Jos tarkastelet Mercedes EQA:ta erillisenä, se vaikuttaa tarjoavan kaiken mitä voit toivoa ylelliseltä pieneltä katumaasturilta: odotetun laadun ja hienostuneisuuden tunteen, ensiluokkaisen sisätilan ja tärkeät infotainment- ja teknologiajärjestelmät, joita ostajat vaativat. Lisäksi EQA näyttää kohtuullisen arvoiselta, varsinkin verrattuna sen huomattavasti kalliimpaan EQC-sisarukseen.
Ostajat, jotka etsivät parasta kokonaispakettia, saattavat kuitenkin olla houkuteltuja kilpailijoista, kuten Ford Mustang Mach-E:stä ja Volkswagen ID.4:stä, jotka molemmat tarjoavat enemmän tilaa, paremman toimintasäteen ja alhaisemmat lähtöhinnat kuin EQA.
Jos haluat todella kolmikärkisen tähden ajotielläsi, niin EQA on täysin hyväksyttävä valinta, mutta varmista, että se toimii tarpeisiisi ja että voit elää sen kompromissien kanssa ennen ostamista.
Suorituskyky ja taloudellisuus
EQA:n juuret juontavat GLA-kompaktikatumaasturiin, ja näyttää siltä, että Mercedes on painottanut mukavuutta ja hienostuneisuutta sähköautossa sen sijaan, että pyrkisi tarjoamaan liikaa urheilullisuutta. Kohtuullisen tehokas jarrutusenergian talteenotto mahdollistaa yhdellä polkimella ajamisen suurimman osan ajasta, mikä helpottaa kaupunkiajossa.
EQA käsittelee ajamista odotetun turvallisesti ja varmasti, mutta kevyt ohjaus on tunnoton ja auto taipuu hieman mutkateillä. Tämä tarkoittaa, että innokkaat kuskit eivät erityisesti nauti ajamisesta. Autoexpressin testin aikana ne ovat huomanneet korkean, vinkuvan äänen kovemmassa kiihdytyksessä, mikä osoittautui pieneksi ärsytykseksi. Lisäksi kaasupoljinta oli joskus vaikea säätää, mikä tarkoitti, että tasaisen nopeuden saavuttaminen kaupunkiliikenteessä oli vaikeampaa kuin sen olisi pitänyt olla.
Etuvedolla varustettu EQA 250+ -malli tuottaa 187 hevosvoimaa ja kykenee kiihtymään 0-100 km/h 8,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajoitettu 159 km/h.
Siirtyessämme ylöspäin mallistossa, 225 hevosvoiman 300 4MATIC suorittaa saman kiihdytyksen 7,7 sekunnissa, kun taas huippumalli 288 hevosvoiman 350 4MATIC on huomattavasti nopeampi, kiihtyen 0-100 km/h vain 6,0 sekunnissa.
Ajoneuvon lataus
Mercedes väittää, että EQA 250+ -mallilla on yhdellä latauksella maksimissaan 500 kilometrin toimintasäde, vaikka kaikkien sähköautojen todellinen toimintasäde voi riippua monista eri tekijöistä, kuten sääolosuhteista, ajotavasta, ajoneuvon kuormasta ja jopa akun aloitusvarauksesta sekä siitä, millä lisävarusteilla auto on varustettu. Mercedesin mukaan 300- ja 350-versioiden pitäisi pystyä kulkemaan jopa 417 kilometriä.
100 kW:n latauskyky on kohtuullisen hyvä, mutta EQA jää jälleen jälkeen Volvo XC40 P8:sta ja Ford Mustang Mach-E:stä, jotka tarjoavat 150 kW:n lataustehon. EQA:n akun lataaminen 10-80 prosenttiin julkisella pikalatausasemalla tulisi kestämään noin 30 minuuttia, ja täyteen lataaminen tyhjästä kolmivaiheisella 11 kW:n latauksella vie hieman yli 7 tuntia.
Mercedes EQA tarjoaa myös useita älykkäitä navigointijärjestelmiä, jotka auttavat löytämään lähimmät latausasemat ja optimoimaan ajo- ja latausreitit. Lisäksi autossa on integroitu lataussovellus, jonka avulla voit hallinnoida latausta ja seurata akkujen tilaa missä tahansa. Nämä älykkäät latausominaisuudet tekevät Mercedes EQA:sta erittäin helppokäyttöisen ja joustavan sähköauton, joka soveltuu erinomaisesti niille, jotka haluavat nauttia urheilullisesta ajokokemuksesta ilman ympäristökuormitusta.
Ajoneuvosuunnittelu
Sen sijaan, että Mercedes olisi suunnitellut ja rakentanut erillisen alustan täyssähköiselle EQA:lle, he ovat päättäneet soveltaa olemassa olevaa GLA-pienikokoisen katumaasturin arkkitehtuuria. Tilaa on luotu auton pohjan alle sähkömoottorin ja akkupaketin sijoittamiseksi, ja alustaa on vahvistettu tukemaan tätä lisäkuormaa. Yli 2 000 kilogramman omapainollaan EQA on raskas auto; se painaa täydet 500 kiloa enemmän kuin läheisesti sukua oleva GLA-malli.
Ensivilkaisulla EQA näyttää olevan lähes samanlainen kuin polttomoottorilla varustettu GLA. Vaikka tämä onkin pitkälti totta, on muutamia piirteitä, jotka paljastavat sen olevan täyssähköinen malli. EQA:lla on pehmeämmät linjat verrattuna muihin A-sarjan malleihin, samoin kuin umpinainen etusäleikkö – tavoitteena luoda sulava ulkokuori, joka auttaa vähentämään ei-toivottua ilmanvastusta ja liikkumaan ilmavirran läpi tehokkaammin.
Sisätiloissa havaittu laatu on edelleen korkea, ja kosketuspisteissä on paljon pehmeitä materiaaleja, vaikka testiautossamme huomasimmekin joitakin alempilaatuisia muoveja käytettävän muualla ohjaamossa.
Vakiovarustelu on melko runsas, ja suositulla AMG-Line -varustetasolla on muun muassa LED-ajovalot, takaikkunoiden tummennukset, etuistuinten lämmitys ja ilmastointi sekä aggressiivinen ulkoinen tyylittely, Nappa-nahkaverhoiltu urheiluohjauspyörä, jossa on litteä pohja, ja runsaasti alumiinisia koristeita.
Premium-paketin hankkiminen tuo lisää ylellisyyttä, kuten liukuvan panoraamalasisen kattoluukun, langattoman älypuhelimen latausalustan ja päivitetyn 10 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän.