Autokorjaamo Helsinki
Lämpimästi tervetuloa nettisivuillemme! Tällä sivustolla listaamme parhaat autokorjaamot kaupungista Helsinki ja kaikkien liikkeiden aukioloajat.
- Sahaajankatu 26, Helsinki
- 0449853299
- vipautohuolto@gmail.com
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-18
- La: 10-15
- Su: suljettu
- Lyhtytie 13 A110, Helsinki
- 0505422330
- shbautokorjaamo@gmail.com
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-18
- La: 9-16
- Su: suljettu
- Mekaanikonkatu 5, 00880 Helsinki
- 0103193319
- info@cityrengas.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-16
- La: suljettu
- Su: suljettu
- Ormuspellontie 10, 00700 Helsinki
- 0400728233
- metsalanautohuolto@gmail.com
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8.30-16.30
- La: suljettu
- Su: suljettu
- Tuulilasintie 15, 00770 Helsinki
- 0102015480
- info@mekonomensuurmetsa.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 7:30-17:30
- La: suljettu
- Su: suljettu
- Mekaanikonkatu 5, 00880 Helsinki
- 0400384900
- info@momentokorjaamo.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-17
- La: 10-14
- Su: suljettu
- Kytkintie 30, 00770 Helsinki
- 401745298
- info@autokorjaamoemil.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8.30-18
- La: 10-14
- Su: suljettu
- Harkkoraudantie 6, Helsinki
- 0444937818
- toimisto@dmxautofix.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-17
- La: 8-17
- Su: suljettu
- Valuraudankuja 8 00700 Helsinki
- 0503367752
- info@autohuoltofrendit.fi
- Aukioloajat:
- Ma-Pe: 8-16.30
- La: suljettu
- Su: suljettu
Tesla huolto
Koska Teslat ovat täyssähköautoja, monet bensa-autojen vakiohuollot eivät niihin päde. Et tarvitse koskaan esimerkiksi öljynvaihtoa, eikä muitakaan auton moottorin osia tarvitse öljytä toisin kuin perinteisessä polttomoottoriautossa.
Teslan ylläpitokustannukset siis ovatkin siis huoltojen osalta minimaaliset verrattuna perinteiseen polttomoottoriautoon.
Teslan vuosihuolto - Huoltoon vain tarvittaessa
Vuoteen 2019 asti Tesla suositteli autojen vuosittaisia huoltoja, joilla voitiin varmistaa autojen toimivuus ja tarkastella esimerkiksi eri osien kulumista. Vuonna 2019 Tesla kuitenkin siirtyi vuosittaisten huoltojen suosittelemisesta suosittelemaan vain tiettyjen toimenpiteiden ja huoltojen suorittamista tarpeen mukaan. Teslat eivät siis virallisesti tarvitse vuosihuoltoja, kuten myös heidän omilla sivuillaan todetaan.
Millaisia huoltotoimenpiteitä Teslalle voidaan suorittaa?
Teslat eivät siis vaadi perinteisiä öljynvaihtoja, polttoainesuodattimia, sytytystulppia tai muitakaan polttomoottoriautoissa usein huollettavia komponentteja. Mitä Tesloissa sitten tarpeen vaatiessa huolletaan ja vaihdetaan?
Teslan ilmastointihuolto
Teslat on varustettu ilmansuodattimella, joka estää muun muassa siitepölyn, tiepölyn ja muiden pienhiukkasten pääsyn matkustamoon tuuletusaukkojen kautta. Tesla suosittelee ilmansuodattimen vaihtoa Model 3 ja Model Y -autoille kahden vuoden välein, ja Model S sekä Model X -autoille kolmen vuoden välein. Myös etenkin vanhemmille Model S ja Model X -malleille Tesla suosittelee ilmansuodattimen vaihtamista kahden vuoden välein.
HEPA -suodatin
Mikäli Tesla on varustettu High Efficiency Particulate Air, eli tunnetummin HEPA-suodattimella, Tesla suosittelee sen vaihtamista autoon kolmen vuoden välein.
Renkaiden kierto, tasapainotus ja kohdistaminen
Tesla suosittelee renkaiden kierrättämistä noin 10 000 kilometrin välein, tai mikäli niiden urasyvyys kasvaa. Renkaiden kulumiseen vaikuttaa olosuhteiden lisäksi myös kuljettajan ajotyyli; joskus renkaita voidaan siis joutua huoltamaan myös useammin kuin on suositeltu.
Ohjauskulmien tarkastus
Epätasapainoiset ja väärin kohdistetut pyörät vaikuttavat auton ajettavuuteen, renkaiden käyttöikään sekä auton ohjaukseen ja täten myös turvallisuuteen. Tämän vuoksi renkaat ja on hyvä tarkistaa vähintään 10 000 kilometrin välein, ja ohjauskulmat tarvittaessa.
Jarrunesteen vaihto
Tesla suosittelee, että autojen jarrunesteet testataan kahden vuoden välein. Mikäli jarrunesteet kaipaavat uusimista, tulisi myös se suorittaa tarpeen vaatiessa.
Talviajo
Kylmillä säillä ja etenkin talvella Teslojen jarrusatuloiden puhdistamista suositellaan 12 kuukauden, tai noin 20 000 kilometrin välein.
Tasauspyörästön öljyjen vaihto
Tasauspyörästön öljyjen vaihto tulee oleelliseksi etenkin silloin, jos kuulet autolla ajaessasi surinaa tai melu kasvaa nopeuden kasvaessa. Tasauspyörästön öljyt ja niiden vaihto on välttämätöntä tasauspyörästön käyttöiän pidentämiseksi.
Muita mahdollisia huoltotoimenpiteitä
Ovenkahvan korjaus
Ovenkahvan rikkoutuminen ei Tesloissa estä sisäänpääsyä autoon, mutta moni haluaa korjauttaa rikkoutuneet ovenkahvat mahdollisimman nopeasti.
Joidenkin Teslan automallien ovenkahvat rikkoutuvat muita herkemmin, kuten esimerkiksi Model S -mallissa on huomattu. Ovenkahvojen korjaaminen saattaa tulla kalliiksi, mutta joitakin korjaustoimenpiteitä voidaan ovenkahvaan suorittaa myös itse. Ammattilaisen käsissä ovenkahvan korjaus saattaa hoitua vain alle tunnissa, mutta hinta on usein myös huomattavasti korkeampi.
Tesla huolto hinta
Kuten muidenkin autojen, myös Teslojen huoltohinnastot vaihtelevat paljon palveluntarjoajista ja huollon kohteesta riippuen. Useimmat Teslojen perushuollot sijoittuvat kuitenkin noin 100–1000 euron paikkeille. Halvimpia huoltoja ovat renkaiden huollot, ilmastointihuollot, sekä ajovalopolttimoiden vaihdot. Kalliimpia huoltoja puolestaan ovat muun muassa tuulilasin vaihto, renkaiden uusiminen, sekä erilaiset määräaikaishuoltopaketit.
Usein kysytyt kysymykset
Tarvitseeko Teslat paljon huoltoa?
Ei, Teslat eivät tarvitse paljoa huoltoa perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Tesloissa on huomattavasti vähemmän liikkuvia osia, eikä moottorissa tarvitse vaihtaa esimerkiksi moottoriöljyjä säännöllisesti.
Pitääkö Tesla viedä vuosihuoltoon?
Teslan omien sivujen mukaan Teslat eivät vaadi vuosihuoltoja tai säännöllisiä nesteiden vaihtoja. Jokaisen mallin huoltosuositukset löytyvät niiden käyttöoppaasta.
Etsitkö autokorjaamoa Helsingistä?
Auton säännöllinen huolto on tärkeä osa sen ajettavuuden, turvallisuuden sekä arvon ylläpitoa.
Ostitko uuden auton, etkä ole ehtinyt ajaa sillä paljoa? Älä silti jätä auton huoltoja välistä.
Jos olet ostanut uuden auton ja sen valmistajan takuu on vielä voimassa, on määräaikaishuoltojen säntillinen noudattaminen suositeltavaa. Vaikka kyseinen auto ei olisikaan kovalla käytöllä ja mielit takuun voimassa pitämistä, tulee autokorjaamolla silti piipahtaa. Valmistajan takuut vaativat melkein poikkeuksetta, että autohuollot teetetään määräaikaan mennessä, tai muuten uuden auton valmistajan takuu voi mennä umpeen.
Auton huoltokirjassa kerrotaan, onko huollon ajankohta joko esimerkiksi 150 000 kilometriä, vai vaihtoehtoisesti kaksi vuotta. Joskus nämä autohuollot tulee kohdalle ajokilometrien täytyttyä, vähemmän ajavilla taas määräajan mennessä umpeen. Annetut kilometri- ja aikamäärät velvoittavat, että auto on esimerkiksi toimitettava huoltoon kahden vuoden päästä joka tapauksessa, vaikka sen ajokilometrit eivät olisi lähellekään 150 000 kilometriä. On tärkeää muistaa, että määräaikaishuoltoja voi teettää niin merkkihuolloissa, kuin myös riippumattomissa monimerkkikorjaamoissa.
Merkkihuolto – onko se tarpeen?
Mikäli harkitset pikaista autohuoltoa, ja sen tulisi olla esimerkiksi autokorjaamo Helsingistä, voivat vaihtoehdot olla rajatut aikataulusi ja sijaintisi mukaan. Tällöin on suositeltavaa kilpailuttaa huolto parhaan mukaan, niin hyvin kuin vain sijainnin kannalta mahdollista. Merkkihuolto on useimmiten auton valmistajan suosittelema vaihtoehto, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Kun puhutaan tietyn automerkin merkkihuollosta, on muutamia seuraavia asioita odotettavissa tältä autohuollolta.
Merkkihuollossa noudatetaan kullekin kyseiselle merkille tehtaalta saatavilla olevia huolto-ohjelmia. Nämä ohjelmat ovat luotu kertomaan autohuollossa hyväksytyistä merkille ominaisista osista, oikeanlaisista työkaluista ja työmenetelmistä, sekä myös sisältävät yhteyden kyseisen tehtaan tietokantaan. Tietokannan yhteydellä mahdollistetaan tiedonkulku tehtaalle, ja tätä yhteyttä voidaan käyttää ainoastaan silloin, kun autohuollossa noudatetaan tehtaan hyväksymiä menetelmiä.
Merkkihuollot ovat viime kädessä kuitenkin yksityisiä toimijoita, jolloin esimerkiksi hinnoittelussa voi löytyä kilpailuvaraa, aivan kuten muissa riippumattomissa autohuolloissa. Uudessa autossa voidaan auton arvoa säilyttää osittain käyttämällä sitä merkkihuolloissa, jolloin takuun säilymisestä voidaan olla varmoja. Ovathan merkkihuollot kuitenkin ainoita paikkoja, joissa saat juuri oikeanlaiset osat, tai uusimpien mallien säännölliset päivitykset – vai ovatko?
Varsinkin Suomessa kytee vieläkin yleinen harhaluulo, että muualla kuin merkkihuollossa huoltaminen rikkoisi uuden auton valmistajan takuun, tai että et saisi näistä riippumattomien toimijoiden autohuolloista autollesi oikeanlaisia valmistajien vaatimuksia täyttäviä varaosia. Autoalan tiedotuskeskuksen vuoden 2014 tutkimuksista ilmenee, että nykyaikana asetukset varmistavat, että auton uusi omistaja ei ole riippuvainen hankinnastaan autoliikkeen joskus hyvin kalliisiinkin merkkihuoltoihin.
Useat autonostajat ajattelevat, että auton takuu olisi sidottu merkkihuolloissa huoltamiseen. Auton valmistajat eivät kuitenkaan pysty pitämään autojensa huoltoon vaadittavaa tietoa vain omilla merkkihuolloillaan. Jopa uusien autojen suljettujen ohjainjärjestelmien salasanojen ja vaadittujen koodiavaimien on oltava saatavilla, usein kuitenkin rahaa vastaan. Riippumattomatkin autokorjaamot esimerkiksi Helsingissä kykenevätkin siis tekemään tarpeellisia huoltoja, ja voivat omata tarpeellisen kaluston uusien autojen monimutkaisiinkin järjestelmiin. Asetukset siis pitävät huolen siitä, etteivät autojen valmistajat voi asettaa vaatimusta vain oman merkkinsä merkkihuoltoon, joihin valmistajat määrittävät myös loppupeleissä itse hinnan.
Uskallanko kilpailuttaa autokorjaamoja uuden auton määräaikaishuoltoon?
Jos vertaat autokorjaamoja esimerkiksi Helsingin alueella keskenään, ei korjaamoa kannata kilpailuttaa pelkästään hinnan mukaan. On tyypillistä, että merkkiliike käyttää tehtaan alkuperäisosia, vaikka esimerkiksi tyyppihyväksytty jälkimarkkinoiden varaosakin ajaa asiansa takuun kannalta. Merkkikorjaamon hinnoitteluun vaikuttaa jo pelkästään korjaamon kulurakenne. Näiden huoltojen kiinteät kulut ovat tyypillisesti paljon korkeammat kuin monimerkkikorjaamoiden. Merkkihuoltojen vaatimuksiin kuuluu, että korjaamon henkilöstön koulutukseen panostetaan, ja että testausvälineet ovat monipuoliset ja tietynlaiset. Esimerkiksi laitteistojen investointiin kuluu huomattavasti enemmän rahaa ja vaativat yksilölliset osa-alueet, kuten sähkötyöt vaativat enemmän erikoistumista samalta korjaamolta.
Pienemmällä riippumattomalla toimijalla ei välttämättä ole vastaavaa varustelua, kun jo perustason laitteistot ovat suuria investointeja. Pääsy laadukkaampiin varaosiin on kuitenkin kaikilla, ja yleisesti käytetyimmät varaosat ostetaan muutamilta isoilta tukkureilta, menivät ne sitten merkkihuoltamoon taikka riippumattomaan korjaamoon. Asetukset takaavat, että autohuoltojen välillä on enemmän liikkumavaraa kuluttajan näkökulmasta. Loppupeleissä on korjaamon vastuulla työtä vastaan otettaessa, että heillä on kyky tehdä vaaditut huollot autoon. Mikäli auton takuu raukeaisi huollon seurauksesta, on kyseinen korjaamo vastuussa siitä.
Teslan, tai muun sähköauton huoltotyöt
Mikäli etsit sähköautollesi sopivaa autokorjaamoa Helsingistä, kannattaa kiinnittää huomiota monimutkaisempien vikojen korjaamisen vaativuuteen. Usein uudessa sähköautossa huollot ovat kuitenkin varsin mutkattomia, mutta vaativat kuitenkin korjaamolla käymisen. Päällimmäisenä ovat nykyaikaisemmat huollot, kuten päivitykset. Näitä voivat olla esimerkiksi uusi ohjelmistoversio tietoviihdejärjestelmään, tai navigaattorin muistikortille päivitettävät uudet kartat. Monesti vastaavat päivitykset kuitenkin sisältyvät auton huolto-ohjelmaan.
Sähköautoja korjatessa ollaan tekemisissä korkeajännitekomponenttien kanssa. Maallikko ei välttämättä ole ennenkään osannut korjata kaikkia vikoja polttomoottorisessa autossaan, mutta Teslaa tai muuta täyssähköautoa huoltaessa virheelliset toiminnot voivat olla suorastaan hengenvaarallisia. Sähköautoja saavat huoltaa vain tehtävään vaaditun mallikohtaisen koulutuksen saaneet henkilöt, ja tässä tapauksessa jopa valmistajat vaativat korjaamolta, että mekaanikolla on tietty taitotaso hallinnassa ennen kuin sähköautoa aletaan huoltamaan. Työkalut voivat olla mallikohtaisia, erikoisosaaminen on käytännössä pakollista, sekä huoltoa varten erikseen eristetyn paikan, jossa kyseiset toimenpiteet ovat turvallista suorittaa.
Huoltokohteita on sähköautossa huomattavasti vähemmän, kuin perinteisessä polttomoottorillisessa autossa. Jos auton yhteenkin huoltokohteeseen ilmenee vika, on todennäköisempää, että korjaukset ovat vaativampia. Näissä tapauksissa auto tulee tehdä täysin virrattomaksi, jolloin on kyseessä vaativa toimenpide, ja ohjeistukset työn järjestykseen ovat tarkkoja. Auto ympäröidään varoitustolpilla, eikä sen läheisyyteen saa mennä muut kuin mekaanikko, joka pukeutuu asianmukaisiin suojavarusteisiin.
Sähköautoa huoltavalla mekaanikolla on tiettyjä merkkejä ja malleja varten erityiskoulutus, jonka he päivittävät 3–5 vuoden välein. Liikennevakuutuskeskuksen teettämän selvityksen mukaan sähköautojen omaisuusvahinkojen korvaukset ovat noin kaksinkertaiset muihin autoihin verrattuna. Esimerkiksi kolarikorjaukset ovat kalliimpia kuin polttomoottorilisien autojen. Tähän toki vaikuttaa niiden suhteellinen uutuus muihin autoihin verrattuna. Kolarissa vaurioitunut akku on yksi hintavimmista korjauksista, ja erityisosaaminen tähän liitettynä nostaa korjauksien hintaa entisestään.
Teslan täyssähköautoilla oli pitkään vain yksi heidän itse omistamansa huoltopiste Vantaalla, hiljattain kuitenkin toimintaa laajennettiin Teslan autokorjaamoon Helsinkiin. Useimmat Teslan huollot ovat olleet pitkälti korjattavissa ohjelmistopäivityksillä etänä, ja sähköautomallien voimalinjakomponentit ovat olleet hyvin huoltovapaita. Teslan autojen toimintoja on pystytty hallinnoimaan pitkälle vain tietokoneohjelmistoilla, joiden päivittämien voitiin suorittaa esimerkiksi kotona. Muut autokorjaamot, ja ajan myötä myös tulevat autokorjaamot Helsingissä ovat tuomassa tarjolle huoltoa myös Teslan autoille. Teslalta itseltään on saatu myös heidän erikoisosaamistansa Suomen riveihin, jonka kautta korjaamoiden henkilökuntaa pystytään kouluttamaan merkin sähköautojen erityisosaamista vaadittaviin huoltoihin.
Ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa valitessa autohuoltoa
Huoltamoiden asiakaspalvelu on yksi seikka, joka ei tule automaattisesti. Tämän lisäksi on otettava huomioon huollon laatu, mihin autoon huolto toteutetaan, ja auton ikä. Paljon ajetussa autossa kannattaa valita korjaamo, jonka tiedät olevan olemassa vielä parin vuoden sisällä, mikäli autossa ilmeneekin huoltotakuun piikkiin meneviä vikoja jälkeenpäin.
Riippumatta missä autokorjaamossa Helsingissä asioit, tulee huollot teetättää aina auton valmistajan ennalta määrittäneiden huoltovälien puitteissa. Korjaamosta riippumatta, tulee asiakkaan vaatia tiettyjä asioita korjaamolta. Näitä ovat työmääräys, johon on kirjattuna huolto-ohjelman mukainen määräaikaishuolto, ja jälkeenpäin autoa hakiessa tarkka työseloste kuitteineen.
Näillä pääset auton ylläpidossa pitkälle. Kunhan varaosat ja työvälineet ovat vaadittua laatua, sekä korjaamon ammattipätevyys huoltoihin varmistettu korjaamosta, on auton huolto toteutettu oikein.