Hyvästi tylsät tehdasvärit – Tesla lanseeraa autojensa teippauspalvelun

Keltainen Tesla

Autojen teippaus on viime vuosina yleistynyt paljon sen helppouden, nopeuden ja halvemman hintatason johdosta. Autoa teipatessa teippi myös suojaa auton alkuperäistä maalipintaa esimerkiksi kiveniskuilta, jolloin auto on myöhemmin helpompi myydä hyvänä säilyneen maalipinnan ansiosta. Teipatun pinnan ylläpito on myös todella helppoa, sillä tällöin autoa ei tarvitse vahata, tai hoitaa muilla erikoisaineilla.

Teipatessa voidaan käyttää lähes mitä värejä ja kuvioita tahansa, jolloin asiakas saa auton ulkonäön personoitua juuri oman näköiseksi. Autoon voidaan myös asiakkaan halutessa teipata esimerkiksi logoja tai kuvia. Tesla onkin nähnyt tässä oivan markkinaraon, ja käynnistänyt omien autojensa teippauspalvelun viidessä eri Kiinan kaupungissa. Mutta olisiko kyseisellä palvelulla kysyntää muuallakin?

Perusvärit eivät enää kelpaa

Tesla on viime vuosina vähentänyt ajoneuvojensa värivaihtoehtoja tuotannon virtaviivaistamiseksi, sekä korjausten helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Tällä hetkellä Teslan sivuilta tilatessa on väreissä tarjolla Pearl White, Solid Black, Midnight Silver, Deep Blue sekä Red. Vaihtoehtoina autoissa on siis yksinkertaisuudessaan tarjolla valkoinen, musta, tumman harmaa, sininen sekä punainen. Väreissä on myös oma hintansa, sillä mikäli valitset väreistä muun kuin valkoisen, joudut valitettavasti maksamaan tästä ylimääräistä. Mustasta, tumman harmaasta sekä sinisestä koituu autolle lisähintaa noin 1100 euroa, kun taas punaista väriä tilatessa lisähintaa asiakas joutuu pulittamaan jopa 2200 euroa.

Tämä on johtanut siihen, että moni Teslan omistaja päätyy teippaamaan autonsa saadakseen siihen persoonallisen ja erottuvan ulkomuodon. Omistajat ovatkin tähän asti joutuneet tyytymään kolmannen osapuolen asentajiin, mutta nyt Tesla käynnistää oman teippauspalvelunsa Kiinassa sijaitsevien toimituskeskusten kautta.

Tesla yleistyy teillä jatkuvasti, ja latauspisteillä väärän auton löytäminen on yhä helpompaa. Kuinka saada Teslasi erottumaan joukosta?

Nyt Tesla Delivery Center on julkistanut oman teippauspalvelunsa, jonka tarkoituksena on saada autosi erottumaan joukosta. Palvelu on mahdollista Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa, Shenzhenissä sekä Suzhoussa. Muut palvelupaikat tullaan julkistamaan elokuun puolivälissä.

Tarjolla on lukuisia värejä; otathan yhteyttä paikalliseen toimitus- tai huoltokeskukseen.

Kirjoitettiin Teslan asiakaspalvelun virallisella Weibo- tilillä elokuun alkupuolella.

Tämä kuulostaakin siltä, että Teslan uudet ostajat Kiinassa voivat tilata teippauspalvelun suoraan Teslan toimituskeskuksen kautta, ja nykyiset omistajat saavat teippauksen tehtyä huoltokeskuksissa.

Autojen teippaukseen liittyvää palvelua on Teslalta osattu odottaa jo huhtikuusta lähtien, jolloin Elon Musk ilmoitti Tesla Cybertruckin tulevan missä tahansa värissä tai mallissa – nimittäin teippauksen ja metallin käsittelyn ansiosta.

Teippaus vai maalaus?

Yhä useampia autonomistajia on alkanut kiinnostaa autojen yliteippaukset, jossa auton maalipinnan päälle muovailtava teippi tuo lukuisia eri värivaihtoehtoja, kuitenkaan alkuperäistä maalipintaa vahingoittamatta. Esimerkiksi yleistyneet mattavärit on helpompi toteuttaa teippaamalla auto, jolloin pinnasta saadaan kauttaaltaan tasalaatuisempi kuin maalaamalla.

Auton teippaus vaatii aina pohjatyöt, mutta kuitenkin huomattavasti auton maalaamista vähemmän. Kolot ja muut epätasaisuudet näkyvät teipin alta, eikä teippi tartu kunnolla esimerkiksi ruosteeseen. Niinpä hyvät pohjavalmistelut on syytä tehdä myös autoa teipatessa, vaikkakaan teippi ei ole yhtä tarkka pinnan sileydestä kuten maali. Teippejä on saatavilla myös lukuisia eri paksuuksia, joista paksummat hiilikuituteipit sekä kromipinnoitetut teipit peittävät isoimpiakin naarmuja. Teipin pysyvyyden takaamiseksi on auton pohjavalmisteluissa huolehdittava myös pinnan huolellisesta rasvanpoistosta sekä viimeistelystä.

Tesla Model 3 Voys

Siinä missä maalattua auton pintaa on hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta, saada palautettua alkuperäiseen kuntoonsa, on teippien irrottaminen varsin helppo työ. Teippien irrottaminen sujuu pelkän lämmön avulla, jolloin teippi voidaan vetää varovasti irti auton maalipinnasta reunasta aloittaen. Ammattimaisesti ja oikein asennettu teippi ei vahingoita alla olevaa auton omaa maalipintaa lainkaan.

Teippejä on saatavilla erikoistehosteilla ja -kuvioilla, joita ei käytännössä ole edes mahdollista maalata. Asiakkaalla on myös mahdollisuus suunnitella itse grafiikka, joka on huomattavasti helpompaa ja halvempaa toteuttaa teippaamalla, kuin kynäruiskulla.

Hintataso

Vielä ei ole tiedossa, kuinka paljon Tesla veloittaa omasta teippauspalvelustaan, mutta yleisesti autojen kolmansien osapuolien teippausten hinnat ovat pyörineet noin 2 000 -3 000 eurossa, riippuen tietenkin täysin teipattavan auton koosta. Maalaamiseen nähden hinta on alhainen, sillä ammattilaisen suorittamassa koko auton ylimaalauksessa hinta saattaa kavuta helposti jopa viiteen tuhanteen euroon.

Mikäli teippaamisen haluaa suorittaa kokonaan itse, kustantaa auton yliteippaamiseen vaadittavat teipit halvimmillaan hieman alle 300 euroa. Auton teippaamisessa on myös huomattavasti vähemmän riskejä kuin auton maalaamisessa, jossa edellistä maalipintaa voi olla hyvin vaikea saada takaisin.

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissa