Kannattaako Tesla Model 3 -mallin hankkiminen vielä vuonna 2020?

Tesla Model 3 2020

Tesla Model 3 on tällä hetkellä Teslan suosituin automalli sen suorituskyvyn ja huokean hinnan vuoksi. Auton valmistus alkoi Yhdysvalloissa kesällä 2017, ja Suomeen ensimmäiset mallit tuotiin vuoden 2019 alussa. Kyseessä ei siis suinkaan ole vanha malli, mutta onko se kannattava hankinta vielä vuonna 2020 uudempien automallien ilmestyttyä?

Model 3 – Rakenne ja turvallisuus

Tesla Model 3 -mallin metallirakenne koostuu alumiinin ja teräksen yhdistelmästä, joka takaa parhaan mahdollisen vahvuuden törmäystilanteissa, sekä vakaan ja alhaisen painopisteen. Alhainen painopiste ei ainoastaan paranna auton käsittelyä, vaan myös huomattavasti vaikeuttaa autojen kaatumista. Kattotörmäystesteissä Model 3 kesti neljä kertaa oman painonsa, myös lasikatolla varusteltuna. Lasikatot mielletään vähemmän turvallisiksi, mutta toisin on Teslassa, jossa kattopaneelit on valmistettu kaksikerroksisesta, muovilla laminoidusta kovetetusta lasista.

Teslan Model 3 -mallin sähkömoottoreissa on vain yksi liikkuva osa kutakin moottoria kohti; täten ne vaativat vähäistä huoltoa ja omaavat pitkän käyttöiän. Elon Musk onkin kertonut twiitissään Model 3 -mallin rungon kestävän reilusti yli miljoona kilometriä, sekä akkujen noin 800 000 kilometriä.

Model 3 -mallin toiminnot ja kori on suunniteltu kuten miljoonaan mailiin kykenevässä kuorma-autossa. Nykyisten akkumoduulien tulisikin kestää noin 300 000–500 000 mailia. Moduulien täysi vaihtaminen maksaa 5 000–7 000 dollaria.

Kirjoitti Musk twiitissään vastatessaan kysymykseen autojen eliniästä.

Tesla Model 3 – Ostajalle vaihtoehtoja

Kuten muissakin Teslan valmistamissa sähköautoissa, on Model 3 -mallissa ostajalla valittavana auto eri vaihtoehdoista: takavetoinen Standard Range Plus, sekä nelivetoiset Long Range ja Performance -mallit. Eroja näillä autoilla on niin hinnassa, kuin suorituskyvyssäkin. Suurimmat erot mallien välillä ovat toimintamatkassa, tehossa ja vetotavassa.

Taka- vai neliveto?

Kallein, Model 3 Performance sisältää nelivedon lisäksi kaksi sähkömoottoria. Auton kiihtyvyydeksi 0–100 km/h on ilmoitettu 3,4 sekuntia ja toimintasäteeksi jopa 530 kilometriä. Malliin sisältyy myös täysi Teslan Premium -sisustus.

Tällä hetkillä halvin Model 3 -malli Standard Plus sisältää ainoastaan takavedon. Mallin kiihtyvyys 0–100 km/h on sekunnin Long Range -mallia hitaampi, eli noin 5,6 sekuntia. Plus -mallin toimintasäde on noin 409 kilometriä, ja kyseistä mallia on tällä hetkellä saatavilla vain osittaisella Premium -sisustuksella.

Model 3 Long Range -malli sisältää niin ikään kaksi sähkömoottoria, sekä tämän ansiosta myös nelivedon. Auto kuitenkin kiihtyy 0–100 km/h kalliimpaa mallia selkeästi hitaammin, noin 4,6 sekunnissa. Long Range päihittää Model 3 Performancen kuitenkin toimintasäteellä, joka ylettyy jopa 560 kilometriin.

Hinta

Model 3 on Teslan ensimmäinen keskivertokuluttajille valmistettu malli, joten halvimman mallin hintakaan ei ole tähtitieteellinen.

Takavetoisen Standard Range Plus -mallin hinta alkaa 48 690 eurosta, kun taas kalliimman Preformance -mallin hinta alkaa 65 590 eurosta. Long Range -mallin hinta taas sijoittuu näiden mallien hintojen väliin, noin 59 990 euroon.

Kuten muissakin Teslan autoissa, on ostajalla tilauksen yhteydessä mahdollisuus lisätä erilaisia lisävarusteita, kuten talvirenkaat, Sport-vanteet, vetokoukku, sisustuksen väri tai täysin itsestään ajava ominaisuus.

Model 3 – Sisustus

Dual Motor nelivedon sisältävät Long Range sekä Performance -mallit sisältävät Premium -sisustukset siinä, missä halvempi Standard Range Plus -malli sisältää vain osittaisen Premium -sisustuksen.

Osittaisessa Premium -sisustuksessa ei muun muassa ole lämmitettäviä takapenkkejä, paranneltua äänentoistoa, autotallin oven automaattista avausta eikä jalkatilan tunnelmavalaistusta.

Yleisesti Model 3 -mallin sisätilat ovat minimalistisia ja tyylikkäitä. Katseen kiinnittää ohjauspyörän vieressä sijaitseva 15 tuuman kosketusnäyttö, josta hallitaan koko auton toimintoja. Turhia nappuloita ja säätimiä autossa ei siis ole.

Tuotteiden jatkuva kehitys

Tesla tarjoaa autoihinsa myös langattomia ohjelmistopäivityksiä, jotka lupaavat lisää toimintoja ja parantavat jo nykyisten toimintojen suorituskykyä. Päivityksissä on muun muassa paranneltu jarrujen tehokkuutta, sekä nostettu autojen hevosvoimia. Päivityksillä pystytään myös parantamaan esimerkiksi akkujen lämpötehokkuutta, joka mahdollistaa useampia peräkkäisiä kiihdytyksiä täysillä tehoilla.

Päivitykset mahdollistavat siis Teslalle autojen jatkuvan kehityksen, jolloin vanhemmatkin mallit pysyvät uusien perässä.

Yhteenveto

Vaikka kyseessä onkin jo muutaman vuoden vanha malli, on auto suorituskyvyltään, eliniältään ja ominaisuuksiltaan lukuisia muita ajoneuvoja edellä. Auto on myös Teslan halvin koskaan valmistettu automalli ja sisältää nelivedon lisäksi myös pelkän takaveto- mallin. Hinta onkin kyseisen mallin valinnassa varmaankin ratkaisevin asia, vaikka auto ei Teslan mallistosta olekaan se kaikista tehokkain. Teslan mallistosta löytyy malleja, joissa esimerkiksi kiihtyvyys ja toimintasäde ovat huomattavasti parempia, kuitenkin hinnan samalla lähes tuplaantuvan.

Ohjelmistopäivitysten ansiosta Teslat eivät vanhene kuten tavalliset autot, vaan toimintoja ja parannuksia on mahdollista lisäillä jälkikäteen. Myös autolle luvattu todella pitkä elinkaari lupaa rahoille vastinetta pitkäksikin aikaa.

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissa