fbpx

Mercedes-Benz EQE

Mercedes EQE

Ajattele sähköistä 2023 Mercedes-Benz EQE-sedaania pienoisversiona, vaikka se onkin yhtä erottuva kuin isompi Mercedes EQS. Molemmat autot ovat sähköisiä vastineita merkin tavallisille E- ja S-luokan malleille. EQE:n sulavat linjat ja avarat sisätilat muistuttavat suurempaa EQS:a, ja siitä löytyy yhtä hienoja ominaisuuksia, kuten mittaristopaneelin koko leveyden kattava Hyperscreen-näyttö.

EQE asettuu Tesla Model 3:n ja Model S:n väliin kokoluokassa. Sähkö-Mercedeksen arvioidaan kulkevan yli 480 km yhdellä latauksella ja latautuvan nopeasti 10 prosentista 80 prosenttiin vain 30 minuutissa. Yhdellä moottorilla ja takavedolla varustettu EQE350+ sekä nelivetoiset EQE350 4Matic -mallit tulevat markkinoille 288 hevosvoiman teholla, ja niitä seuraa kahdella moottorilla ja nelivedolla varustettu 402-hevosvoimainen EQE500.

Suorituskyky ja taloudellisuus

Yhdellä sähkömoottorilla varustettu, taka-akselille sijoitettu EQE350+ tuottaa 288 hevosvoimaa ja 530 newtonmetriä vääntöä. Mercedes kertoo, että tämä järjestely mahdollistaa sedanan kiihtyvyyden nollasta 100 km/h 5,6 sekunnissa, ja auton huippunopeus on arviolta 210 km/h. Nelivetoinen EQE350 4Matic -malli lisää etuakselille sähkömoottorin, mutta tehoa on edelleen yhteensä vain 288 hv. Nelivetoinen EQE500-versio tulee tarjolle kahdella sähkömoottorilla, joiden yhteisteho on 402 hevosvoimaa. Kaikki kolme konfiguraatiota ovat saatavilla ilmajousituksella ja takapyöräohjauksella. Koeajollamme havaitsimme EQE350:n hiljaisuuden ja nopeuden, ja testiradallamme EQE350 4Matic saavutti 100 km/h 5,3 sekunnissa. Se tuntuu nopealta, mutta EQE ei ole urheilullinen auto. Sen ajettavuus ei ole yhtä tyydyttävää kuin kilpailijoiden, kuten BMW i4:n ja Tesla Model 3:n, ja sen ohjauspyörän ja jarrupolkimen tuntuma ei ole aito.

Ajoneuvon lataus

EQE voi vastaanottaa latausta korkeintaan 170 kW:n teholla. Sopivalla pikalaturilla se saa 250 km:n toimintamatkan 15 minuutissa. Kotitalouksien sähköverkossa Mercedes kertoo täyden latauksen kestävän vähintään kahdeksan tuntia. Arviomme mukaan tavallisella 7 kW:n kotiseinälaturilla latausaika on todennäköisemmin kymmenestä yhteentoista tuntiin.

Käyttäjien kokemusten perusteella Britanniassa, kaupunki- ja moottoritieajossa sekä kaiken teknologian ja ilmastoinnin ollessa päällä, todellinen toimintamatka on todennäköisesti yli 480 km

Ajoneuvosuunnittelu

Sisätiloiltaan EQE yhdistää tyylikkään muotoilun laadukkaisiin materiaaleihin sekä runsaaseen matkustajatilaan ja säilytystiloihin. Ympäristö näyttää entistä futuristisemmalta, kun autossa on lisävarusteena saatava Hyperscreen, joka muuttaa kojelaudan suureksi lasipaneeliksi, jossa on useita digitaalisia näyttöjä. Ilmassa leijuva keskikonsoli erottaa etuistuimet, joihin kuuluu vakiovarusteena lämmitetyt ja ilmastoivat istuintyynyt. Istuimiin voidaan myös päivittää hierontatoiminto. Jokaisessa EQE:ssa on panoraamaikkuna ja mukautettava tunnelmavalaistus, joka seuraa kojelaudan ja ovien muotoja ja luo erottuvan ilmeen valaistuna. Valitettavasti, vaikka pidämmekin sisätilojen viehättävästä estetiikasta, toivoisimme sedanan ulkonäkyvyyden olevan parempi. Sen sisätiloja voi vielä parantaa lisävarusteilla, kuten HUD-näytöllä, nelialueilmastoinnilla ja automaattisesti avautuvilla ja sulkeutuvilla etuovilla. EQE:n rullalaudan kaltainen sähköalusta parantaa tilankäyttöä, tarjoten mukavat matkustajamukavuudet ja kilpailukykyisen tavaratilan.

Tutustu täältä muihin Mercedesin sähköautoihin.