja monesti autot ovat siellä edullisempia kuin muualla Euroopassa, erityisesti luksus- ja suorituskykyiset autot.

  2. Kunto ja Huoltohistoria: Käytetyn auton kunto ja huoltohistoria ovat keskeisiä tekijöitä. Well-maintained vehicles with a clear service history are often preferable. Hyvin huolletut autot, joilla on selvä huoltohistoria, ovat usein parempia.

  3. Malli ja Merkki: Jotkut automerkit ja mallit säilyttävät arvonsa paremmin ja ovat luotettavampia kuin toiset. Saksa on tunnettu erityisesti luotettavista ja korkealaatuisista automerkeistä, kuten Mercedes-Benz, BMW, ja Audi.

  4. Varusteet ja Lisävarusteet: Varusteet ja lisävarusteet voivat olla parempia ja kattavampia Saksassa myytävissä autoissa kuin muissa maissa, joten tämä voi olla merkittävä tekijä valittaessa autoa.

  5. Kilometrilukema: Vähemmän ajetut autot ovat usein paremmassa kunnossa, mutta myös kalliimpia. Tasapainon löytäminen ajokilometrien ja hinnan välillä on tärkeää.

Uudehko, enintään noin 10-vuotias auto, jolla on ajettu korkeintaan noin 200,000 km, voi olla järkevä valinta tuotaessa Saksasta. Tämän lisäksi auton kunto, merkki, malli, varusteet, ja hinta ovat kaikki olennaisia tekijöitä valinnassa. Moni saattaa löytää Saksasta laadukkaan, hyvin varustellun ja hyväkuntoisen auton, joka vastaa heidän tarpeitaan ja mieltymyksiään, kohtuulliseen hintaan.

Saksalaisilla vientikilvillä saa yleensä ajaa ulkomailla, kuten Suomessa, mutta usein vain rajoitetun ajan, tyypillisesti enintään viikon. Tämän jälkeen, kun saavutaan Suomeen, onkin tärkeää hankkia Suomen siirtolupa eli väliaikainen rekisterikilpi, joka mahdollistaa auton käytön, kunnes auto on rekisteröity lopullisesti Suomessa.

Tämä siirtolupa tai tarrarekisterikilpi saadaan yleensä katsastusasemilta tai Tullin toimipisteistä, esimerkiksi satamassa, missä auto tuodaan maahan. Siirtoluvalla voi ajaa Suomessa, kunnes auto on käynyt läpi tarvittavat tarkastukset ja lopulliset rekisterikilvet on saatu.

Tämä prosessi on osa auton tuontia ulkomailta Suomeen ja liittyy liikennelainsäädäntöön, verotukseen ja vakuutuksiin. On erittäin tärkeää noudattaa kaikkia sääntöjä ja määräyksiä auton tuonnissa, rekisteröinnissä ja käytössä välttääkseen ongelmia ja sakkoja.

Kyllä, Saksassa, autoilijoiden on maksettava vuosittain autovero. Tämä vero määräytyy usein auton moottorin tilavuuden, CO2-päästöjen ja ympäristöystävällisyyden perusteella. Tämä tarkoittaa, että suuremmilla ja päästöiltään suuremmilla autoilla on yleensä korkeampi verotus kuin pienemmillä ja vähäpäästöisemmillä autoilla.

Vero voi muistuttaa Suomen ajoneuvoveroa tai käyttömaksua, joka sekin perustuu ajoneuvon ominaisuuksiin ja päästöihin. Saksassa autoveron maksaminen on välttämätöntä auton rekisteröimiseksi ja liikenteeseen laittamiseksi, ja se on osa maan pyrkimyksiä ohjata kansalaisia valitsemaan ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja.

Saksa on myös tunnettu tiukasta ympäristölainsäädännöstään, joten autoilijoiden on oltava tietoisia paitsi autoverosta myös muista velvoitteista, kuten mahdollisista tiemaksuista, päästörajoituksista ja ympäristövyöhykkeistä, jotka voivat vaikuttaa autoiluun eri puolilla maata.