Sähköautot ovat vihdoin nousussa. Älkää kuitenkaan ymmärtäkö väärin, sillä sähköauto keksittiin melkein 200 vuotta sitten, ja ne ovat olleet käytännöllisiä jo 1900-luvun alussa. Polttomoottorin varjossa sähköautoilla ei kuitenkaan ollut juurikaan tilaa kasvaa. Viime vuosina tähän on tullut onneksi muutosta. Erityisesti suosioita sähköautoille on kerännyt Tesla Inc., ja yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk.
Tesla oli kesällä 2020 markkina-arvoltaan maailman arvokkain autonvalmistaja. Tämä yksittäisen yhtiön suosio on jo itsessään nostanut sähköautoilun lähemmäs todellisuutta, ja jopa Ford Motor Company on lähtenyt kehittämään suosituimmasta mallistaan Mustangista sähköautoa.
Tuhansien hevosvoimien vaikuttaessa välittömästi auton kiihtyvyyteen huipputeknologian turvin, ei uuden sähköauton ohjaamossa tunne olevansa kaukana sci-fi elokuvien kurvailuista. Uutta uraansa uurtavat luksussähköautot raivaavat tiensä autoteollisuuteen, ollen vauhdikkaita sekä ympäristöystävällisiä ihailun kohteita, hintalappujen ollen korkealla kuten merkkien muissakin luksusmalleissa. Tarkoittaako tämä sitten sitä, että useimpien täytyy tyytyä bensamoottoriin käytännöllistä ja luotettavaa työjuhtaa etsiessään?
Vastaus isommalle yleisölle puhtaamman, vaivattomamman autoilun puolesta tulee löytymään Volkswagenilta.
Kansanauto
Jo vuosien ajan ovat monet luottaneet autoilunsa Golfien käsiin, joka oli Volkswagenilta jo toinen huippumyydyistä malleistaan. Ensimmäinen oli muistoista tuttu ja nykyään harrastajien rakastama kuplavolkkari. Golfin valmistusta on jatkunut yli 45 vuotta ja kolmannen sukupolven on aika astua esiin ajan hengessä.
ID.3 on uuden Volkswagenin sukupolven ensimmäinen malli, ja on Volkswagenin tärkein julkaisu sitten vuoden 1974 Golfin jälkeen. Se on ensimmäinen täysin sähköiseksi tarkoitettu malli Volkswagenilta. Auto perustuu MEB-alustarakenteeseen, ja tällä alustalla suurikokoisin akku mahdollistaa jopa 550 kilometrin toimintasäteen. Akun kestävyydestä itsevarmoina Volkswagen myöntää takuun akulle kahdeksaksi vuodeksi, tai vaihtoehtoisesti jopa 160 000 ajokilometriin asti.
Mikä on MEB-rakenne?
Vuonna 2012 Volkswagen otti käyttöönsä modulaarisen poikittaisrakenteen, MQB:n, eli Modularer Quearbaukasten. Tämä syrjäytti pohjalevyperiaatteen modulaarisen rakenteensa ansiosta. Uusi rakenne teki myös tuotannosta tehokkaampaa. MEB-rakenne perustuu aikaisempaan MQB-rakenteeseen, hyödyntäen sen vahvuuksia. MQB:tä alettiin kehittämään noin kymmenen vuotta sitten, eikä sen merkityksellistä rakennetta ole alun perin suunniteltu sähköautoilua huomioiden. Nykyään sähköautojen tuotanto suurissa volyymeissä on lähempänä todellisuutta, ja Volkswagenin ratkaisu tehotuotantoon on kokonaan uudenlainen rakenne. MQB-rakenteen pohjalle on tehty jo myynnissä olevat Volkswagenin sähköautot, mutta MEB-rakenne optimoi suunnittelun ja tuotannon juuri vain ja ainoastaan sähköautoille. Nykyaikaista MEB-rakennetta on kehitetty ottaen huomioon akselit, raideleveys, voimansiirto ja painosuhteet, joita sähköauto rakenteelta vaatii. Yksi esimerkki näistä vaatimuksista on, että mikä on paras muoto ja sijainti akustolle?
Uusi rakenne on kehitetty tuotannon helpottamiseksi. Volkswagen tähtää ID.3:n tulevan Golfin tilalle, joten valmistus tapahtuisi hyvin isossa skaalassa. Volkswagen-konsernin tavoitteena on myydä miljoona sähköautoa vuosittain vuodesta 2025 alkaen, ja malleja tulisi olemaan noin 30 erilaista. Tällä hetkellä sähköautojen valmistus on jo kalliimpaa kuin polttomoottori vaihtoehtojen, joten akkuteknologian ja nykyaikaisen MEB-rakenteen ansiosta tätä voittomarginaalia päästään kirimään.
Volkswagenilta on esitelty kolme täyssähköistä konseptiautoa, jotka perustuvat MEB-rakenteeseen: BUDD-e, I.D. konsepti sekä I.D. BUZZ – tulevaisuuden Volkswagen tila-auto.
Kuljettajan näkökulmasta sähköauton rakenne vain parantaa ajo-ominaisuuksia siirryttäessä MEB-rakenteeseen. Täysi vääntö liikkeellelähdössä, takaveto, ilmanvastus sekä kiihdytys. Voimanlähteenä toimiva korkeajänniteakusto muistuttaa rakenteeltaan suklaalevyä, ja myös akuston sijainti syvällä auton pohjassa auttaa optimaalisessa ajettavuudessa, kun auton painopiste sijaitsee matalammalla.
Mitä odotamme ID.3:lta?
Alkuun kyseisen mallin autoa tulee saataville vain yhdellä voimansiirtolinjalla. 150 kW sähkömoottori pyörittää taka-akseleita 201 hevosvoimalla. Muuten eri vaihtoehtoja tulee olemaan 550, 420 sekä 330 kilometrin toimintasäteisiin kykenevillä akkuvaihtoehdoilla. ID.3 Golfin seuraajana omaa myös suurin piirtein Golfin mitat, vaikka onkin pari milliä leveämpi ja vain hieman korkeampi. ID.3 on kuitenkin tilavin luokkansa kaikista autoista, ja vaikka auton etuosa on varattu varusteille, löytyy takaa tilava, jopa 385-litrainen kontti.
Moottorin ja vaihdelaatikon puuttuessa on etuakseli voitu siirtää aivan auton etuosaan, jolloin sisällä kojelautakin on reilusti kauempana. Tuulilasi on loivemmassa kulmassa, ja koko suunnittelu onkin perustunut pieneen ilmanvastukseen, aina vain umpinaista etuosaa ja erikoisvanteita myöten. Tehoiltaan ID.3 paritonnisena autona osaa yllättää.
ID.3:n sisätilat tulevat poikkeamaan paljonkin siitä, mitä Volkswagen on aiemmin luonut asiakkailleen. Ohjaamossa ei ole kuin kaksi fyysistä nappia, ja nekin ovat vain sähkökäyttöisille ikkunoille, sekä vilkuille.
Uusi ID.3 tulee sisältämään hyvät lisävarusteet vakiona. Mukautuva vakionopeudensäädin, penkinlämmittimet, nahkainen ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, puheohjaus, ajoprofiilin valinta, 2 USB-C liitäntää edessä ja kaksi takana, radio, täysautomaattinen ilmastointi, kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutus, pysäköintitutkat sekä peruutuskamera tulevat kaikki mukaan perusmalliin. Auton ajovalot sekä edessä että takana ovat LED- valoilla varusteltu, vakiona mukana ovat 19-tuumaiset alumiinivanteet, ja auton värin voi halutessaan valita kahden eri harmaan, valkoisen ja turkoosin välillä. Sisätiloissa tulee olemaan LED tunnelmavalaistus, täysin digitaalinen mittaristo, sekä 10-tuumainen näyttö.
Tunnelmavalaistusta pystyy säätämään 30 eri värivaihtoehdosta. Tunnelmavalaistuksen voi saada kojelaudan ja ovien lisäksi myös lisävarusteena esimerkiksi matkapuhelinlokeroon.
LED-valoja tullaan hyödyntämään myös ajoturvallisuudessa auton sisäpuolella. Kojelaudassa kulkee LED-valoraita, jota kutsutaan ID. Light:ksi, ja se muuttaa väriään riippuen sen asetetusta toiminnosta. Esimerkiksi vihreä valo voi kertoa kuljettajalle, että auto on ladattu täyteen, käynnistetty sekä valmiina ajoon. Merkistä voi olla hyötyä, kun perinteisen polttomoottorin värinää tai ääntä ei tunne eikä kuule. Tämä sama valoraita muuttuu punaiseksi, jos esimerkiksi auton kuolleessa kulmassa sijaitsee toinen ajoneuvo.
Valon vaikutuksen pitäisi Volkswagenin mukaan vähentää ajon stressaavuutta, sillä voit kuljettajana reagoida vaistonvaraisesti yksinkertaisiin signaaleihin, ja pystyt näin varautumaan paremmin esimerkiksi jarruttamiseen. Vilkkuvalla valolla voidaan varoittaa, että olet ryhmittynyt väärälle kaistalle liittyäksesi, jolloin navigaattoria ei pitäisi joutua tuijottamaan koko aikaa.
Ennalta mainittu puheavustin säästää nappuloiden painelulta ajon aikana. Voit pitää katseesi jatkuvasti tiessä ja käyttää hyvin intuitiivisia käskyjä ohjataksesi muun muassa radiota, navigaattoria tai puhelintasi.
Lisävarusteena ID.3:n saa esimerkiksi AR-tuulilasinäytön. Tämä näyttää sinulle muun muassa mistä sinun pitää kääntyä, tuo hyödyllisiä tietoja näkökenttääsi ja auttaa sinua ajamaan yleisesti rennommin.
Toinen lisävaruste on panoraamakattoluukku. Volkswagen ID.3:n kattoluukku on kokoluokkansa suurimpia. Kattoluukku ulottuu koko katon leveydeltä, ja luo autoon todellista katseenvangitsijaa. Sisältä näkyvyys ja valoisuus avartavat matkustamoa, ja tarvittaessa aurinkoverholla voi suojautua kuumalta auringolta.
Edellä mainittujen vakiovarusteiden lisäksi mukaan tulevat myös latauskaapeli ja akkulaturi. Muutoin autoa voi ladata kotona, ID. Charger kotilatausasemalla, ja We Charge latauspalvelulla, jolla pystyt lataamaan autoa Euroopan alueella selkeästi maksaen.
Elon Musk ja VW ID.3 – Miten ne liittyvät toisiinsa?
Syyskuun alussa EIon Musk oli käymässä Saksassa Tesla-projekteihin liittyen. Musk oli kuitenkin poikennut myös Braunschweigin lentokentällä, jota käyttää lähinnä Volkswagen. Teslan toimitusjohtaja olikin järjestänyt tapaamisen Volkswagenin toimitusjohtajan Hebert Diessin kanssa. Huhut tapaamisesta lähtivät kiertämään nopeasti, jolloin tapaamista koskevat jutut varmistettiin todeksi, jättäen kuitenkin yksityiskohdat tapaamisen luonteesta pois. Myöhemmin Diess julkaisi videon, jossa Elon Musk koeajaa Volkswagen ID.3:tta
Musk kyselee videolla autosta, ja toteaa sen muun muassa olevan melko hyvä perusautoksi. Parivaljakko naurahtelee hieman ja Musk kokeilee myös auton kiihtyvyyttä lentokentän kiitoradalla, jossa koeajo suoritettiin.
Tarkempaa tietoa tapaamisesta ei ole, mutta ainakin markkinoinnin osalta VW Group jakoi Herbert Diessin videota Twitterissään. ID.3 onkin ensimmäinen suuri askel kilpailuun ryhtymisestä Teslan kanssa. ID.3 tulee olemaan hinnaltaan kuitenkin huomattavasti halvempi kuin yksikään Tesla, joten markkinoilla todellakin on tilaa kummallekin. Uusi perusmallinen VW ID 3 Pure malli vakiovarusteilla tulee maksamaan suomessa noin 31 900 euroa ja valtion 2000 euron täyssähköauton hankintatuen kanssa sen hinta jää alle 30 000 euron.
Kolmas sukupolvi
ID.3:n alku ei ole ollut pelkkää juhlaa. Lukuisat viivästykset ovat hankaloittaneet mallin myyntiin tuloa, eikä kaikkia toimintoja saada heti alussa käyttöön. Kun Volkswagenin väki voi varmistua toiminnoista ja niiden vakaudesta, päivitetään tietyt toiminnot autoihin myöhemmin.
Sähköautojen voittomarginaali on vielä pieni suhteessa muihin. Kohtuullisen edullisen auton hinta tulee näkymään – tai pikemminkin tuntumaan – kun astumme auton matkustamoon. Se on tilava ja valoisa, mutta monet kohdat on tehty halvemmalla ja voivat tuntua hieman muovisilta. Perustason ylellisyyttä voimme siis odottaa, mutta ei mitään sen erikoisempaa. Sisustus on muuten elegantti ja moderni, jopa keskikonsolin väliseinä on saatu matalaksi. Vaihdelaatikko kun ei siltäkään ole syömässä tilaa.
Katso täältä muita Volkswagenin sähköautoja.