Mitä pitää huomioida käytettyä Tesla Model S -sähköautoa ostaessa?

Päivitetty: 20.9.2022

Tesla Model S ja pilvet

Tesla on ollut markkinoiden johtava sähköautojen valmistaja jo useita vuosia, ja Elon Musk onkin tajunnut sen, miten sähköautot saa myytyä parhaiten. Kyseessä on ulkoisesti erittäin näyttävä auto, joka on myös hyvin tehokas ja urheilullinen. Samaan aikaan maailman kehitys on menossa kovasti siihen suuntaan, että kohta vain sähköauton omistaminen on järkevää.

Valitettavasti uudet sähköautot ovat vielä valitettavan kalliita, mutta onneksi markkinoilta löytyy myös käytettyjä sähköautoja – myös Tesla Model S-mallista. Näiden autojen hinta on uutena jopa 100 000 euroa, mutta käytettynä hinta on jopa alle puolet tästä.

Yhdessä vaiheessa Elon Musk mahdollisti näiden autojen ostamisen myös kryptovaluutoilla, kuten Bitcoinilla, sillä kryptojen suosio on ollut niin kovassa kasvussa. Siksi myös monet uusimmat kasinot ovat ottaneet kryptovaluutat omiin valikoimiinsa. Monet tahot yrittävätkin tehdä kryptovaluutoista ihan arkisia valuuttoja, joita ei nähdä vain sijoituskohteina.

Ostipa Teslan tai minkä tahansa sähköauton – ja käyttipä mitä maksutapaa tahansa -, ei ostoa kannata tehdä ihan sokkona. Etenkään käytettyä autoa ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä, koska niistä voi melko piankin oston jälkeen paljastua ikäviä yllätyksiä.

Sähköauton ostaminen on erilainen kokemus

Kun toiveissa on ostaa käytetty Tesla, kannattaa käyttää suht samanlaisia tarkastelun kohteita kuin silloin, kun ajatuksena olisi ostaa perinteinen polttomoottorilla raksuttava auto. Tässä on kuitenkin pieniä eroavaisuuksia. Toisaalta, ostaminen on todella helppoa, koska sähkömoottori on niin simppeli tapaus, eikä sieltä voi paljastua hirveästi epämiellyttäviä asioita.

Toisaalta, akusto on erittäin kriittisessä roolissa ja hajotessaan sen korjaaminen tulee äärimmäisen kalliiksi. Myös muu teknologia voi tuoda ostohetkeen epämieluisia yllätyksiä. Käytetyn Teslan ostamisessa tulee vielä mukava lisäjuju siinä, että tarjolla on ihan uskomaton määrä kaikenlaista elektroniikkaa, eikä mallipäivityksissä noudateta vuosittaista periaatetta, toisin kuin useimmilla muilla merkeillä. Sen sijaan autoihin on tehty päivityksiä tehtaalta aina silloin, kun se on koettu tarpeelliseksi. Näin autot päivitetään langattomasti ihan kuten esimerkiksi älypuhelimet ja tietokoneet.

Älä maksa Teslasta liikaa

Suomesta löytyy jo mukava määrä Tesla Model S -mallin autoja alle 60 000 euron hintaan. Muualla Euroopassa hinta tosin on jo alle 50 000 euron paikkeilla. Veroihin tästä hinnasta ei juurikaan mene rahaa, sillä verojen suuruuteen vaikuttavat autojen päästöt.

Esimerkiksi Norjasta löytyy tämän mallin autoja erittäin edulliseen hintaan, mutta sieltä ostettaessa hintaan tulee mukavasti lisähintaa esimerkiksi tullimaksuista. Edullinen Tesla voi siis kuulostaa erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta edullisen hinnan takaa yleensä löytyy jonkinlaisia sudenkuoppia.

Älä sekaannu Yhdysvaltojen tuontiautoihin

Kaikkein edullisimmat Teslat löytyvät useimmiten Mobile.de -palvelusta. Siellä myydään pääasiassa Eurooppaan tuotuja USA-malleja. Näihin liittyy useita ongelmia ja rajoitteita, jonka vuoksi niistä kannattaa pysyä todella kaukana. Näiden mallien parissa esimerkiksi SuperChargerin käyttö ei ole mahdollista. Laturi hyödyntää yksivaihevirtaa ja vaikka sopiva kaapeli lopulta löytyisikin, on latausteho ihan äärimmäisen alhainen. Virtaa liikkuisi nimittäin vain 3,6 – 7,2 kW.

Myöskin CHAdeMO-adapteri voi olla melkeinpä mahdoton saada DC-pikalatauksiin. Navigaattorin käytössä voi myöskin olla pahoja puutteita ja takuussakin voi olla rajoitteita.

Mistä USA-mallin sitten tunnistaa? Sen tunnistaa hyvin vaivattomasti ulkoisesti pelkästä latauspistokkeesta. Näihin malleihin ei siis kannata todellakaan sekaantua Euroopassa.

Akuissa on monia eri kokoja

Model S- mallista Teslaa on myyty hyvin erikokoisten akkujen saattelemana. Onneksi käyttäjää helpotta se, että mallimerkintä kertoo akun koon. Esimerkiksi Tesla Model S 60 pitää sisällään 60 kWh:n akun. Kesällä tällä akulla pitäisi päästä matkaamaan noin 300 kilometriä, ja talvella toimintamatka tottakai lyhenee. Runsas kiihdyttely voi itse asiassa lyhentää sitä hyvin merkittävästi.

Tesla on tarjonnut vaihtoehtoja siihen, että akun kapasiteettia on pystynyt päivittämään ihan lennosta, sillä joskus se on myynyt autoja pienemmällä kapasiteetilla kuin mitä todellisuus on ollut.

Suomesta löytyy paljon 85 kWh:n akulla varustettuja Tesloja ja niillä pääsee ajamaan jo pitkiäkin matkoja, mutta samaan aikaan autosta tulee jo niin painava, että se kuluttaa todella paljon. Toisaalta, ajaminen on silloin hyvin vaivatonta. Autoa voi esimerkiksi ladata kotona yöllä, kun nukkuu, jolloin auto on aamulla täynnä ja valmis uuteen päivään. Arkiseen ajamiseen riittää siis ihan hyvin 60 kWh akku.

Moottorillakin on merkitystä

Tesla Model S kuva 2

Tesla Model S -auto on saatavilla niin taka- kuin nelivetoisenakin. Nelivetoisen voi tunnistaa D-kirjaimesta. Tämän tiedon siis selvittää erittäin helposti itse katsomalla esimerkiksi mallimerkistä. Takavetoisessa yksimoottorisessa on myös isompi etutavaratila.

Kaksimoottorisuus sen sijaan tuo mukaan nelivetoisuuden sekä suuremman akun. Samalla autosta tulee huomattavasti nopeampi jopa ilman päivityksiäkin. Nelivetoisuus tuo myös Suomessa ison plussan etenkin talvella, kun auto ei vain sudi jään päällä paikallaan. Silloin tosin hintaa taas löytyy hieman enemmän.

Onneksi sähköauto liikkuu sulavasti myös kaksivetoisena, vaikka olisi liukastakin. Se johtuu siitä, että sähkömoottorilla on todella helppo tuottaa voimaa.

Älä mieti pelkkää vuosimallia

Kuten aiemmin tuli jo mainittua, ei Teslan kanssa pidä harrastaa perinteistä vuosimalliajattelua. Teslaan tulee nimittäin vähän väliä erilaisia päivityksiä, joilla ei tosin ole mitään tekemistä auton vuosimallin kanssa. Useimmiten siinä käy niin, että Tesla on tehnyt päivityksen aina silloin, kun siltä on tuntunut. Samalla autoihin myös tehdään etänä erilaisia digitaalisia päivityksiä, joilla autoihin saadaan vaikkapa vieläkin lisää tehoa.

Kaikkein olennaisinta onkin tutkailla VIN-koodin avulla auton mallivuotta ja sen avulla voi selvittää esimerkiksi sen, mitä ominaisuuksia autoihin on siihen aikaan laitettu. Tärkeää on selvittää itse auton ikä, kilometrit, varusteet sekä kunto. VIN-numeron avulla voi selvittää myös esimerkiksi päästömanipulointiin liittyviä asioita.

Jaa tämä artikkeli:

Suosittuja artikkeleita:​

Sisällysluettelo

Zmartan sähkövertailu
Zmarta Sähkön tarkoituksena on auttaa suomalaisia vertailemaan sähkösopimuksia, jotta he voivat löytää itselleen parhaan sähkösopimuksen ja saada samalla selvää säästöä.