Mercedes EQB

Mercedes EQB

Jos haluat – tai pikemminkin tarvitset – seitsemän istumapaikkaa sisältävän sähköauton, vaihtoehdot ovat tähän asti olleet melko rajalliset ja varsin hintavia. Tesla Model X on rohkea valinta, joka maksaa kuusinumeroisen summan euroina, kun taas Mercedes-Benz EQV on iso sähkökäyttöinen tila-auto, jonka hinta on yli 80 000 euroa.

Puhuttaessa pakettiautoista, muita vaihtoehtoja ovat Citroen e-SpaceTourer, Peugeot e-Traveller ja Vauxhall Vivaro-e Life sisarmallit, tai niiden neliömäiset serkut Peugeot e-Rifter, Citroen e-Berlingo ja Vauxhall Combo-e Life.

Mercedes-Benz EQB on kuitenkin jotain ainutlaatuista (ainakin toistaiseksi). Se on sähköinen seitsemän istumapaikkaa sisältävä auto, joka muistuttaa ulkonäöltään enemmän tavanomaista crossoveria ja sen hinta on jossain määrin kohtuullisempi. Tosin premium-sähköautojen maailmassa kaikki on suhteellista: edullisempien etuvetoisten versioiden saapumista odotellessa aloitushinta on vähän yli 60 000 euroa.

Suorituskyky ja taloudellisuus

EQB-mallista on saatavilla kaksi teholuokkaa, ja molemmat ovat nelivetoisia. Voit valita EQB 300 -mallin, jossa on 228 hv, tai EQB 350 -mallin, jossa on 292 hv tehoa. Molemmat tarjoavat 370 Nm vääntöä ja ovat pääasiassa takavetoisia, kunnes tarvitset lisää kiihtyvyyttä tai parempaa pitoa.

EQB 300 kiihtyy 0-100 km/h 7,7 sekunnissa, kun taas tehokkaampi 350 on luonnollisesti nopeampi ja saavuttaa saman nopeuden vain 6,0 sekunnissa. Se ei tunnu liian aggressiiviselta, ja useimmille ihmisille hillitty suorituskyky on täydellinen. Molempien vaihtoehtojen huippunopeus on 159 km/h.

Vaikka EQB:n muotoilu on käytännöllinen tilavan auton luomiseen, se voi haitata akun kantamaa. Litteän tuulilasin kulman ollessa melko loiva, ilma osuu siihen jyrkemmin verrattuna virtaviivaisempiin sähköautoihin, mikä tarkoittaa, että enemmän tehoa tarvitaan auton liikuttamiseen. Tämä on EQB:n suurin haittapuoli, sillä ilmoitettu 407 kilometrin kantama on todennäköisemmin noin 343 kilometriä, erityisesti paljon moottoritieajossa.

Ajoneuvon lataus

Vaikka EQB 350 -mallissa on enemmän tehoa kahden sähkömoottorinsa ansiosta, sillä on hieman suurempi kantama kuin hitaammalla 300-mallilla. 350-mallilla voit odottaa jopa 412 kilometrin kantamaa, kun taas 300-mallilla kantama on jopa 399 kilometriä.

Molempien EQB-mallien kohdalla voit odottaa energiatehokkuuden olevan 3,3-3,4 kilometriä/kWh. Testeissä erilaisissa olosuhteissa saavutimme kuitenkin 3,1 kilometriä/kWh, mikä tarkoittaa 331 kilometrin todellista kantamaa.

EQB:n nopea DC-lataus 113 kW:n teholla mahdollistaa latauksen 10-80 % vain 29 minuutissa. Voit saada jopa 11 kW:n lataustehon AC-seinälaatikosta, joka lataa auton 0-100 % 7 tunnissa ja 15 minuutissa. Perinteisellä 3-napaisella latausjohdolla lataus tyhjästä täyteen kestää 34 tuntia.

Kuten kaikkien sähköautojen kohdalla, tiemaksu on ilmainen, mikä tekee EQB:stä edullisemman ajoneuvon ylläpitää verrattuna lähes kaikkiin muihin saatavilla oleviin seitsemän paikkaisiin autoihin.

Ajoneuvosuunnittelu

Kuten kaikissa Mercedeksissä, myös EQB:n sisätilat ovat laadukkaat ja tyylikkyydessään hieman omalaatuiset. Siitä huolimatta kaikki osat ja ominaisuudet ovat hyvin rakennettuja ja helppokäyttöisiä. Ainoa poikkeus on keskikonsolin kosketusherkkä infotainment-näyttö, joka voi olla välillä liian herkkä.

Sisätiloissa on runsaasti metallisia yksityiskohtia, jotka yhdistyvät mustaan puukoristeluun ja keinonahkaisiin istuimiin. Punainen tikkaukset tuovat hieman väriä. Muiden Mercedes EQ -mallien tapaan saat myös tunnelmavalaistuksen, josta voit valita 64 eri väriä – eli runsaasti mahdollisuuksia mukauttaa valaistusta.

Mercedes-Benzin infotainment-järjestelmä on tällä hetkellä yksi parhaista käytettävyydeltään. Se on sulava, erittäin selkeä ja toimii saumattomasti kahden yhteenliitetyn 10-tuumaisen näytön välillä. Näyttöjen hallinta on melko yksinkertaista, mutta ohjauspyörän kosketusherkät säätimet ja keskellä oleva hiiren kaltainen järjestelmä voivat olla hankalia käyttää ajon aikana.

EQB:n mukana voit hankkia erilaisia lisävarusteita, kuten kattotelineitä, pyörätelineitä ja lastenistuimia. Huomioi kuitenkin, että ulkoiset lisäosat, kuten kattolaatikko tai telineet, vaikuttavat aerodynamiikkaan ja vähentävät kantamaa huomattavasti pidemmillä matkoilla.

Tutustu täältä muihin Mercedesin sähköautoihin.