fbpx

Mercedes EQC

Mercedes EQC

Lähes kaikki huippuluokan autonvalmistajat tarjoavat nyt täyssähköisen katumaasturin, ja saksalainen Mercedes EQC edustaa merkin keskikokoista mallia. Se oli myös Mercedes-Benzin ensimmäinen suuren yleisön sähköauto, ja se tarjoaa hienostunutta mukavuutta ja ajettavuutta, joka sopii yhteen sen ylellisen maineen kanssa. EQC ei ole halpa, mutta runsas teknologia ja varustelu auttavat perustelemaan sen hintaa.

Sisätilat ovat jonkin verran ahtaammat verrattuna kilpailijoihin, ja EQC:n suuri paino heikentää ajonautintoa. Toisaalta, ripeä kiihtyvyys suoralla tiellä tuo hymyn huulille, ja sähköauton käytännöllinen toimintamatka riittää siihen, että voimme suositella autoa.

Suorituskyky

Mercedes EQC on hiljainen ja rentouttava ajaa, vaikka kulmissa tuntee sen raskaat akut.

Kaupunkiajossa

Mercedes EQC on yllättävän hyvä kaupunkiauto melko suureksi katumaasturiksi.

Tämä johtuu pitkälti äänettömästä sähkövoimalinjasta, joka antaa EQC:lle vaivattoman suorituskyvyn heti alusta alkaen sen välittömän väännön ja nelivetoisen pidon ansiosta. EQC:n jarrut eivät ole yhtä herkät kuin jotkut katumaasturit, ja voit säätää jarrutusenergian talteenoton hidastamaan autoa, kun nostat jalan kaasupolkimelta.

Jousitus on myös melko hyvä eristämään sinut ulkopuolelta. Toisaalta, suuremmat töyssyt kuuluu ohjaamoon, ja EQC:n suuri paino voi aiheuttaa töyssyjen yli ajettaessa jousituksen iskemistä. Hidas liikkuminen on sekavaa. Suuri A-pilari ja pieni takaikkuna haittaavat näkyvyyttä, mutta ohjaus on kevyt ja Mercedes kääntyy tiukemmin kuin Audi e-tron tai BMW iX.

Kaikki EQC:t tulevat pysäköintitutkien ja peruutuskameran kanssa, mutta täyden 360 asteen kameran saat vain Premium Plus -mallissa, joka sisältää myös automaattisen pysäköinnin.

Vähintään pikalataus on vakiona, ja Mercedes voi esilämmittää akkunsa antamaan sinulle heti alkuunsa 110 kW latausnopeuden. Voit ladata akun 0-80% julkisella pikalaturilla, kun taas kotona seinälaturilla lataaminen kestää noin kuusi tuntia.

Moottoritiellä

Moottoritiellä Mercedes pysyy erittäin hiljaisena. Toki huomaat hieman tuulen suhinaa sivupeilien ympärillä ja pientä rengasmelua, mutta se johtuu lähinnä siitä, ettei moottorista kuulu mitään ääntä.

EQC:n ajomukavuutta parantaa jousitus, joka tasoittaa suuremmat töyssyt erittäin hyvin, vaikka se voi hieman reagoida pieniin tien epätasaisuuksiin. Jos vietät säännöllisesti tunteja moottoritiellä, hanki itsellesi lisävarusteena oleva Driving Assistance -paketti, joka voi ohjata autoa itsenäisesti kiihdyttämällä, jarruttamalla ja ohjaamalla. Paketti lisää myös turvallisuutta lisäämällä kuolleenkulman varoitusjärjestelmän ja Evasive Steering Assist-järjestelmän, joka voi ottaa auton ohjauksen hallintaan ja ohjata sinut väistämään törmäyksen.

Kaiken kaikkiaan Mercedes EQC tarjoaa sähköauton hiljaisuuden ja suorituskyvyn yhdistettynä ajomukavuuteen ja ylellisyyteen. Se on erinomainen valinta niille, jotka etsivät ympäristöystävällisempää autoa ilman kompromisseja laadussa ja mukavuudessa. Sen vaikuttava toimintamatka ja pikalatausmahdollisuus tekevät siitä käytännöllisen valinnan niin kaupunki- kuin moottoritiajeluille.

Ajoneuvon lataus

Mercedes EQC:llä on kaksi sähkömoottoria – toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla – jotka yhdessä tuottavat 408 hevosvoimaa ja kiihdyttävät auton 0-100 km/h 5,1 sekunnissa. Moottorit on kytketty 80 kWh:n litiumioniakkuun, joka antaa EQC:lle virallisen toimintamatkan jopa 410 kilometriä virallisen testisyklin mukaan.

Carwow’n neljän kilometrin moottoritietestissä EQC kulutti sähköä 2,3 km/kWh:n nopeudella, hieman paremmin kuin Audi e-tron ja BMW iX. Tästä huolimatta EQC:n maksimi kaupunkitoimintamatka oli vain 309 kilometriä – yhden kilometrin parempi kuin Audi e-tron, mutta kaukana 389 kilometrin matkasta, jonka huippuluokan BMW iX saavutti.

Positiivisempana seikkana EQC, kuten kaikki sähköautot, on vapautettu ajoneuvoverosta.

Ajoneuvosuunnittelu

EQC perustuu muokattuun versioon Mercedes-Benzin GLC-alustasta, ja sukulaissuhde näkyy selvästi, kun autot asetetaan vierekkäin.

Sisätiloissa EQC:n ohjaamo on yhtä tuttu, sisältäen Mercedes-Benzin uusimmat kaksoisnäytölliset infotainment- ja digitaaliset mittaristonäytöt, sekä keskikonsolin ja kytkimet suoraan GLC-mallista.

Tämän seurauksena EQC:n sisätilat tuntuvat hieman perinteisiltä verrattuna sähköisten katumaasturien kilpailijoihin. Joitain uudelleensuunniteltuja ilmanvaihtoaukkoja, kuparinvärisiä korostuksia ja koristeellista säleikköä löytyy kojelaudan takaa, mutta se onkin siinä. BMW iX tuntuu erikoisemmalta paikalta olla.

Vakiovarustelu on hyvä, ja perusmallin Sport-sisältää 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, LED-ajovalot, takaikkunan tummennukset ja avaimeton käynnistys- ja lukitusjärjestelmä. Muita kohokohtia ovat kaksi 10,25-tuumaista näyttöä, lämmitetyt istuimet ja keinonahkaverhoilu.

Infotainment-järjestelmä on kuitenkin hieman hukattu mahdollisuus. MBUX-järjestelmä on tarkka, monipuolinen ja latautuu nopeasti, mutta se on monimutkainen navigoida – saatat huomata käyttäväsi ”Hei Mercedes” -äänenohjaustoimintoja useammin kuin kuvittelit.

Huippuluokan Premium Plus -malleihin kuuluu MBUX Interior Assistant -ominaisuus, joka pystyy havaitsemaan ja tulkitsemaan käsi- ja käsivarsiliikkeitäsi, jotta voit aktivoida valittuja toimintoja helpommin. Järjestelmä pystyy myös erottamaan kuljettajan ja etumatkustajan tarkemman ohjauksen tueksi.

Tutustu täältä muihin Mercedesin sähköautoihin.