Näin Tesla Supercharger toimii

Näin Tesla Supercharger toimii

Teslan omistamiseen liittyy paljon etuja, kuten Autopilot, auton sisäinen teknologia tai mielettömän pitkä toimintasäde. Teslan Supercharger-verkosto on myös tärkeä etu, ja se koostuu nopeista latausasemista ympäri maailmaa.

Olet todennäköisesti kuullut Superchargereista, mutta et ehkä tiedä täysin, mitä ne ovat tai mitä ne tekevät. Jos sinulla on kysymyksiä, meillä on vastauksia, mukaan lukien mitä Superchargerit ovat, paljonko ne maksavat ja kuinka löydät sellaisen.

Mikä on Tesla Supercharger?

Tesla Supercharger on sähköauton laturi, joka on suunniteltu erityisesti ”nopeaan lataamiseen”. Yksinkertaisesti sanottuna tämä tarkoittaa erittäin nopeita latausnopeuksia, joiden avulla sähköauton akun pitäisi latautua alle tunnissa.

Superchargerit toimivat kuitenkin vain Teslan autojen kanssa, kuten Model S, Model X, Model 3, Model Y ja muut tulevat Tesla-autot, kuten $25k hatchback ja Cybertruck. Muiden merkkien autot, mukaan lukien alkuperäinen 2008 Tesla Roadster, eivät voi käyttää niitä.

Supercharger-verkosto tarkoittaa kaikkia Superchargereita ympäri maailmaa. Ne ovat kaikki Teslan itsensä omistamia ja ylläpitämiä, toisin kuin muut latausverkostot, joita kolmannet osapuolet ylläpitävät. Verkosto on melko laaja, ja siinä on yli 2 500 sijaintia (tai keskusta) ympäri maailmaa – joista 1 000 on pelkästään Pohjois-Amerikassa.

Jokainen sijainti koostuu useista latauspisteistä, joten useita autoja voidaan ladata samanaikaisesti. Tällä hetkellä maailmassa on yli 23 000 yksittäistä Tesla Supercharger -latauspistettä.

Tesla Supercharger -tyypit

Maailmassa on kolmenlaisia ​​Supercharger-asemia: V1, V2 ja V3 Superchargerit. V3 Superchargerit ovat uusimpia ja edistyneimpiä, ja niiden latausnopeus on jopa 250 kW. V1- ja V2 Superchargerit puolestaan ​​ovat rajoitettuja hitaampiin 150 kW nopeuksiin. Nykyisen huhun mukaan V3 Superchargereita saatetaan päivittää, ja ne saattavat tarjota jopa 324 kW nopeuksia lähitulevaisuudessa. V4 Superchargerit ovat myös tulossa, ja niissä on joitain määrittelemättömiä parannuksia, ja ensimmäisen niistä on tarkoitus rakentaa Arizonaan aurinkopaneeleilla ja Megapack-varastoakulla varustettuna.

Lukuun ottamatta saatavilla olevaa maksimilatausnopeutta, eri tyyppisten superchargerien välillä ei ole suurta eroa. V1- ja V2-asemat ovat kuitenkin edelleen käytössä, joten ole tietoinen siitä, ettet aina saa 250 kW maksiminopeutta. Onneksi Teslan oma Supercharger-kartta tekee selväksi, mitkä nopeudet ovat saatavilla.

Kuinka löytää Tesla Supercharger

Superchargerin löytäminen on erittäin helppoa. Tesla pitää verkkosivuillaan karttaa jokaisesta Supercharger-sijainnista, ja voit käyttää sekä Tesla-sovellusta että auton navigointijärjestelmää löytääksesi lähimmän Supercharger-sijainnin.

Itse asiassa, jos olet pidemmällä ajomatkalla, Teslan navigointijärjestelmä ottaa automaattisesti lataamisen huomioon. Tämä tarkoittaa, että auto ohjaa sinut matkan varrella olevaan Superchargeriin, jotta varmistat, että sinulla on tarpeeksi virtaa päästäksesi määränpäähäsi.

Tesla seuraa myös mitä palveluja on saatavilla jokaisen Superchargerin yhteydessä (kuten wc-tilat ja Wi-Fi), kuinka monta latauspaikkaa on ja mitkä ovat aukioloajat. Sovelluksen ja auton järjestelmät voivat myös nähdä, onko Supercharger-paikkoja vapaana vai ei, joten et saavu paikalle vain huomatakseen, että ne ovat kaikki käytössä.

Miten Tesla Supercharger toimii?

Tesla Superchargerien käyttö on erittäin helppoa. Sinun tarvitsee vain pysäköidä koneen viereen, kytkeä auto ja odottaa, että kaapeli lukittuu paikalleen. Supercharger alkaa sitten toimittaa virtaa, ja latausportin vieressä oleva logo muuttuu vihreäksi.

Koska jokainen auto on jo yhdistetty Tesla-sovellukseen liitettyyn tiliin, mitään muuta ei tarvitse tehdä. Muut julkiset latausverkostot saattavat vaatia kuljettajien vahvistavan latauksen erillisessä älypuhelinsovelluksessa.

Voit nähdä latausistunnon edistymisen auton keskusnäytössä. Se näyttää, kuinka nopeasti lataat, kuinka monta kilometriä toimintasädettä on lisätty, kuinka monta kilometriä akussa on jäljellä ja kuinka paljon tämä latausistunto on tähän mennessä maksanut. Tämä tieto on nähtävissä myös Tesla-sovelluksessa, jos joudut jättämään autosi valvomatta.

On syytä mainita, että todellinen latausnopeutesi vaihtelee latausistunnon aikana. Tärkein tekijä on se, onko muita autoja kytketty samassa sijainnissa, koska ne kaikki jakavat virtaa keskenään. Toisin sanoen et saa 250 kW nopeuksia, jos kolme tai neljä muuta autoa on kytketty.

Toinen tekijä, joka vaikuttaa kaikkiin sähköautoihin, on se, että lataus hidastuu akun varauksen noustessa. Tämä on erityisen havaittavissa 80 %:n kohdalla, jolloin lataus hidastuu niin paljon, että se tuskin enää kelpaa nopeaksi lataamiseksi. Olet parempi irtikytkeytymällä ja ajamalla pois kuin odottamalla yrittääksesi saavuttaa 100 %.

Yksi tärkeä huomio on, että litiumakut eivät pidä nopeasta lataamisesta, ja säännöllinen nopea lataaminen ei ole niille hyväksi. Joten yritä rajoittaa Supercharger-käyttöäsi pitkille ajomatkoille ja retkille, ja käytä hitaampaa AC-latausta tavalliseen arkipäivän ajoon.